سه شنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۸۰۶۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

مدیرکل غله گلستان: تمام سیلوهای استان پاک است

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت که تمام سیلوهای استان پاک و بهداشتی است و اساسا هیچ گندم آلوده ای به بازار عرضه نشده است.

حمید رضا علی محمدی اظهار داشت: از ابتدای برداشت محصول در گلستان تاکنون افزون بر ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که تمام آن در سیلو و انبارها با کیفیت مناسب نگهداری می شود و بروز تخلف در یکی از بخش های استان نباید به همه مجموعه تعمیم داده شود.
وی اضافه کرد: تخلف صورت گرفته در سیلوی گنبد کاووس که ناشی از ضعف نظارت رییس اداره غله شهرستان و تخلف کارگران روزمرد و پیمانکار بود؛ باعث شد حدود ۱۴ کامیون گندم مخلوط و آغشته به نخاله وارد کندوی ذخیره شود که به محض کشف موضوع تمام ذخیره کندو به میزان حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن تخلیه و با حضور نماینده دادستان و ماموران مرتبط بازرسی و جداسازی شد.
وی بیان داشت: این گندم ها نه تنها با محصول ذخیره شده در سایر انبارها مخلوط نشده بلکه ذره ای از آن به بازار عرضه نشد و از این بابت جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان شرایط جوی خاص و شیوه نگهداری گندم در این استان را یادآور شد و گفت: رطوبت و گرمای منطقه بویژه در تابستان سختی کار نگهداری گندم را بیشتر می کند و "افت مفید" و "افت غیرمفید" محصول تابع فرمول خاصی است که در نظر گرفتن مجموعه این شرایط و مقایسه آن با حجم بالای تولید گلستان و در نظر گرفتن کیفیت کالای عرضه شده به بازار خود نشان دهنده سلامت در حد استاندارد است.
علی محمدی افزود: متاسفانه تخلف چند کارگر و ضعف نظارت همکاران شرکت غله باعث بروز آلودگی در مقیاس محدود شد که هرچند جای دفاع ندارد اما نباید آن را به همه مجموعه تعمیم داد و کیفیت تمام گندم های تولیدی را زیر سوال برد بویژه اینکه محصول گلستان با تایید کارشناسان بهترین کیفیت را در کشور دارد.
گفتنی است در پی بروز تخلف در یکی از سیلوهای گنبد ۹ نفر از کارکنان اداره غله این شهرستان دستگیر شدند و متعاقب آن مدیرکل غله گلستان هم روز یکشنبه برای ادای توضیح و ضعف نظارت صورت گرفته به دادسرا احضار و با قرار ۷ میلیارد تومانی بازداشت اما امروز /دوشنبه/ آزاد شد.
بر اساس داده های سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این استان دست کم ۲۹۷ هزار هکتار زمین گندم قابل برداشت دارد که در ابتدای برداشت محصول پیش بینی فروش یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن به دولت با نرخ تضمینی شده بود.
استان گلستان در حالی از نظر کمیت و میزان تولید گندم رتبه دوم کشور را داراست که مساحت آن بسیار کمتر از استانهای دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول ایران را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.
گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی کشور است.
شهرستان گنبد در شرق استان گلستان واقع است.

(سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸) ۰۹:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها