سه شنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۰۵۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رشد ۲۰ درصدی تولید طلای سرخ /نرخ زعفران در بازار ۲ میلیون تومان اُفت کرد

عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر پیش بینی می‌شود که تولید زعفران با رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی به ۵۰۰ تن برسد.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت تولید طلای سرخ  اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و افزایش سطح زیر کشت، پیش بینی می‌شود که تولید زعفران با رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۰۰ تن برسد.
او با اشاره به اینکه به آینده تولید زعفران امیدوار هستیم، افزود: با وجود آنکه تولید به تنهایی چاره کار نیست، از این رو باید تمهیداتی همچون توسعه بازار‌های هدف را برای تولید انبوه زعفران به کار گرفت.
حسینی با انتقاد از این مسئله که صنایع تبدیلی در کشور ما به فراموشی سپرده است، بیان کرد: با توجه به آنکه بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا به شمار می‌رویم، از این رو برای توسعه پایدار تولید باید جدی‌تر روی بحث صنایع تبدیلی کار کرد تا زعفران کاران برای توسعه کشت محصول دچار سردرگمی نشوند.
عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: قیمت هر کیلو زعفران در مقایسه با ابتدای فصل، ۱۰ تا ۲۰ درصد افت داشته است که همین بی ثباتی بازار، نگرانی‌هایی را برای کشاورزات ایجاد کرده است، در حالیکه برای توسعه کشت محصول و پایداری تولید باید بورس بین المللی زعفران را راه اندازی کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه قاچاق زعفران به کشور‌های همجوار خطر جدی برای تولید این محصول استراتژیک در کشور به شمار می‌رود، گفت: با توجه به مشکلات صادرات مبنی بر بازگشت ارز به سامانه نیما زمینه برای قاچاق این محصول به افغانستان مهیا شد که این امر خطر جدی برای بزرگترین تولیدکننده زعفران به شمار می‌رود چرا که افغان ها، زعفران ناب ایرانی را به اسم خود به دیگر کشور‌ها صادر و بازار‌های هدف ما را اشباع می‌کنند.
حسینی حداقل قیمت هر کیلو زعفران را ۷ میلیون تومان و حداکثر ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو زعفران نسبت به ۲ تا ۳ ماه اخیر، ۲ میلیون تومان کاهش یافته است.
عضو شورای ملی زعفران درباره تاثیر احیای وزارت بازرگانی بر صادرات تصریح کرد: احیای وزارت بازرگانی بدون اقدام و عمل و کار مدیریتی مشکلی را حل نمی‌کند و به عبارت دیگر این وزارتخانه باید چالش‌ها و مشکلات پیش روی تولید و صادرات را یکی پس از دیگری حل کند، چرا که هم اکنون کشاورزان نهاده‌های تولید را با قیمت‌های چشمگیری خریداری می‌کنند، در حالیکه هیچ تضمینی برای خرید محصولشان در بازار وجود ندارد.

(سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸) ۰۸:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها