دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۹:۲۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۰۵۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اختصاص 4 هزار میلیارد تومان به آبیاری نوین توسط صندوق حمایت از توسعه کشاورزی

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی گفت: 39 هزار و 672 میلیارد ریال برای 737 هزار و 615 هکتار اراضی کشاورزی و باغات از طریق صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به سامانه نوین آبیاری اختصاص پیدا کرده است.

سید عبدالکریم رضوی اردکانی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی امروز در نشست خبری گفت: صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی یک نهاد توسعه‌ای بهره‌ور هستند که در راستای تحقق توسعه کشاورزی دانش‌بنیان و کارآفرین، بهبود رقابت‌پذیری و افزایش ارزش افزوده بخش در چارچوب نظام شبکه‌ای صندوق‌ها فعالیت می‌کنند.
 
وی با ارئه گزارشی از عملکرد شرکت مادر تخصصی و صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی درباره روند تشکیل، افزایش سرمایه، عاملیت اعتبارات دولتی و عملکرد تسهیلاتی صندوق‌ها، گفت: از ابتدای تشکیل صندوق‌ها تا پایان سال 1396، تعداد 110 صندوق تشکیل شد و در سال 1397 با شکل‌گیری 20 صندوق غیردولتی به 130 صندوق ارتقاء یافت و تا پایان مرداد ماه امسال تعداد صندوق‌ها به 141 صندوق در سطوح استانی، تخصصی، ملی، منابع طبیعی، زنان و شهرستان افزایش یافته که از این تعداد در حال حاضر 32 صندوق استانی، 9 صندوق منابع طبیعی، 10 تخصصی و ملی، 71 صندوق شهرستانی و 19 صندوق زنان هستند.
 
رضوی اردکانی تصریح کرد: 141 صندوق غیردولتی با سرمایه اولیه 1607 میلیارد ریال تشکیل شدند و سرمایه خود را هم اکنون به 17 هزار و 392 میلیارد ریال افزایش دادند و تعداد تشکل‌های سهام‌دار این صندوق‌ها 7 هزار و 737 تشکل و تعداد افراد حقیقی 112 هزار تن هستند.
 
این مقام مسئول درباره اطلاعات مربوط به صادرات نیز گفت: از نیمه دوم شهریور ماه 1396 تا شهریور ماه 1397، تعداد 47 صندوق استانی و شهرستانی 66 هزار و 892 تن انواع محصولات کشاورزی را به ارزش یک هزار و 847 میلیارد و 489 میلیون ریال صادر کردند که صندوق‌ها حدود 36 درصد ارزش این محصول را به صادرکننده تسهیلات پرداخت کردند.
 
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی درباره عمکرد تبصره 3 بند (ب) ماده 31 قانون احکام دائمی توسعه کشور گفت: در سال 1397 مبلغ 1000 میلیارد ریال و در پنج ماهه اول امسال 549 میلیارد ریال از این محل به صندوق‌ها اختصاص یافته و بر اساس قانون بودجه سال 98 هم مبلغ 2563 میلیارد ریال به عنوان افزایش سرمایه صندوق‌ها لحاظ شود.
 
وی افزود: تسهیلات پرداختی صندوق‌های غیردولتی به جامعه سهام‌داران از محل منابع مختلف تا پایان سال 97 معادل 105 هزار و 644 میلیارد ریال و در مجموع 108 هزار و 70 میلیارد ریال می‌باشد.
 
 
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه عاملیت اعتبارات دولتی توسط صندوق‌ها برای نخستین بار با فعالیت آبیاری در سال 1387 آغاز شد، گفت: در طول این سال‌ها صندوق‌ها علاوه بر عاملیت آبیاری، فعالیت‌‌های دیگر را در سطح کشور عهده‌دار شدند تا جایی که ظرفیت اجرایی صندوق‌ها درباره اجرای عاملیت جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. به نحوی که سنوات گذشته در پروژه محوری سامانه نوین آبیاری تا پایان سال 97 مجموعاً 13 هزار و 463 میلیارد ریال و در مجموع تاکنون 39 هزار و 672 میلیارد ریال برای 737 هزار و 615 هکتار اراضی کشاورزی و باغات از طریق صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به سامانه نوین آبیاری اختصاص پیدا کرده است.
 
وی ادامه داد: همچنین بر اساس قانون بودجه سال 98 قرار است مبلغی بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال به عنوان عاملیت در اختیار صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی جهت توزیع بین متقاضیان بخش قرار گیرد.
 
رضوی اردکانی درباره اهداف بلندمدت صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی اظهار داشت: تحقق مدیریت بهینه تأمین، تجهیز و تجمیع منابع مالی، تحقق مدیریت بهینه تخصیص منابع مالی، افزایش بهره‌وری، تقویت حجم و کیفیت سرمایه‌گذاری، پوشش جامعه هدف و توسعه و گسترش خدمات و نهادهای مکمل به عنوان اهداف صندوق‌های یاد شده در مقطع زمانی بلندمدت می‌باشد.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که سقف تسهیلاتی که به کشاورزان سهامدار داده می‌شود چقدر است؟ گفت: هر سهامدار نسبت به مالکیت زمین و میزان آورده‌ای که که درصندوق دارد، حداقل به میزان دو برابر میزان آورده تسهیلات می‌گیرد که معمولا بازپرداخت آن حداکثر یکساله و با کارمزد 4 درصد است.
 
اردکانی در پاسخ به اینکه چرا کشاورزان استان اردبیل از این صندوق‌ها اطلاعی ندارند،‌گفت: هنوز صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در استان اردبیل دایر نشده است و امیدوارم سال آینده که اینجا نشست داریم خبر راه‌اندازی این صندوق را در استان اردبیل به خبرنگاران اعلام کنم.
(دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸) ۱۹:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها