دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۸۰۵۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

ضرب العجل خریدتضمینی گندم تا پایان شهریورماه

قائم مقام مدیرعامل و معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: عملیات خرید تضمینی گندم براساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی تا پایان شهریورماه انجام می شود و پس از آن همه مراکز خرید تعطیل خواهد شد؛ بنابراین کشاورزان نسبت به تحویل هرچه سریعتر گندم خود اقدام کنند.

«حسن حنان » ر افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۷ میلیون و ۵۳۷ هزارتن گندم به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان از استان های سراسر کشور خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کاهش خرید تضمینی را نشان می دهد.
به گفته وی، سال گذشته در همین مقطع زمانی ۹ میلیون و ۲۲۸ هزارتن گندم از کشاورزان خرید تضمینی شده بود.
وی تصریح کرد: با توجه به میزان خرید گندم تاکنون مبلغ ۱۱ هزار و ۱۳۷ میلیارد  تومان معادل ۸۵ درصد پول گندمکاران به حسابشان واریز شده است درحالی که سال گذشته در همین مقطع ۶۴ درصد پول کشاورزان پرداخت شده بود بنابراین ارقام نشان می دهد که پرداخت پول کشاورزان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته است.
حنان با بیان این که پول کشاورزان تا ۱۵ مردادماه پرداخت شده است اظهارداشت: مبلغ یک هزار و ۹۰۰  میلیارد تومان باقیمانده که با عنایت رئیس جمهوری و تلاش وزرای جهاد کشاورزی و صنعت و معدن طی روزهای آتی به صورت نقدی به کشاورزان پرداخت می شود.
قائم مقام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با توجه به شروع فصل خرید گندم از ۱۵ فروردین ماه امسال یک هزار و ۱۰۸ مرکز خرید در سطح کشور دایر شد که طبق دستورالعمل ابلاغی عملیات خرید تضمیمی گندم تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.
به گفته وی، سال گذشته یک هزار و ۱۱۳ مرکز  خرید تضمینی گندم در سراسر کشور فعال بود.
حنان اضافه کرد: امسال حدود یک میلیون و ۲۴۵ هزار محموله گندم به مراکز خرید تحویل داده شده که نسبت به سال گذشته با تحویل یک میلیون و 402 هزار محموله  ۱۱ درصد کاهش داشته ایم.
وی ادامه داد: در سال 98 نزدیک ۴۳۰ هزار کشاورز گندم خود را به مراکز خرید تحویل داده اند درحالی که سال گذشته  ۴۵۲ هزار کشاورز به مراکز خرید مراجعه کرده بودند که پنج درصد کاهش را نشان می دهد.
معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: سال ۹۸ میانگین وزنی هر محموله ما در مراکز خرید ۶.۵ تن است درحالی که در مدت مشابه سال گذشته این میزان  ۶.۵۴ بوده که پنج دهم درصد تناژ محموله های امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.
به گفته حنان، در زمینه کیفیت گندم از لحاظ پروتئین ، امسال پروتئین گندم خریداری شده بین ۱۰.۶ تا ۱۳.۳۲ درصد و دامنه وزن یک مترمکعب گندم ۷۴.۱۶ تا ۸۱.۷۳  درصد است که رنج استاندارد را دارد و نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی ادامه داد: همچنین در سال 98 افت مفید گندم نزدیک ۱.۴ و غیرمفید ۱.۱۱  است که نسبت به مدت مشابه سال 97 نزدیک 21 درصد کاهش افت مفید و غیرمفید را نشان می دهد.
به گفته وی، سال ۹۷ افت مفید گندم نزدیک ۱.۲۵ و غیرمفید ۱.۳۵ بوده است.
قائم مقام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: قیمت خرید هر کیلوگرم گندم معمولی امسال یک هزار و 700 تومان و برای گندم دوروم یک هزار و 770 تومان است.
وی افزود: طبق بخشنامه ابلاغی خرید تضمینی گندم به طور قطع در پایان شهریورماه فعالیت مراکز خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران به پایان می رسد بنابراین کشاورزان نسبت به تحویل گندم خود هر چه زودتر اقدام کنند.

(دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸) ۱۵:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها