یکشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۵
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۸۸۰۲۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

نخستین همایش ملی عناب در بیرجند آغاز شد

نخستین همایش ملی عناب روز یکشنبه با مشارکت جهاد دانشگاهی استان خراسان جنوبی در بیرجند آغاز شد.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در این همایش گفت: همایش ملی عناب ثمره ۴ هزار و ۸۰۰ نفرساعت برنامه‌ریزی، کار و پژوهش است.
جلال‌الدین صادقی افزود: در حال حاضر ۹۵ تا ۹۷ درصد تولید عناب کشور در سطح سه هزار و ۶۰۰ هکتار از  اراضی مربوط به خراسان جنوبی است.
وی تولید سالانه این محصول در استان را ۶ هزار و ۵۰۰ تن عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالیست که هنوز عناب به دو صورت میوه خشک و تازه به فروش می‌رسد.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: محصول عناب در سطح ملی و منطقه‌ای آنگونه که شایسته است شناسانده نشده در حالیکه دارای خواص فراوان است.
وی یادآور شد: عناب برای خراسان جنوبی نه تنها استراتژیک که محصولی فوق استراتژیک است و فرآورده‌های حاصل از آن می‌تواند اقتصاد منطقه را دگرگون کند و همچنین توجه به تولیدکنندگان این محصول ضریب ماندگاری مردم در روستاها را فراهم خواهد کرد.
صادقی گفت: باید مراکز علمی و تحقیقاتی مانند جهاد دانشگاهی با همکاری سایر دستگاه‌ها و حمایت مسئولان به طور جدی برای ایجاد باغ‌های نمونه عناب، آموزش کشاورزان، فرآوری و تولید ورود کنند.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان چهار سال است که با ایجاد مجتمع گیاهان دارویی و جذب نیروهای متخصص به این موضوع پرداخته است.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بر لزوم برندسازی عناب با استفاده از تکنولوژی جدید تاکید کرد و افزود: جهاد دانشگاهی با همکاری سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال و خدمات استراتژیک خود به این موضوع پرداخته است.
وی گفت: همچنین باید سطح آگاهی عمومی و خواص معجزه آسای این محصول افزایش یابد و یافته‌ها در قابل کتاب معرفی و منتشر شود.
صادقی ادامه داد: همچنین نیاز است فرآورده‌های مبتنی بر تحقیقات علمی در خصوص این محصول به نمایش گذاشته شود و ایده‌های فناورانه تحت پوشش و حمایت قرار بگیرند.
وی بیان کرد: افتخار می‌کنیم با همکاری‌های مشترک این همایش در استان در حال برگزاری است امیدواریم مسئولان با توجه به نگاه بلند رهبری این ثروت‌ها را به گونه‌ای حمایت و توسعه دهند که جایگزینی مناسبی برای نفت شود.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند از ابتدا و گام نخست پشتیبان همایش ملی عناب بود و ما را حمایت کردند امید است مسئولان آنگونه عمل کنند تا روزی بتوانیم با صدای بلند بگوییم آنچه در توان داشته‌ایم انجام داده‌ایم.
محصول عناب به عنوان یکی از محصولات بومی و منحصر به فرد استان خراسان جنوبی شناخته شده و میوه‌ای با طعم و مزه کم‌نظیر که می‌تواند بخشی از سبد تنقلات خانواده‌ها را به خود اختصاص دهد.
شگفت‌انگیزترین مساله در ارتباط با میوه عناب قدمت و تاریخ ۱۰ هزار ساله آن است و در این تاریخ بلندمدت بیش از ۴۰۰ رقم مختلف عناب از این گیاه تولید شده است.
خواص دارویی عناب اکنون حتی برای مردمان کشورهای خارجی از جمله چین، کره و تایوان به عنوان داروی سنتی گیاهی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد.
آغاز برداشت محصول عناب به صورت تازه خوری از نیمه دوم مرداد آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد لذا دسترسی به عناب تازه در تمامی فصول سال امکان پذیر نیست اما میوه خشک و سایر محصولات آن را می‌توان در بازار تهیه کرد.
اکنون همایش ملی عناب در بیرجند با حضور رئیس جهاد دانشگاهی کشور، استاندار خراسان جنوبی، پژوهشگران استانی و کشوری، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی کشور، مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی و جمعی از مسئولان استان در حال برگزاری است و به مدت ۲ روز نیز ادامه دارد.

(یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸) ۱۱:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها