شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۹۹۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صرفه‌جویی ۵۰ درصدی آب با طرح کشت انتظاری سیب‌زمینی

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان گفت: با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان طرح کشت انتظاری سیب زمینی در دهگلان به بهره‌برداری رسید که این طرح موجب صرفه‌جویی ۵۰ درصدی آب می‌شود.

طرح کشت انتظاری سیب زمینی برای بار دوم در وزارت جهاد کشاورزی امروز با حضور وزیر علوم در منطقه دهگلان به بهره‌برداری رسید.
فرزاد حسین‌پناهی، عضو هیات علمی گروه زراعت دانشگاه کردستان، گفت: در این طرح که زمینه صرفه‌جویی ۳۰ تا ۵۰ درصدی در مصرف آب فراهم شده است، امکان تولید بیش از ۷ کیلوگرم محصول به ازای مصرف هر متر مکعب آب فراهم می‌شود که در راستای سیاست‌های کلی و برنامه چشم انداز ۱۴۰۴ وزارت جهاد کشاورزی است.
وی افزود: مالکیت فکری این طرح متعلق به دانشگاه کردستان بوده و به مدت ۵ سال است توسط اعضای هیات علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات این دانشگاه اجرا شده است.
مجری طرح بهره‌وری مصرف آب از طریق کشت انتظاری سیب زمینی در راستای مدیریت سبز عنوان کرد: با توجه به بحران آب در کشور، اجرای این طرح گامی مهم در راستای ارتقای بهره‌وری مصرف آب کشاورزی خواهد بود.
وی استقبال از نتایج این طرح را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: پیشنهاد تشکیل یک کارگروه جهت اجرای این طرح در استان‌های دیگر برای تبدیل آن به یک طرح ملی نیز مطرح شده است.
حسین‌پناهی عنوان کرد: در این راستا مقرر شده که در سال زراعی آینده طرح کشت انتظاری سیب زمینی در سه استان همدان، اردبیل و اصفهان با نظارت دانشگاه کردستان اجرا و نتایج آن مجددا در وزارت جهاد کشاورزی ارائه شود تا جمع‌بندی نهایی در خصوص اجرای آن در قالب طرح ملی صورت پذیرد.
وی پیوند بین دانشگاه و سازمان جهاد کشاورزی را مورد تقدیر قرار داد و اظهار امیدواری کرد که باید به سمتی حرکت کنیم که در آینده زمینه چنین همکاری‌هایی بیشتر از پیش فراهم شود تا بتوان در راستای نیازهای جامعه گام‌های اساسی برداشت.
این طرح، نتایج ۵ سال تحقیق مستمر در ارتباط با کشت انتظاری سیب زمینی در مناطق مدیترانه‌ای با زمستان سرد است.

(شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸) ۱۰:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها