یکشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۸۸۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

فراکسیون به دنبال جوان‌سازی باغات زیتون است

رئیس فراکسیون محصول کشاورزی زیتون و دانه‌های روغنی گفت: ایران تا مدتی قبل، از عضویت شورای بین‌المللی زیتون خارج بود اما با دفاعی که کردیم دوباره توانستیم به عضویت این شورا درآییم.

منوچهر جمالی سوسفی  در تشریح عملکرد فراکسیون محصول کشاورزی زیتون و دانه‌های روغنی گفت: این فراکسیون در دوره دهم مجلس تشکیل شد و کار خود را از چند ماه پیش شروع کرد. هدف بیشتر برای توجه به زیتون، دانه‌های روغنی و روغن‌هایی است که در کشور استفاده می‌شود؛ حدود 10 درصد روغن مورد نیاز در بخش روغن‌هایی که از طریق دانه‌های روغنی از جمله زیتون در کشور درست می‌شود، در داخل کشور تولید و 90 درصد وارد می‌شود یعنی جا دارد که در بخش‌های مختلف در جهت استحصال دانه‌های روغنی کلزا و از جمله زیتون تلاش بیشتری صورت گیرد.
جوان سازی باغات، پیشگیری از آفات و استحصال زیتون و روغن زیتون با کیفیت و مناسب بخشی از اهداف فراکسیون است
 
باید از کیفیت روغن‌های زیتون وارداتی اطمینان پیدا کرد
 
نماینده مردم رودبار در مجلس افزود: یکی از اهداف فراکسیون این است که بتوان با جهاد کشاورزی، دولت و در مجلس به توافق‌هایی برسیم تا درباره سطح زیر کشت زیتون فکر درستی شود و برای اصلاح باغات زیتون که باغات قدیم هستند، جوان سازی باغات، پیشگیری از آفات و استحصال زیتون و روغن زیتون با کیفیت و مناسب صورت گیرد و از طرف دیگر در بخش روغن‌های زیتون وارداتی باید مطمئن شویم که با کیفیت و سالم است تا بتوان به کشور کمکی داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: اعضای هیات رئیسه نیز کمک‌هایی داشته و جلساتی با وزارت جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد و دوستان وزارت بهداشت همچنین با نمایندگان برگزار شد که بسیار مفید بود؛ فکر می‌کنم که استفاده درست از روغن سالم که فراکسیون باید فعالانه بر روی آن عمل  کرده و وظیفه اصلی خود را انجام دهد، یکی از اهداف مهم است.
 
روغن زیتون سالم از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی جلوگیری می‌کند
 
رئیس فراکسیون محصول کشاورزی زیتون و دانه‌های روغنی با بیان اینکه ممکن است برخی از روغن‌های گیاهی مورد استفاده مشکلاتی داشته باشند، تصریح کرد: چنانچه از روغن‌های سالم به ویژه زیتون  استفاده شود جلوی بسیاری از بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته، و بیماری‌های مغزی گرفته می‌شود؛ در حوزه زیتون برای فعال کردن باغات و اینکه صنعت زیتون در مسیر توسعه قرار گیرد و هم زیتون و روغن زیتون سالم در اختیار مردم قرار گیرد، این فراکسیون به عنوان یک بازو در کنار دیگر عزیزانی که در این بخش فعال هستند، بسیار موثر است.
 
تقویت درختان زیتون زودبازده در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است
 
جمالی سوسفی اظهار داشت: ارتباط خوبی با سازمان استاندارد کشور،  وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و افرادی که مرتبط هستند وجود دارد تا محصول سالمی در اختیار مردم قرار گیرد؛ برای افزایش سطح زیر کشت و گونه‌هایی از زیتون که محصول و روغن بیشتری دارد و هم زود بازده هستند یعنی زودتر به ثمر می‌نشیند، در دستور وزارت جهاد کشاورزی است؛ جوان سازی باغات بسیار مهم است چراکه باغات کهن که درخت‌های مرتفع بی ثمر یا کم ثمر دارند و آفت مگس میوه زیتون دارند باید اصلاح شود که وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام آن است.
 
26 استان کشور زیتون و روغن زیتون تولید می کنند
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس اظهار داشت: رسالت اصلی این فراکسیون به عنوان فراکسیونی که می‌تواند در سلامت مردم، تولید زیتون و روغن آن و در افزایش سطح زیر کشت این محصول موثر و کمک کننده باشد، بسیار مهم است و به نظر بنده تشکیل آن باید بسیار زودتر باید صورت می‌گرفت؛در حال حاضر در  26 استان زیتون استحصال می‌شود و گیلان، زنجان، قزوین شیراز و گلستان همگی زیتون تولید می‌کنند اما بازار اصلی ارائه زیتون و محصولات زیتون در شهرستان رودبار است.
 
رودبار بزرگترین بازار زیتون و محصولات آن را در بر دارد
 
وی گفت: بازار رودبار به عنوان یک بازار واحد و بزرگترین بازار زیتون  و محصولات آن است که سعی کردیم تا این بازار حفظ شود؛ فراکسیون استان‌های مختلفی که تولید زیتون دارند اما انجمن زیتون ندارند را تشویق کرده تا این انجمن را در استان خود تشکیل دهند و بحث شورای زیتون از مباحث دیگری است که به دنبال آن هستیم.
 
رئیس فراکسیون محصول کشاورزی زیتون و دانه‌های روغنی با بیان اینکه تا مدتی قبل، ایران از عضویت شورای بین المللی زیتون خارج شده بود، افزود: تغییراتی که در توافق‌نامه شورای بین‌المللی زیتون یا در داخل کشور ایجاد می‌شود، حتما باید در مجلس مصوب شود. از لیست شورای بین‌المللی زیتون خارج بودیم تا اینکه لایحه این توافق‌نامه را دولت داد، بنده نیز دفاع مثبتی از آن کردم و در نهایت رای گرفته و مصوب و ابلاغ شد.

عضو شورای بین‌المللی زیتون هستیم
 
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در حال حاضر مجدد عضویت شورای بین المللی زیتون را داریم یعنی هم عضو شورای ملی زیتون و هم عضو شورای بین المللی (IOC) هستیم؛ همچنین در کشور شورای ملی زیتون ایران وجود دارد و وزارت جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی  نیز طبق وظایف خود در این مسیر فعالیت دارد؛ فراکسیون نیز در کنار آنها در بخش‌هایی که می‌تواند موثر باشدکمک کرده و سعی می‌کند در خدمت مردم و کشور ایران باشد.
(یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸) ۱۵:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها