جمعه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۸۲۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

طرح کشت شیرین بیان اقلید در کشور بی نظیر است

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سفر به استان فارس با کلنگ زنی ،افتتاح و بازدید از طرح‌های کشاورزی، مزرعه شیرین بیان اقلید را از نظر نوع طرح بی نظیر توصیف کرد و بیان داشت : مراتعی که قبلاً استفاده چندانی از آن نمی شد در یک حرکت ابتکاری به مزرعه شیرین بیان که کاشتی بسیار کم آب بر است تبدیل شده و این جای تقدیر دارد.

محمود حجتی   در بازدید از بزرگترین مزرعه شیرین بیان کشور در شهرستان اقلید و در جمع خبرنگاران ، این  فعالیت را نو، ابتکاری و قابل تقدیر خواند و افزود: این طرح از نظر نوع کاشت و هم از نظر نظام کشت که با همکاری مسئولین و مردم عشایر منطقه به سرانجام رسیده است در سطح کشور بی نظیر است .
وزیر جهاد کشاورزی افزود: این کشت برای اولین بار در کشور انجام شده و امروز نزدیک به ۱۰۰ هکتار از این مزرعه ۲۰۰ هکتاری زیر کشت شیرین‌بیان رفته است .
وی به سازگاری و خاستگاه منطقه با این نوع کشت و همچنین ارزش فوق‌العاده زیادی که ریشه شیرین بیان دارد اشاره کرد و گفت:تولید شیرین بیان  در جهت تامین نیاز صنعت داخل  نقش مهمی دارد.
 حجتی توسعه این نوع كشت را در کشور خواستار شد و افزود: امید است در آینده بتوانیم مراحل تکمیل فرآوری این محصول که شامل شیره گیری و پودر گرفتن را که امروزه کشورهای توسعه یافته آن را انجام می‌دهند، در داخل کشور انجام دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی : تولید انبوه شیرین بیان و صادرات آن به جهت ارزآوری در رونق اقتصاد کشور موثر است
 وی با بیان اینکه این محصول در صنعت داروسازی کشور کاربرد زیادی دارد، افزود: تولید انبوه شیرین بیان و صادرات آن به جهت ارزآوری در رونق اقتصاد کشور موثر است.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به اینکه  این گیاه   بومی منطقه می‌باشد و بسیار کم آب بر است، توسعه این نوع کشت، فشار چرای بی رویه دام را از مراتع کشور کم می کند و در حفظ منابع طبیعی تاثیر مطلوب دارد.
حجتی افزود: دولت نیز با پشتیبانی علمی، فنی و همچنین تامین برق و نشاء مورد نیاز و ارائه تسهیلات، از افرادی که قصد فعالیت در چنین کشتی را دارند حمایت خواهد کرد.
این طرح با مساحت ۲ هزار و ۳۳۱ هکتار برای کشت گیاه دارویی شیرین بیان در سطح ۱۸۵ هکتار با اعتباری ۵۶۰۰ میلیون ریال از اعتبارات اشتغال روستایی وعشایر و ۲۴۰ میلیون ریال از محل یارانه کشت ایجاد شده است.
در ادامه این سفر همچنین،طرح احداث کارخانه کشت و صنعت صبح امید زاگرس در زمینه تولید خوراک دام، طیور و آبزیان با ظرفیت ۴۵ هزار تن در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع در بخش مرکزی اقلید آغاز شد.
میزان سرمایه گذاری این کارخانه ۱۲ میلیارد تومان با اشتغالزایی مستقیم ۲۰ نفر عنوان شده است.
شهرستان اقلید در ۲۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

(جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸) ۱۱:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها