جمعه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۷۸۲۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

عشایر سالیانه ۶ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کنند

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: سالیانه ۶ میلیون تن از محصولات کشاورزی کشور توسط عشایر تولید می شود.

کرمعلی قندالی» در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افزود: عشایر با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری و ۲۱۳ هزار خانوار به عنوان جامعه سوم مطرح است و یک هشتم جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد.
وی اظهار داشت: اقتصاد ۷۰ درصد این قشر متکی به دام است به طوری که با داشتن ۲۴ میلیون جمعیت دامی، ۲۸ درصد دام کشور، ۲۵ درصد گوشت و ۳۵ درصد صنایع دستی را تولید می‌کنند.
وی بیان داشت: تولید محصولات پروتئینی، لبنی، گیاهان دارویی و صنایع دستی از شاخصه‌های جامعه عشایری است.
قندالی ادامه داد: ایران از ظرفیت‌های خوبی در زمینه گردشگری و صنایع دستی برخوردار است و طبیعت گردی و بوم گردی که اکنون در چند استان اجرایی شده، از جمله برنامه‌های پیش بینی شده است.
رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: در حوزه گیاهان دارویی در تلاشیم تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰ هزار هکتار  دست کاشت را در حوزه عشایر و ۵۰۰ هزار هکتار در عرصه‌های منابع طبیعی داشته باشیم.
وی ادامه داد: فرهنگ بکر اصیل ایرانی- اسلامی در جامعه عشایری دیده می‌شود که باید حفظ شود.
قندالی گفت: هیات دولت طرح ویژه ارتقای سطح آگاهی فرهنگی و مذهبی عشایر را مصوب کرده است که با کمک دستگاه‌های مربوطه اجرایی می‌شود.
سطح سواد عشایر تا سال ۱۴۰۰ به ۸۰ درصد می‌رسد
این مقام مسئول به طرح ترویج و آموزش ویژه ارتقای سطح دانش و سواد عشایر اشاره کرد و با بیان اینکه بطور میانگین ۷۰ درصد عشایر باسواد هستند، گفت: نسبت به شاخص کل کشور ۱۶ درصد عقب هستیم، اما تلاش داریم سطح سواد عشایر تا سال ۱۴۰۰ به ۸۰ درصد برسد.
وی با اشاره به وجود ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری، افزود: در حوزه آبرسانی نیز ۲۰ هزار سامانه آبی برای تامین آب شرب و آب مورد نیاز دام های عشایری تامین شده است.
قندالی اضافه کرد: امسال نزدیک به ۲۳۷ میلیارد تومان برای ۲۹۹ پروژه آبرسانی از محل صندوق توسعه ملی با نظر رهبر معظم انقلاب اختصاص یافته که تا پایان سال اجرایی شود.
وی گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زنجیره تولید در بحث اشتغالزایی اختصاص یافته است.
این مسئول اضافه کرد: با توافق شورای عالی عشایر، تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰۰ درصد چادرهای عشایر توسط پنل های خورشیدی به برق مجهز می‌شود.
رییس سازمان امور عشایری اظهار داشت: در بحث ارتباطات نیز طی مصوبه ای ۸۰ درصد جامعه عشایر اینترنت دریافت می‌کنند.
قندالی ادامه داد: مقرر شد دولت یارانه حمل و سوخت جامعه عشایری را تامین کند.
به گفته وی، ۴۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات اشتغالزایی سهم عشایر است که بخش عمده آن پرداخت شده و بخش کمی باقی مانده که در مرحله پرداخت است.
امروز چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر با حضور معاون اول رییس جمهوری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد.
چهارمین نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر با شعار روستای ایرانی- کالای ایرانی در سال رونق تولید با مشارکت استانداری‌های سراسرکشور و توجه به اقتصاد مقاومتی در ۱۰ سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران به وسعت ۲۶ هزار متر مربع و ۱۴ هزار متر مربع فضای باز از ۲۴ تا ۲۷ مرداد آماده بازدید علاقمندان است.

(جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸) ۱۱:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها