جمعه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۸۲۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

توسعه کشت گلخانه‌ای راه‌حل کاهش مشکلات آبی کشور است

وزیر جهادکشاورزی گفت: توسعه گلخانه راه‌حل چالش‌های اساسی نظیر کم‌آبی، کاهش منابع طبیعی و اشتغالزایی است که در حال حاضر کشور ما با آن روبرو است و می‌توان با توسعه گلخانه اهدافی از جمله سازگاری با کم‌آبی،رفع بیکاری و کاهش مشکلات حوزه کشاورزی را محقق کرد.

محمود حجتی روز پنجشنبه در جریان سفر خود به استان فارس بر لزوم توسعه گلخانه‌ها تاکید کرد و افزود: در هر هکتار گلخانه مستقیما برای ۱۰ نفر اشتغال‌ ایجاد می‌شود و علاوه بر آن، اشتغال‌زایی غیرمستقیم در حوزه‌هایی نظیر صنایع بسته بندی، پردازش، صادرات و... ایجاد می کند و رونق می‌دهد.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در کشت گلخانه آب مصرفی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و در همین راستا کارآفرینان، اراضی زیادی را به امر احداث گلخانه اختصاص داده‌ و آماده سرمایه گذاری هستند و دولت هم از این موضوع پشتیبانی می‌کند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با همت همه مسئولان ارشد و مردم و سرمایه‌گذاران فارس،سرعت توسعه گلخانه در این استان فزونی یابد.
حجتی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مردم و کشاورزان اقبال خوبی به کشت‌های  گلخانه‌ای نشان داده‌اند گفت: پیشه اغلب اهالی فارس کشاورزی است و یا با آن مرتبط است و این استان در بسیاری از محصولات کشاورزی تولیدی کشور رتبه اول تا چهارم را دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه در بعضی از مناطق کشور علی‌رغم اینکه مسئولان محلی،نسبت به اقبال بی‌رویه کشاورزان به کشت سبزی و صیفی، آن هم در بیرون از فضای گلخانه هشدار داده‌اند اما تعدادی از بهره‌برداران به آن توجهی نمی‌کنند که در منطقه مرودشت استان فارس نیز شاهد این رویه هستیم.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: هدف این نهاد رعایت صرفه و صلاح کشاورزان است تا این قشر محصول خود را با کمترین هزینه تولید و با قیمت عادلانه به بازار عرضه کنند.
کشاورزان الگو کشت را مدنظر قرار دهند
وی عنوان کرد: از کشاورزان درخواست می‌کنم به توصیه مسئولین در ارتباط با رعایت الگوی کشت و سقف کشت منطقه‌ای سبزی و صیفی توجه کنند.
حجتی تولید بیش از حد به صورت تازه خوری و یا فرآوری شده را باعث ایجاد پس‌زدگی در بازار عنوان کرد و گفت: عدم رعایت این موارد افت قیمت را در بازار به دنبال دارد، البته در حال حاضر به منظور پشتیبانی از تولید کننده با همکاری سازمان تعاون روستایی خرید توافقی گوجه فرنگی در دستور کار قرار گرفته تا قیمت از نرخی حداقلی بیشتر کاهش نداشته باشد و کشاورزان زیان زیادی متحمل نشوند.
وزیر جهاد کشاورزی در سفر به استان فارس بازدیدی از کشتارگاه درجه یک کشور در مرودشت انجام داد که در این باره،گفت: ویژگی خاص این کشتارگاه دنبال کردن  زنجیره تولید است به گونه‌ای که بسیاری از بخش‌ها نظیر تولید مرغ مادر، جوجه یک روزه، بسته بندی و توزیع در آن وجود دارد و در پی این مسئله ۳۰۰ مزرعه پرورش مرغ تحت پوشش آن فعالیت می‌کند.
عصر امروز و در ادامه سفر وزیر جهاد کشاورزی وهیأت همراه به استان فارس کلنگ احداث کارخانه کشت و صنعت صبح امید زاگرس در شهرستان اقلید به زمین خورد.
شرکت کشت و صنعت صبح امید زاگرس در زمینه تولید خوراک دام، طیور و آبزیان با ظرفیت ۴۵ هزار تن در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع در بخش خنجشت شهرستان اقلید احداث خواهد شد.
میزان سرمایه گذاری این کارخانه ۱۲۵ میلیارد ریال با اشتغالزایی مستقیم ۲۰ نفر عنوان شده است.
در ادامه این سفر وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه از طرح مرتعداری چمن آب باریک نیز بازدید کردند.
این طرح با مساحت کلی ۲ هزار و ۳۳۱ هکتار برای کشت گیاه دارویی شیرین بیان در سطح ۱۸۵ هکتار با اعتباری ۵۶۰۰ میلیون ریال از اعتبارات اشتغال روستایی وعشایر و ۲۴۰ میلیون ریال از محل یارانه کشت ایجاد شده است.
مزرعه مرغ تخم‌گذار زرینه افتتاح شد
با حضور وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه مزرعه مرغ تخم گذار زرینه اقلید ( سفیدبال ) نیز افتتاح شد.
این واحد با فعالیت در زمینه پرورش مرغ تخم‌گذار با توان تولید سالانه ۴ هزار و ۲۵۰  تن تخم مرغ خوراکی در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع و با سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیارد ریال در شهرستان اقلید ایجاد شده که برای ۸۵ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی دارد.
حجتی همچنین از واحد پرورش شترمرغ شاهد واقع در شهرستان آباده نیز بازدید کرد.
این واحد پرورش شترمرغ متعلق به غلامرضا مسعودی و در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد ریال و توان تولید سالیانه ۶۰  تن پرنده زنده در شهرستان آباده ایجاد شده و برای ۱۲ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است.
شهرستان اقلید در فاصله ۲۱۰ کیلومتری و شهرستان آباده نیز در فاصله ۲۷۳ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

(جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸) ۱۱:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها