چهارشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ / ۲۱:۵۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۷۸۰۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

واردات بی رویه تخم ماهی قزل‌آلا صدای تولیدکنندگان داخلی را درآورد

جمعی از تکثیرکنندگان تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا با ارسال نامه‌ای به سازمان شیلات ایران از تداوم واردات این محصول به مدت ۱۵ سال با سرپوش اصلاح نژاد، اعتراض کردند.

جمعی از تکثیرکنندگان  تخم چشم زده ماهی قزل آلا با ارسال نامه ای سرگشاده به سازمان شیلات ایران به تداوم  واردات تخم ماهی قزل آلا (تخم چشم زده) اعتراض کرده و آن را عامل از بین رفتن تولید داخلی دانستند. متن این نامه به شرح زیر است.
دوستان سلام سال هاست که به دعوت مدیران مسئول شیلات در چنین ایامی که کم کم فصل تکثیر قزل آلای داخلی فرا می رسد عده ای از آخرین همکاران بازمانده از تکثیر داخل جمع وبعد بحث و گفتگو آمارهایی استخراج و با قول وقرار و تاکید حمایت از تولید داخل و اینکه قزل آلا برند اول کشور بوده ومورد حمایت همگانی شیلات میباشد جلسه ختم میشود اما نه بخیر که به نابودی همان تکثیر کار وبکام وارد کنندگان عزیز دردانه و نور چشمی که دراین سالها با نگاه سودا گری وسود جویانه محض علاوه بر واردکردن هرچه بیشتر تخم از هرجای ممکنه ولوآلوده به انواع بیماری و آلودگی ها کمر تولید کشور را خم کردند بعد درمان این کمر لهیده را به مدد ارز تشویقی و رانتی به واردات کنندگان دارو و ضدعفونی کننده ها سپردند.
آیا کارشناسان شیلات نمی دانند اوضاع تمام تولید کنندگان سرگردان در کوه و دشت این کشور پهناور نامساعد بوده ودر شرف ورشکستگی اند وسود اندک آنها نیز در بازاری که قیمت ماهی را به فلاکت و ذلت کشیده وبه اندک مبلغی می خرندبرباد می رود؟
آیا آنها نمی دانند سرتاسر مزارع کشور آلوده به انواع بیماری ها شده و تعطیل و یا با حداقل ظرفیت کار می کنند؟ شیلات حتی برای تعادل این بازار بهم ریخته قصد و انگیزه ای ندارد و با انباشت واردات تخم خواسته یا ناخواسته به ضرر پروارکار و تکثیرکننده میکوشد.
واردات در ابتدا به قصد ارتقا تولید داخل و هدفمندمد نظر بود اینک شده بلای تولید و نابودی نسل داخلی را هدف قرار داده است ابتدا در زمان تک نرخی بودن ارز به پشتوانه تفاوت قیمت 400 تومانی در ارز ترجیحی وسپس با سو استفاده از تفاوت ارز دولتی تخصیص یافته و عدم باز گشت قسمتی از آن در بازار آشفته سال گذشته و اینک هم با دستپاچگی واردات برای پوشاندن همان تخلفات بعنوان دستخوش و پاداش ورود بیماری به واردکننده نتیجه اینکه تعداد واردات تخم چشم زده قریب به دو برابر شده است این همه واردات و دپو شدن با قیمانده تخم بصورت بچه ماهی و پر شدن استخرها و لاجرم کاهش قیمت پروار به نفع کیست؟
چرا اینهمه پی در پی واردات تخم صورت می‌گیرد؟ تکلیف رفع تعهد ارزی به قصد پوشاندن کدامین تخلف است ؟ برابر آیین نامه شیوه واردات تخم تصویبی شیلات قرار به ممنوعیت کامل از ابتدای سال 98 بوده است عدم پاییندی به این آیین نامه به سود کیست ؟
15 سال قبل که تولید قزل الا با کمترین وابستگی به خارج انجام می شد مقرر گشت واردات تخم هدفمند و به منظور ارتقا کیفیت تولیدات داخل صورت گیرد بطوری که حتی امروز نیز واردات باسرپوش کلمه به منظور اصلاح نژاد ادامه دارد باید پرسید پس بالاخره کی این اصلاح صورت خواهد گرفت؟ واصولا شیلات در طی این سال های دراز با اینهمه کارشناس و بودجه برای حفظ ذخایر ژنیتک کشور چه کرده وچه برنامه ای برای قطع این وابستگی ذلت بار دارد؟
15 سال قبل وابستگی قزل آلا به خارج درحد بسیار اندک بوده و امروز با واردات فراتر از 400 میلیون تخم در سال مواجه هستیم شیلات درسال اقتصاد مقاومتی علیرغم تاکیدات مقام رهبری و مسئولان عالی رتبه کشور همچنان در حال واردکردن تخم بوده و با تعطیلی مزارع بیکاری تعداد زیادی از کارکنان مراکز تکثیر را سبب شده است.
تا زمانی که شیلات برنامه حمایت از تکثیر داخل را اعلام وضمانت اجرا نداده است و نیاز واقعی به واردات را معلوم نکرده و واردکنندگان را ملزم ومقید به رعایت آن ننموده است ادامه همکاری سودی برای تولید نخواهد داشت.
لذا چون شیلات تا کنون به تعهدات خود پایبند نبوده ومکررخلف وعده کرده است این بار جلسه سال جاری را تحریم نموده ودر آن حضور نخواهیم داشت تا عواقب این نابسامانی متوجه تصمیم گیران باشد اما چون گوش شنوایی نیافتیم لاجرم این خیانت آشکار را در مطبوعات ورسانه ها طرح و دردهای خود به مقام رهبری وائمه جمعه خواهیم رساند.
گفتنی است که عمده تخم چشم زده قزل آلا از فرانسه و اسپانیا وارد میشود.

(چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸) ۲۱:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها