چهارشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۶:۵۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۷۸۰۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس سرویس عمومی

صادرات سالانه ۳ میلیارد دلار کالا به افغانستان

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: فراهم کردن بسترهای لازم و ارائه تسهیلات مطلوب به تجار و سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در مرز دوغارون سبب توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار می‌شود.

محمدرضا مودودی در حاشیه سفر به شهرستان تایباد و بازدید از مرز مشترک ایران و افغانستان، اظهار کرد: گمرک دوغارون با بیش از ۱۰۰ سال قدمت یکی از کلیدی‌ترین گمرکات مرزی کشور محسوب می‌شود و همجواری آن با کشور افغانستان زمینه را برای توسعه فراهم کرده است.
وی ادامه داد: بازارپسندی کالاهای ایرانی در افغانستان سبب شده صادرات و ترانزیت از طریق این معبر رسمی با افزایش چشمگیری مواجه باشد اما در این میان زیرساخت‌ها برای تجار ایرانی که قرار است در این زمینه فعالیت کنند، در حد مطلوبی نیست.
مودودی با توجه به صادرات سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از ایران به افغانستان، مطرح کرد: این آمار صادرات نشان دهنده تقاضای بالا در کشور همسایه است که عامل مهمی برای رشد تولیدکنندگان داخلی و فروش کالاهای ایرانی است.
وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات موجود در کشور افغانستان از لحاظ امنیت باید زمینه‌های لازم برای آسودگی خاطر تجار برای صادرات کالاهای مورد نیاز در کشور مقابل فراهم شود و مرز دوغارون با امنیت بالایی که دارد، بهترین فرصت در این امر مهم است. از طرفی بالا رفتن حجم صادرات از طریق این گذرگاه فرصت شغلی در منطقه را فراهم می‌کند.
مودودی بیان کرد: آسان‌سازی روند صادرات، ترازیت و واردات می‌تواند گامی مثبت و محکم در جهت برقراری روابط دو سویه باشد و این اقدام زمینه‌ساز رونق اقتصادی در ایران خواهد بود.
او صادرات محصولات کشاورزی از سمت مرز دوغارون به کشور افغانستان را عاملی دیگر در رشد و توسعه اقتصادی ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه استان خراسان‌رضوی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود، باید در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی به سمت بازارهای هدف در افغانستان نگاه ویژه‌ای شود.
افزایش صادرات به افغانستان
همچنین عضو هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران عنوان کرد: این صندوق، کار صدور متنوع بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه صادراتی به منظور پوشش ریسک سیاسی، اقتصادی و تجاری صادرکنندگان کالا و خدمات را بر عهده دارد و در کنار بانک توسعه صادرات ایران، برای توان افزایی صادرکنندگان کالا و خدمات و نیز کاهش نگرانی بازگشت سرمایه و کاهش ریسک فعالیت صادراتی، تلاش دارد.
آرش شهرآئینی گفت: امسال حدود ۸۵۰ میلیون دلار از صادرات کشور تحت پوشش این صندوق قرار گرفته و این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: صادرات به افغانستان بزرگترین تقاضای تجار ایرانی است در صورتی که هیچ سامانه‌ای برای دسترسی به اطلاعات مالی و اعتباری تجار افغانستانی وجود ندارد تا صادرات بدون دغدغه مالی انجام شود.
شهرآئینی بیان کرد: بیشترین اقلامی که از طریق مرزهای ایران صادر می‌شود، به سمت کشورهای شرق آسیاست و بازار افغانستان بالاترین تقاضا را دارد.
وی اظهار کرد: موضوع شناسایی بازارهای جدید چه در سطح کلان و چه در سطح شناسایی خریداران در کشورهای جدید، جزو راهکارهای مهم صندوق ضمانت صادرات در این حوزه است. یکی از خدماتی که صندوق ضمانت صادرات می‌تواند انجام دهد، شناسایی اعتبار طرف‌های تجاری و بازارهای جدید صادراتی است. با این رویه می‌توان فضای مستعدتری را برای صادرات فراهم کرد.
این عضو هیئت مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در این زمینه، صندوق ضمانت صادرات با توجه به بانک اطلاعاتی گسترده‌ای که از میلیون‌ها شرکت در سرتاسر جهان در اختیار دارد، می‌تواند در مورد اعتبارسنجی خریداران جدید به صادرکنندگان کمک کند و ریسک عدم شناخت از بازارهای جدید را برای آنها کاهش دهد. لازم به ذکر است این ریسک‌ها به نیابت از دولت توسط صندوق ضمانت صادرات پوشش داده خواهد شد.

(چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸) ۱۶:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها