چهارشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۷۷۹۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

قیمت گوشت قرمز تابع قیمت و وزن دام زنده است

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: قیمت گوشت قرمز به طور مستقیم تابع نرخ و وزن دام زنده است و بررسی روند تغییرات قیمت دام زنده و گوشت نیز این تناسب را نشان می‌ کند.

«سیدداود موسوی» روز چهارشنبه درباره قیمت گوشت قرمز افزود: استحصال لاشه در دام سنگین حدود ۵۰ درصد وزن دام و علاوه بر آن ضایعات و استخوان، خس‌گیری حدود ۱۵ درصد از وزن لاشه است که با توجه به نوع دام میزان گوشت حاصل از کشتار دام سنگین میانگین حدود ۴۲ درصد وزن دام زنده خواهد بود.
 
وی اظهارداشت: هزینه‌های حمل و نقل، کشتار، ضرایب و درصدهای سود عمده و خرده‌فروشی، افت وزن لاشه نیز به قیمت گوشت قابل عرضه اضافه خواهد شد و مقایسه قیمت دام زنده جلوی در دامداری بدون توجه به تاثیر موارد ذکر شده با قیمت مصرف کننده گوشت در واحدهای صنفی و اعلام فروش بیش از سه برابری قیمت گوشت نسبت به دام زنده، مقایسه غلط و کاملا غیر کارشناسی است.
 
وی تصریح کرد: برخلاف مصاحبه‌های مطبوعاتی اخیر و براساس اطلاعات موجود قیمت گوشت در سامانه قیمت این سازمان، به طور متوسط برای دام زنده سنگین در ۱۵ مرداد سالجاری معادل هر کیلوگرم ۳۴ هزار و ۵۲۰ تومان در  کشتارگاه است که با فرض وزن یک راس دام (گاو) زنده سنگین حدود ۵۰۰ کیلوگرم، میزان گوشت حاصله به صورت تقریبی ۲۱۵ کیلوگرم ا ست که براساس موارد مذکور قیمت گوشت مخلوط حاصله در کشتارگاه در حدود ۸۰ هزارتومان خواهد بود که پس از کسر درآمد حاصل از آلایش شامل هزینه‌های کشتار، حمل تا محل توزیع درصد ضرایب سود عمده فروشی و خرده فروشی  افت و ضایعات به قیمت مذکور قیمت گوشت مخلوط در واحدهای صنفی احصا می‌شود.
 
معاون نظارت برکالاهای مصرفی و شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: مرداد امسال میانگین کشوری قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوساله در سامانه این سازمان معادل ۸۵ هزار ۵۰۰ تومان به ازای هرکیلوگرم ثبت شده که با لحاظ موارد فوق الذکر و قیمت دام زنده دارای تناسب منطقی است.
 
موسوی اضافه کرد: در ضمن گوشت قرمز به صورت تفکیکی (فیله، راسته، مغز ران، ران، سرددست و قلوگاه) در بازار براساس شرایط کیفی هر قسمت با قیمت های متفاوتی عرضه می شود.
 
وی ادامه داد: با توجه به روند افزایشی قیمت گوشت قرمز در ماه های گذشته، رصد و پایش قیمت این کالا در بازار به طور ویژه در دستور کار قرار داشته و نمی توان برای گوشت قیمت مشخصی تعیین کرد و به طور قطع در گزارش های تنظیمی مورد توجه و اهتمام ویژه این سازمان قرار می گرفت.
(چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸) ۱۲:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها