چهارشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۷۶۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اشتغال‌آفرینی با خشک کردن میوه/ بوروکراسی اداری فضای کسب و کار را سخت کرده است

یک کارآفرین نمونه با انتقاد از سخت‌گیری‌ها و بورکراسی‌ اداری، گفت: با ایجاد یک کارگاه تولید میوه خشک علیرغم تمام سختی‌ها برای 15 نفر از زنان بی‌سرپرست اشتغال ایجاد کرده‌ام.

در روزهایی که اقتصاد ایران در شرایط سخت جنگ اقتصادی به سر می‌برد، قطعا کارآفرینان، سربازان خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی هستند که در سخت‌ترین شرایط برای حفظ اقتصاد کشور تلاش می‌کنند، بنابراین لازم است تا در این  جنگ که برای پیشبرد اهداف آنان که قطعا منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌شود، حمایت‌هایی از سوی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه انجام شود تا این کارآفرینان پیچ سخت اقتصاد ایران را  با سختی‌کمتری طی کنند.
سمیه یاری، جوان 33 ساله سنندجی و فوق‌ دیپلم یکی از همین کارآفرینان و سربازان جنگ اقتصادی  است که با همت و سعی و تلاش فراوان  برای 15 بانوی بی‌سرپرست اشتغال ایجاد کرده است و علیرغم سختی‌های فراوان و با وجود اینکه چند باری هم با توجه به سختی کار تصمیم گرفته واحد تولید خود را تعطیل کند، اما به دلیل نگرانی از وضعیت زنان بی‌سرپرست در صورت بیکار شدن از تصمیم خود منصرف شده است.
در ادامه گفت‌وگو با این جوان کارآفرین که در زمینه « تولید میوه خشک» فعالیت می‌کند آمده است:

** خانم یاری در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟
یاری: تولید کننده میوه خشک هستم و این کار را با تاسیس یک شرکت از 5 سال پیش به صورت جدی آغاز کردم، البته پیش از آن در مقادیر کم میوه را در منزل تولید می‌کردم.

** چگونه ایده این کار به ذهنتان رسید؟
یاری: پدرم باغدار است، بنابراین ما هر ساله  پس از برداشت محصول از باغاتمان با حجم انبوهی از میوه مواجه می‌شدیم که ممکن بود به فروش نرود  و از بین برود.
البته مادرم بخشی از این میوه‌های باقی‌مانده را برای مصارف شخصی خشک می‌کرد بنابراین به مرور زمان به این فکر افتادم که حجم بیشتری از میوه‌های باقی مانده در باغ را خشک کنم  لذا اقدام به مرور این کار را آغاز کردم.
در ابتدا سالانه 100 تا 200 کیلو میوه خشک تولید می‌کردم و در بین دوستان، آشنایان و اقوام به فروش می‌رساندم، کم کم تقاضا بیشتر شد و مقادیر تولید را افزایش دادم.
اما شروع و انگیزه اصلی کارم از ملاقات یک ایرانی مقیم آمریکا آغاز شد، این فرد را در سازمان جهاد کشاورزی استان ملاقات کردم و وی با مشاهده و مصرف میوه‌های خشک من سفارش تولید 500 کیلو میوه خشک را به من داد و بیعانه آن را هم پرداخت کرد، در نتیجه این مقدار را برای وی تهیه کردم و بعد از آن هم کارم را با تاسیس یک شرکت توسعه دادم.

* با چه سرمایه‌ای کار را آغاز کردید؟
یاری: برای شروع کار نیاز به یک سوله بود که زمین آن را داشتیم از طرفی میوه هم از باغ پدرم تامین می‌شد، البته ماشین آلات مورد نیاز را هم با صرف هزینه 50 میلیون تومان خریداری کردم. 

* برای چند نفر اشتغال ایجاد کرده‌اید؟
یاری: در حال حاضر 15 زن بی‌سرپرست در کارگاه تولیدی‌ام مشغول کار هستند، زنانی که سرپرست خانوار هستند و هزینه امرار معاش خانواده خود را با کار کردن در این کارگاه تامین می‌کنند.

* وضعیت کار چگونه است؟

یاری: خوب است، به شکر خدا مشتریان خود را یافته‌ام و در حال افزایش هستند، اما گاهی اوقات در سازمان‌ها و ادارات برای اخذ برخی مجوزها با مشکلات زیادی مواجه می‌شوم.

* چه مشکلاتی؟

یاری: مثلا برای اخذ مجوز صادرات مشکلات زیادی را متحمل شده‌ام و همکاری لازم انجام نشده. در حال حاضر امکان صادرات به سلیمانیه عراق را دارم و حتی مشتریان خود را در این بازار پیدا کرده‌ام، اما سازمان‌های مربوطه سنگ‌اندازی می‌کنند و بوروکراسی اداری آزار دهنده است.
حتی برخی سازمان‌ها و نهادها مشتری من هستند و میوه خشک من را می‌خرند و خودشان می‌برند عراق می‌‌فروشند، اما در دادن مجوز به من سخت‌گیری می‌کنند و بهانه‌های مختلفی می‌گیرند. 
من از سال 93 تاکنون هر سال کارآفرین نمونه شده‌ام اما همه قول‌ها و حرف‌های خوب در روز معرفی کارآفرینان از سوی مسئولان مطرح می‌شود و بعد از آن کارآفرین با تمام مشکلات رها می‌شود.

* شما با توجه به شرایط یعنی داشتن باغ پدری، زمین و سرمایه کار خود را شروع کرده‌اید آیا تولید میوه خشک در خانه با هزینه کمتر هم امکان پذیر است؟
- یاری: بله، همانطور که گفتم قبل از راه‌اندازی کارگاه من تولید میوه خشک را در خانه آغاز کردم بنابراین بانوان خانه‌دار می‌توانند با خرید یک دستگاه میوه خشک کنی ساده در خانه مقادیر کمی میوه خشک تولید کنند و مشتریان محلی بفروشند.
البته دستگاه‌های تولید میوه خشک  دارای قیمت و اندازه مختلف است و قیمت این دستگاه‌ها از 10 میلیون تومان تا چند میلیارد تومان است. بنابراین اگر فردی بخواهد یک کارگاه کوچک راه‌اندازی کند می‌تواند یک دستگاه به قیمت 10 میلیون تومان خریداری و  اقدام به تولید کند. 

**   وضعیت کار چگونه است؟ و چه توقعی از دولت دارید؟
یاری: توقع کمک مالی از دولت ندارم، راستش هر جا هم اقدام برای اخذ وام کرده‌ام موفق به دریافت آن نشده‌ام  و تاکنون هم از هیچ وامی استفاده نکردم اما  از دولت می‌خواهم که ما را به حال خودمان رها کنند و بگذارند کارمان را بکنیم و با سنگ‌اندازی ما را از کارمان پشیمان نکنند.
** تاکنون برای اخذ وام اقدام کرده‌اید؟
یاری: بله، اما موفق نشده‌ام. بانک‌ها،  سند باغات و زمین‌های کشاورزی و خانه‌های قدیمی  را برای دریافت وام نمی‌پذیرند بلکه سند خانه‌های شهری و گران قیمت را می‌خواهند که ما هم این شرایط را نداشته‌ایم.


** خانم یاری کمی بیشتر در مورد تولیدات خود توضیح دهید؟
- یاری: همانطور که گفتم من میوه خشک تولید می‌کنم البته میوه خشک ارگانیک، که میوه آن را بصورت ارگانیک از باغ پدرم تهیه می‌کنم. در حال حاضر هم حدود 15 نوع میوه خشک از جمله سیب، هلو، سیب، گلابی، کیوی، پرتقال و ... تولید می‌کنم.
علاوه بر تولید میوه خشک مدیریت یک غذاخوری سنتی را به عهده دارم و عضو اتاق بازرگانی هم هستم.
از کارم راضی هستم و به جوانان توصیه می‌کنم که در زندگی توکل به خدا و سخت‌کوشی و تلاش را هیچ‌گاه فراموش نکنند.

(چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۱۸
مرضیه
۱۳۹۸/۰۶/۲۹
0
0
0

سلام روزتون بخیر ببخشید من میخواستم از خانم یاری ( کارآفرینی که کارگاه خشکبار راه اندازی کردند ) چنتا سوال بپرسم.چه جوری میتونم بهشون دسترسی پیدا کنم شما میتونید راهنماییم کنید؟


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها