سه شنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۵
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۸۷۷۶۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

عمده دلایل ضعف عرضه مرغ در بازار / مرغ کیلویی ۱۵ هزار تومان شد

چهار آیین گفت: ازدیاد تلفات، کاهش جوجه ریزی و وزن گیری لاشه و بسیاری از عوامل دیگر در برابر کشش تقاضا موجب شده تا کمبود عرضه در بسیاری از نقاط مشهود باشد.

برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان است.
وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا ۱۵ شهریور در همین حد باشد یا حداکثر با تلورانس ۵ درصدی در بازار روبرو شود.
چهار آیین فروش مرغ یک ریال بالاتر از نرخ ۱۵ هزار تومان را اجحاف در حق مصرف‌کننده دانست و گفت: براین اساس دستگاه‌های نظارتی با اعمال نظارت‌های بیشتر باید از سودجویی برخی مغازه‌داران جلوگیری کنند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبود عرضه مرغ در بسیاری از نقاط مشهود است، بیان کرد: با توجه به گرمای بیش از حد، ازدیاد تلفات، پایین بودن کیفیت نهاده‌های دامی، در دسترس نبودن واکسن کیفی، مداخله دولت در امر قیمت گذاری، کاهش جوجه ریزی، کشش تقاضا در فصل تابستان به مناسبت‌های مختلف و ارزان بودن مرغ نسبت به سایر اقلام پروتئینی موجب شد تا عرضه محصول دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی نسبت به گذشته تا حدودی متعادل شده است، گفت: هم‌اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۵۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود که با نرخ مصوب خود اختلاف چندانی ندارد.
چهار آیین با بیان اینکه مرغداران نسبت به کمبود واکسن کیفی و پایین بودن کیفیت نهاده‌ها انتقاداتی دارند، افزود: اگرچه جایگزینی واردات کنجاله سویا از هند به جای برزیل و آرژانتین بر کاهش قیمت تاثیر گذاشته است، اما مرغداران نسبت به کاهش کیفیت آن انتقاداتی دارند.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان با اشاره به اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، تصریح کرد: از اواسط شهریور با خنک شدن هوا و افزایش وزن گیری لاشه مشروط بر دخالت نکردن دولت در امر جوجه ریزی، قیمت از حالت نامتعارف خارج و عرضه گسترده می‌شود که با این وجود واردات تنها ضربه مهلکی به بخش تولید وارد می‌کند.

(سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸) ۱۵:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها