سه شنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۷۵۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

هوش مصنوعی به جنگ آفات و بیماری‌های موز برمی‌خیزد

محققان آفریقایی اپلیکیشن جدیدی بر پایه هوش مصنوعی برای تلفن همراه ابداع کرده‌اند که به کشاورزان مزارع موز اجازه می‌دهد شیوع آفات و بیماری‌های این میوه را شناسایی کرده و با آنها مبارزه کنند.

این اپلیکیشن جدید به گونه‌ای طراحی شده که به صورت آفلاین و آنلاین با تلفن همراه قابل استفاده است؛ همچنین ادعا می‌شود که این اپلیکیشن با میانگین موفقیت ۹۰ درصدی کار می‌کند.
موز با برداشت سالانه ۱۱۳ میلیون تن یکی از مهم‌ترین محصولات جهان است، میلیون‌ها نفر در مناطق گرمسیری به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی خود به موز وابسته هستند و با پرورش ۲۰ میلیون تن موز برای صادرات، این میوه یک کالای عمده کشاورزی محسوب می‌شود.
اکنون محققان سازمان Bioversity International در آفریقا از دسترسی روزافزون شبکه‌های تلفن هوشمند حتی در مناطق دور افتاده برای تولید یک برنامه هوش مصنوعی به نام Tumaini استفاده کرده‌اند؛ Tumaini به معنای امید در زبان سواحیلی است. کشاورزان با نصب این برنامه بر تلفن همراه و یا سایر دستگاه‌های متحرک، می‌توانند شیوع آفات و بیماری‌ها را در موز کنترل کنند.
کشاورزان سراسر جهان از محصولات زراعی خود در برابر آفات و بیماری‌ها دفاع می‌کنند اما داده‌های بسیار کمی در مورد آفات و بیماری‌های موز در کشورهای کم‌درآمد وجود دارد؛ اکنون یک ابزار هوش مصنوعی مانند Tumaini با ارائه فرصتی برای بهبود نظارت بر محصولات زراعی و کنترل سریع آفات و بیماری‌ها به کشاورزان کمک می‌کند که از اتلاف محصولات خود جلوگیری کنند.
به گفته محققان، اپلیکیشن Tumaini مبتنی بر پیشرفت‌های اخیر در فناوری شناسایی تصویر و یادگیری عمیق است. این اپلیکیشن از ۲۰ هزار تصویر بارگذاری شده از بیماری‌ها و آفات موز برای یادگیری چگونگی شناسایی علائم خاص عفونت یا آلودگی و همچنین اقدامات لازم جهت مقابله با این مشکل استفاده می‌کند. همچنین Tumaini کاری فراتر از تمام سیستم‌های تشخیصی قبلی رایانه‌ای انجام می‌دهد و می‌تواند با نادیده گرفتن محیط پیرامون تنها بر قسمت‌های مختلف گیاه تمرکز کند.
تاکنون Tumaini با آزمایش در کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، هند، بنین، چین و اوگاندا در مرحله بتا قرار دارد و در این آزمایش‌ها ۹۰ درصد موفقیت را نشان داده است. هدف این است که روزی برای کنترل عمومی شیوع آفات و بیماری‌های گیاهی یک شبکه جهانی ماهواره‌ای ایجاد شود.
نتایج این تحقیق در نشریه Plant Methods منتشر شده است.

(سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸) ۱۱:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها