سه شنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۵
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۸۷۷۵۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

فاصله چهار برابری قیمت نخود از مزرعه تا بازار

رئیس شورای ملی نخود ایران گفت: هر کیلوگرم نخود از کشاورزان حدود چهار هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌شود اما یک بسته ۹۰۰ گرمی این محصول در فروشگاه‌ها حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

«ناصر مرادی» ضمن انتقاد از نرخ حدود چهار برابری نخود بسته‌بندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: اکنون  قیمت هر کیلوگرم نخود برای کارخانجات تولیدکننده فلافل پنج هزار و ۲۰۰ تومان و نخود بوجاری برای مصرف هفت هزار تومان است.
وی با اشاره به این که افزایش نرخ تورم در سال‌های اخیر موجب افزایش دو تا سه برابری قیمت حبوبات شده است، افزود: با این حال قیمت نخود افزایشی متناسب با نرخ تورم نداشته است. به طوری که با وجود افزایش نرخ تورم، قیمت منطقی نخود سر مزرعه باید بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان - متناسب با کیفیت از کشاورزان - خریداری شود.
وی تولید سالانه نخود کشور را ۳۰۰ هزار تن در سطح نزدیک ۵۵۰ هزار هکتار دانست و اظهار داشت: طبق آمارها نیاز سالانه کشور به نخود بیش از ۲۰۰ هزار تن است؛ به این ترتیب ایران ظرفیت صادرات این محصول به کشورهای هدف را دارد.
مرادی  ادامه داد: به دلیل ممنوعیت صادرات از اول دی ماه سال ۹۷ و قرار گرفتن نخود در گروه کالایی یک و دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، محصول نخود تولید داخل سال گذشته به میزان ۵۰ تا ۶۰ هزار تن همچنان روی دست کشاورزان باقی مانده است.
رئیس شورای ملی نخود تصریح کرد: با وجود تولید نخود در کشور با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، در سال 1396،  ۱۲۰ هزار تن نخود و در سال ۹۷ حدود  ۷۰ هزارتن نخود وارد کشور شد که در واقع دولت یارانه‌ای به کشاورزان کشورهای دیگر پرداخت کرده است.
مرادی با بیان این که تولید نخود در کشور مازاد بر مصرف داخلی است، ادامه داد: استان های کرمانشاه، لرستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، همدان و اردبیل که قطب تولید نخود کشور به شمار می‌آیند.
وی با اشاره به مکاتبات شورای ملی نخود با وزارت صنعت گفت: این شورا درخواست رفع ممنوعیت صادرات مازاد محصول نخود داخلی را دارد تا آنچه که روی دست کشاورزان باقی مانده به بازارهای صادراتی راه پیدا کند؛ زیرا مدت زمان صحیح نگهداری نخود حدود یک سال است و بیش از این مدت زمان دیگر کیفیت لازم را نخواهد داشت.
به گفته رئیس شورای ملی نخود، در سالهای ۹۰ و ۹۱ سالانه ۱۳۰ هزارتن نخود به کشورهای هدف صادر می‌شد در حالی که در سال ۹۶ تنها ۱۰ هزار تن از این محصول به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان صادر شد؛ این کاهش صادرات، سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی شده است.

(سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸) ۱۱:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها