سه شنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۷۷۴۴
گزارشگر : ۳۶۳۲
اتاق ایران
سرویس اقتصاد

خصولتی‌ها دغدغه فعالان اقتصادی هستند

رئیس اتاق ساری می‌گوید: حضور خصولتی‌ها در اقتصاد ایران و واگذاری‌های غیر کارشناسی شرکت‌های دولتی، از بزرگ‌ترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری با اشاره به اقدامات اتاق برای رونق تولید و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی گفت: ازنظر اقتصادی شرایط خوبی را نداریم و بااین‌وجود باید برای تحقق شعار رونق تولید و احیای اقتصادی کشور، برای حمایت از بخش خصوصی و تولید تلاش داشته باشیم.

عبدالله مهاجر دارابی با بیان اینکه با خودتحریمی مواجه هستیم و تحریم‌های خارجی چندان اثربخش نیست به نقش مؤثر اتاق بازرگانی، کشاورزی، صنعت و معدن و اصناف در جامعه اشاره کرد و افزود: اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی است و باید مسائل بخش خصوصی و تولید را مطالبه کنیم.

او با عنوان اینکه خصولتی‌ها از مشکلات بزرگ حوزه اقتصاد به شمار می‌روند گفت: واگذاری برخی شرکت‌های دولتی و برخوردار ورشکستی آنان پس از واگذاری نشان می‌دهد که این مسیر واگذاری‌ها اشتباه بوده است.

مهاجر به فلسفه شورای گفتگوی بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد و افزود: قانون‌گذار به‌درستی شورای گفتگو را طراحی کرده است ولی در اجرای مصوبات آن به‌درستی عمل نشده است.

رئیس اتاق ساری ادامه داد: اینکه مصوبه‌ای داشته باشیم و اجرا و عمل نشود مطابق قانون نیست وظیفه اتاق بازرگانی در شورای گفتگو بهبود فضای کسب‌وکار به‌عنوان مشاور دو قوا است.

او درباره صادرات با اظهار اینکه در این بخش نباید به دنبال متهم باشیم بلکه باید موانع فراروی را رفع کنیم افزود: سرمایه‌گذار در صادرات در پی سود خواهد بود و این مسئله امری عقلایی است.

مهاجر با بیان اینکه ۸۰ درصد حوزه اقتصادی در اختیار دولت است تصریح کرد: دولت باید از تصدی‌گری دست بردارد و به بخش خصوصی میدان دهد.

او ادامه داد: اکنون تولیدکنندگان زیادی هستند که آمادگی لازم برای صادرات را دارند و حتی ارتباط ما با کشورهای روسیه و cis خیلی خوب است اما موانعی وجود دارد که باید رفع شود تا صادرات انجام شود که برای این مهم در حال رایزنی هستیم.

مهاجر با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای رفع مشکلات صادراتی در سایر کشورها، افزود: کشورهای پیشرفته برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات را در اختیار بخش قرار داده‌اند، قوانین و مقررات کشورهای پیشرفته در حوزه صادرات به نفع صادرکننده است و فعالان بخش خصوصی در حوزه توسعه صادرات اختیار قانونی کافی ندارند.

رئیس اتاق ساری با اعلام اینکه دانش سیاست‌گذاران اقتصادی کشور در حوزه صادرات کافی نیست، گفت: طرح توسعه صادرات 3 میلیارد دلاری را در اختیار استاندار سابق استان قرار دادیم.
(سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها