دوشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۸:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۷۳۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ترامپ بازارهای ما را خراب کرده است"

کشاورزان آمریکایی هفته گذشته پس از اینکه چین رسما تمامی خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را به تلافی اقدام ترامپ در وضع تعرفه جدید لغو کرد، یکی از بزرگترین مشتریان خود را از دست دادند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرده که از اول سپتامبر روی ۳۰۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی تعرفه ۱۰ درصدی وضع خواهد کرد.
خروج چین از بازار آمریکا بداقبالی کشاورزان آمریکایی را که امسال سیل کم سابقه و موج گرمای شدید محصولاتشان را از بین برد و تشدید جنگ تجاری قیمت‌ها و سود آنها را کمتر کرد، کامل می‌کند.
باب کویلن که به مدت ۳۵ سال در داکوتای شمالی کشاورزی کرده است، به شبکه "سی ان بی سی" گفت: اوضاع اینجا واقعا خراب می‌شود. ترامپ بازارهای ما را از بین برده است. هیچ کس دیگر محصول ما را خریداری نمی‌کند و ما دیگر بازاری نداریم.
صادرات کشاورزی به چین سال میلادی گذشته نیمی کاهش داشت. طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، چین در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۹.۵ میلیارد دلار محصولات کشاورزی آمریکایی را وارد کرده و دومین خریدار بزرگ برای کشاورزان آمریکایی بود. اما خرید این کشور در سال ۲۰۱۸ که جنگ تجاری درگرفت، به ۹.۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.
واردات کشاورزی چین از آمریکا امسال حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و کشاورزان غلات، لبنیات و دام آمریکایی در نتیجه این کاهش با افت درآمدشان روبرو شده‌اند. آمار وزارت کشاورزی آمریکا نشان می‌دهد در شش سال گذشته، درآمد کشاورزی از ۱۲۳.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به میزان ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده و به ۶۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسید.
کویلن که در حدود ۱۵۰۰ هکتار زمین گندم و آفتابگردان کاشته است، امسال با وجود رشد محصولش ۷۰ دلار در هر هکتار ضرر کرده است و یارانه‌های دولت تنها حدود ۱۵ دلار در هر هکتار را پوشش می‌دهد. وی می‌گوید هیچ انگیزه‌ای برای ادامه زراعت ندارد بجز این که هر چه داشته را در زراعت سرمایه‌گذاری کرده و نمی‌تواند به راحتی کنار بکشد.
زیپی دووال، رییس فدراسیون اداره کشاورزی آمریکا می‌گوید خروج چین ضربه سنگینی به هزاران کشاورز و دامدار آمریکایی بوده است.
خروج چین از بازار آمریکا بیشترین تاثیر را روی کشاورزان غلات دارد. چین بزرگترین خریدار سویای آمریکا بوده و سال گذشته حدود ۶۰ درصد از صادرات سویای آمریکا را خریداری کرد. تحلیلگران برآورد کرده‌اند که قیمت سویا از زمان آغاز جنگ تجاری، ۹ درصد کاهش پیدا کرده است. طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، صادرات سویا به چین در فاصله سپتامبر ۲۰۱۸ تا مه ۲۰۱۹ به میزان ۷۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، کاهش پیدا کرده است.
آمریکا در حال حاضر تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع کرده است در حالیکه چین واردات کالاهای آمریکایی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار را هدف تعرفه قرار داده است. چین همچنین در نظر دارد روی واردات کالاهای کشاورزی آمریکایی که خریداری کرده است، تعرفه دریافت کند.
جبران خسارت جنگ تجاری
دولت ترامپ در ماه مه یک بسته کمک فدرال ۱۶ میلیارد دلاری را برای کشاورزان تصویب کرد. یک روز پس از اینکه چین خروج از بازار محصولات کشاورزی آمریکا را اعلام کرد، ترامپ به کشاورزان قول داد که حملات فزاینده چین به بخش کشاورزی آمریکا به آنها آسیب نخواهد زد و وعده داد اگر ضرورت داشته باشد، در سال ۲۰۲۰ کمک بیشتری خواهد کرد.
طبق آمار "گروه کاری محیط زیستی"، بیش از ۲۳۰۰ شهرستان که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای دادند از برنامه کمکی دولت، پول دریافت کرده‌اند و شهرستان‌هایی که در سال ۲۰۱۲ به باراک اوباما رای داده بودند اما در سال ۲۰۱۶ ترجیح دادند به ترامپ رای بدهند، در مقایسه با شهرستان‌هایی که در هر دو انتخاب قرمز بودند، به احتمال زیاد از کمک دولت بهره مند می‌شوند.
برخی از کشاورزان گفته‌اند میلیاردها دلار کمک و یارانه‌ای که تاکنون دریافت کرده‌اند ضرری که در سودشان متحمل شده‌اند را به طور کامل جبران نکرده است. بسیاری می‌گویند ترجیح می‌دهند به جای دریافت کمک دولت، در بازار سود کنند.
الن ویلیامز که به مدت حدود ۵۰ سال در ایلینویز زراعت کرده است، اظهار کرد: جنگ تجاری به نفع هیچ کس نیست و یارانه‌های دولت هزینه ناعادلانه برای مالیات دهندگان است و این یارانه‌ها تنها هشت درصد از عایدی ناخالص وی در سال جاری را پوشش داده است.
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، کشاورزان پایگاه رای دهندگان مهمی برای ترامپ هستند که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ شرکت کند. اگرچه وی هیچ نشانی از عقب‌نشینی از جنگ تجاری نداده است، اما به نظر می‌رسد کشاورزان گرفتار همچنان به وی وفادار مانده‌اند.
طبق نظرسنجی فارم پالس که ماه میلادی گذشته انجام گرفت، میزان محبوبیت ترامپ در میان کشاورزان ۷۹ درصد است و شمار زیادی از کشاورزان (۷۸ درصد) گفته‌اند که جنگ تجاری در نهایت به نفع کشاورزی آمریکا خواهد بود. بیش از ۷۵ درصد کشاورزان آمریکایی در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رای داده بودند.

(دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸) ۱۸:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها