جمعه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۴۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۷۶۷۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس اقتصاد

استراتژی دولت در شرایط تحریم باید مبتنی بر وفور کالا باشد نه قیمت

وزیر اسبق صنعت با بیان این‌که در زمان تحریم استراتژی دولت باید مبتنی بر وفور کالا باشد نه قیمت کالا گفت: در شرایط عادی، باید تنظیم‌کنندگی بازار به تولیدکننده واگذار شود.

مهدی غضنفری با اعلام اینکه تولیدکننده باید تنظیم‌کننده بازار نیز باشد، گفت: «وزارت جهاد به‌عنوان تولیدکننده باید محصول را از مزرعه تا سفره مصرف‌کننده، حمایت و کمبودها را نیز جبران کند و در صورت نیاز به واردات یا قطع آن بایستی مجوزها را اعطا نماید و در هر مرحله‌ای پاسخگو باشد».
وی با بیان این مطلب افزود: «وزارت صنعت نیز باید حوزه صنعت را مدیریت کند و بهانه نیاورد که وزارتخانه‌ای دیگر مانع کار است و در صورت مشاهده هرگونه کمبودی، اجازه واردات صادر نماید و کم‌کم واردات را به‌سمت کاهش هدایت کند. بنده این مدل را در نظر داشتم و ازاین‌رو پیشنهاد ادغام وزارتخانه‌ها را دادم».
غضنفری با اشاره به مشکلات عدیده تفکیک وزارتخانه‌ها گفت: «در این صورت تولیدکننده پشت یک نقاب مرد‌پسند پنهان شده و می‌گوید تعرفه بالاست و واردات صفر است و لذا باید اجازه تولید دریافت کند. اما ما تأکید کردیم هر کس می خواهد با شعار حمایت از تولید خود را محبوب و دلبر جلوه دهد، باید تا انتهای راه برود و محصول را با کیفیت مناسب و در زمان مناسب به دست مصرف‌کننده برساند».
وی خاطرنشان کرد: «در شرایط تحریم بازار حالتی انقباضی دارد و لذا به فرماندهی واحد نیاز داریم و ظاهراً دولت در این شرایط تصمیم دارد وظایف وزارت جهاد را موقتاً پس گرفته و به قائم‌مقام وزیر صنعت واگذار کند تا کمبودها را نیز وارد نماید و اجازه ندهد کالا در بازار کاهش یابد».
غضنفری ادامه داد: «در زمان تحریم استراتژی دولت باید مبتنی بر وفور باشد نه قیمت کالا؛ چراکه ترس از قحطی و صف‌های طولانی و خرید با کارت ملی مردم را می‌هراساند و لذا دولت باید کاری کند که مردم احساس فراوانی کالا داشته باشند و بدانند لازم نیست دست به ذخیره‌سازی خانگی بزنند».

این کارشناس مسائل تجارت و بازرگانی افزود: «با رفع تحریم یا در شرایط عادی، تولیدکننده مجدد باید به تنظیم‌کنندگی بازار برسد، در غیر این‌صورت واردکننده‌ها را با نام ظالم می‌خوانند و تولیدکننده را به‌چشم یک بدبخت بی‌نوا می‌بینند و در این دعوای زرگری نه تولید رشد می‌کند و نه تجارت».
غضنفری همچنین مساوی دیدن واردکننده با دلال و واسطه‌گر و بی‌رحمی اقتصادی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «ما باید از منظر تجاری با سیستم‌های مدرن تجاری و بیمه‌ای خود را سامان دهیم و مجبور نباشیم کالا وارد کنیم؛ لذا تجارت مفهومی درآمدزا و استقلال‌آفرین دارد و ایجاد اشتغال می‌کند».
وی اضافه کرد: «بازار همواره سیلی محکمی بر گوش افرادی می‌زند که چیزی از مفاهیم اقتصاد نمی‌دانند ولی وزارتخانه‌هایی که نام تولید را یدک می‌کشند، از این سیلی دردناک اما درس‌آموز دور می‌شوند».

(جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸) ۱۷:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها