جمعه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۷۶۶۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

قطع واردات محصولات کشاورزی آمریکا توسط چین آینده انتخابی ترامپ را تهدید می‌کند

کارشناسان می‌گویند: قطع واردات محصولات کشاورزی آمریکا از سوی چین نه تنها به کشاورزان این کشور آسیب وارد می‌کند بلکه آینده انتخاباتی ترامپ را تهدید خواهد کرد.

پس از آنکه چین اعلام کرد واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را ممنوع می‌کند امروز خبرگزاری راشاتودی اعلام کرده قطع واردات محصولات کشاورزی آمریکا از سوی چین نه تنها به کشاورزان این کشور آسیب وارد می‌کند بلکه شرایط انتخاباتی آینده ترامپ را نیز در تهدید جدی قرار خواهد داد.
سه روز پیش چین به شرکت‌های وارد کننده محصولات کشاورزی دستور داد میزان واردات دانه سویا از آمریکا را محدود کند.
همچنین پیش از این چین با کم کردن واردات از آمریکا قصد دارد از سایر کشورها مانند برزیل نیازهای کشاورزی خود را برطرف کند.
خبرگزاری راشاتودی امروز نوشت: آمریکا با از دست دادن چین به عنوان بزرگترین بازار محصولات کشاورزی این کشور، کشاورزان خود را به شدت تضعیف کرده و در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.
بر اساس گزارش وزارت بازرگانی چین شرکت‌های چینی خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را قطع کردند.
این در حالی است که میزان صادرات این کشور به آمریکا سهم اندکی از تولید ناخالص داخلی 20 تریلیون دلار این کشور دارد.
در سال‌های گذشته چین پس از کانادا،‌مکزیک و ژاپن چهارمین بازار بزرگ صادراتی آمریکا محسوب می‌شد.
بر اساس آمارهای آمریکا،‌ چین حدود 5.9 میلیون دلار در سال 2018 محصولات کشاورزی از آمریکا وارد کرد که قطع این میزان صادرات می‌تواند کشاورزی این کشور را با بحران‌های جدی مواجه کند.
در این میان ارزیابی‌های اداره کشاورزی آمریکا متفاوت است. آنها می‌گویند چین در سال 2018 حدود 9.1 میلیارد دلار محصولات کشاورزی از آمریکا که اساسا سویا، لبنیات، گندم، پنبه،‌ سورگوم و خوک بوده که حتی این رقم در سال 2017 به میزان 19.5 میلیارد دلار بوده است.
مسئولان آمریکایی در پاسخ به اقدام چین و در پی جبران این کاهش واردات و حمایت از کشاورزان خود 28 میلیارد دلار از سال 2018 تا کنون به کشاورزانش کمک کرده است که 8.1 میلیارد دلار آن در قالب پرداخت‌های مستقیم به کشاورزان بوده است.
آخرین بسته حمایتی این کشور در ماه جولای معادل 16 میلیارد دلار بوده  که نخستین پرداختی این بسته قرار است از اواسط تا اواخر ماه آگوست انجام شود اما ظاهرا این پرداختی‌های آمریکا هم انتقاداتی به همراه داشته است. کشاورزان خرد گفته‌اند که از این بسته‌ها چیزی نصیب آنها نشده و همه به جیب کشاورزان بزرگ رفته است. آنها می‌خواهند این بسته‌های حمایتی به صورت عادلانه بین کشاورزان خرد و بزرگ تقسیم شود.

(جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها