جمعه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۶۶۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ضرر هندوانه‌کاران به دلیل عدم اجرای طرحی که 10 سال معطل مانده است

امسال هندوانه کاران کشور محصول خود را کیلویی 400 تومان در میدان مرکزی می‌فروشند،‌ عدم اجرای طرح الگوی کشت که 10 سال است اجرای نشده باعث متضرر شدن آنها می‌شود.

امروز قیمت 59 قلم میوه و سبزی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران برای عمده‌فروشی کشف قیمت شد. حجره‌داران میدان مرکزی میوه و تره‌بار باید طبق این قیمت‌ها محصولات خود را به خریداران بفروشند و در قبال آن فاکتور تحویل دهند.
میدان مرکزی میوه در جنوبی‌ترین منطقه تهران واقع شده و روزانه ده‌ها تن میوه از سراسر کشور به این مرکز می‌آید و مغازه‌داران سطح شهر خرید خود را از این مکان انجام می‌دهند.
بر اساس مصوبه اصناف مغازه‌داران سطح شهر تنها مجاز هستند تا 30 درصد به قیمت مندرج در فاکتور اضافه کرده و به مردم بفروشند.
بررسی‌های میدانی حاکی است که اکثر مغازه‌داران سطح شهر از این مصوبه تخطی می‌کنند و رقم‌هایی که روی قیمت میوه‌ها اضافه می‌کنند، بیش از 30 درصد است.
کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه می‌گوید: کیفیت میوه‌ها بسیار متفاوت است و معمولا مردم عادی اطلاعی از آن ندارند و به این دلیل قیمت‌های متفاوتی در بازار می‌بینیم و  معتقد است که گرانفروشی در مغازه‌های سطح شهر اتفاق نمی‌افتد.
*موج میوه‌های خارجی در بازار در فصل تابستان
بررسی قیمت‌ 59 قلم کالا که امروز توسط سه نهاد ناظر از سوی اتحادیه بارفروشان، اتحادیه فروشندگان میوه و واحد بازرسی و نظارت اصناف میدان مرکزی میوه تصویب شده، نشان می‌دهد که میوه‌های خارجی هنوز در بازار وجود دارد.
آناناس کارتنی تا 340 هزار تومان و انبه کیلویی تا 20 هزار تومان در میدان مرکزی عرضه می‌شود.
فصل تابستان است و بیشترین تنوع میوه در بازار وجود دارد و خرید میوه‌های خارجی که برای واردات آنها ارزهای کلانی از کشور خارج می‌شود، جای سوال است.
*سیب زمینی نو آمد اماقیمت پایین نیامد
بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که سیب‌زمینی برداشت جدید هم به بازار رسیده، اما قیمت آن در میدان مرکزی همچنان بالاست و از کیلویی 4000 تا 6000 تومان متغیر است.  مقایسه قیمتی با سه روز گذشته نیز حکایت از افزایش 500 تومانب قیمت سیب‌زمینی در بازار دارد.سیب زمینی در بازار از 6 هزار تومان پایین تر نیامده است.
*قیمت رب 4 برابر گرانتر است
قیمت گوجه‌فرنگی کیلویی 1500 تومان است که البته گوجه‌فرنگی ربی تا کیلویی 1000 تومان هم عرضه می‌شود اما قیمت رب گوجه‌فرنگی در بازار کیلویی 18 هزار تومان است و معمولا از هر 4 کیلوگرم گوجه فرنگی یک کیلو رب به دست می‌آید. با این حساب یک کیلو رب گوجه در بازار به 4 برابر قیمت به فروش می‌رود.
*ضرر هندوانه‌کاران به دلیل اجرا نشدن طرح الگوی کشت
هندوانه کیلویی 400 تومان نشانگر این است که امسال هندوانه‌کاران به شدت ضرر کردند. این ضررها معمولا تکراری شده، یک سال هندوانه‌کار، یک سال صیفی‌کار و سال بعد سیب‌زمینی‌کار و این چرخه همچنان تکرار می‌شود. دلیل آن عدم اجرای طرح الگوی کشت در  کشور است که 10 سال روی میز دولتی‌ها جا خوش  و همچنان وعده اجرا را سال به سال تکرار می‌کند.

(جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها