دوشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۶
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۷۵۶۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

استفاده از بانک نشاء در تولید برنج موثر است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: بهره گیری از ظرفیت بانک نشاء برنج در کاهش صعوبت کار و افزایش تولید موثر است.

علی درجانی بیان داشت: برنج محصول استراتژیک در استان است و با استفاده از شیوه های نوین علمی ، سالانه ۷۵۰ هزار تن برنج سفید در گیلان تولید می شود.
وی با اشاره به مصرف زیاد آب جهت پرورش گیاه برنج خاطرنشان کرد: اصلاح ارقام برنج  و استفاده از روان آب ها جهت انجام شخم زمستانه موجب صرفه جویی در مصرف آب و بهره وری منابع آب می شود.
وی تصریح کرد: تولید محصول برنج در گیلان نقش مهمی در گردش اقتصادی استان دارد و با استفاده از ظرفیت طرح های تحقیقاتی و پژوهشی و همچنین بهره گیری از روان آب ها به عنوان منابع خدادادی می توان علاوه بر ارتقاء کیفیت محصول در مصرف منابع آبی نیز صرفه جویی کرد.
طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان؛ هم اکنون  حدود ۲۳ هزار هکتار معادل ۱۰ درصد از شالیزارهای برنج گیلان برداشت شده و   حدود ۸۳  هزار هکتار از اراضی معادل ۳۵ درصد از شالیزارهای استان نیز در مرحله رسیدن خوشه هستند.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.
طبق آمارها مصرف سالانه برنج در کشور نزدیک ۳.۲ میلیون تن است و از این رو سالانه ۱.۷ تا دو میلیون تن برنج مورد نیاز کشور از محل تولیدات داخلی و بقیه از محل واردات تامین می شود.
مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور گفته که از ابتدای سال تاکنون ۸۰۰ هزارتن برنج توسط بخش دولتی و خصوصی وارد کشور شده که بخشی از آن سهم شرکت بازرگانی دولتی ایران برای حفظ ذخایر استراتژیک و بخشی سهم بخش خصوصی است.
وی یادآور شد که سال گذشته یک میلیون و ۶۵۰ هزارتن برنج وارد کشور شد که به نظر می رسد امسال نیز همانند سال گذشته نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شود.

(دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها