یکشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۷۵۳۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

چابهار؛ بهشت آبزی پروری ایران

چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی‌های صنعتی و شهری و نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم بوده و درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است که این امر سبب شده تا کارشناسان این منطقه را به بهشت آبزی پروری ایران اسلامی تشبیه کنند.

گواتر هم اینک یکی از سایت‌های پرورش میگو است که در آن کشت و برداشت میگو انجام می شود. این منطقه در دورافتاده ترین قسمت کشور و در مجاورت با مرز پاکستان قرار دارد.
 
برای تولید هر کیلوگرم میگو ۳۰ هزار تومان هزینه در بر دارد و فروش آن بدون فرآوری در مزرعه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است.
 
هم اینک یک دوره پرورش میگو در سایت گواتر انجام می شود ولی چنانچه زیرساخت‌ها فراهم شود ۲ تا سه بار نیز می توان کشت و برداشت میگو را در سال انجام داد.
 
 میگو پس از کشت ۹۰ روز قابل برداشت بوده و به وزن ۱۸ تا ۲۸ گرم می رسند و در واقع کشت میگو کاملاً تجاری و به صرفه است.
 
۲۰ سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود ۴۲ هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی شده است و منطقه ساحلی سیستان و بلوچستان قابلیت کاشت و برداشت۲ نوبت در سال و در برخی موارد سه نوبت را دارد.
 
میگوی کشت شده در گواتر چابهار از نوع وانامی پاسفیدغربی است و این نوع در مقابل بیماری‌ها مقاوم بوده است.
 
برای اجاره هر مزرعه ۲۰ هکتاری در یک دوره سه ماهه ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باید به صاحب ملک پرداخت شود و برای تهیه خوراک بچه میگو(پست لارو) نیز می توان به صورت قرض و یا مبادله پایاپا با میگو اقدام کرد.
 
۸۰ درصد میگو به کشورهای مختلف دنیا صادر می شود و برای کشور ارزآوری خوبی دارد برای همین پرورش آن به صرفه است و در مزرعه پیش فروش می شود.
 
 به طور متوسط از هر هکتار با سیستم هوادهی بیش از ۲ تا چهار تن و حتی برخی مواقع کمتر از یک تن در هکتار نیز برداشت می شود.
 
 پرورش میگو در چابهار بومی سازی می شود
 
 جاوید برازپو یکی از پرورش دهندگان میگو در سایت گواتر که خود از افراد بومی و ساکن روستای شهرک مسکونی گواتر است از سال ۱۳۸۲ که در دبیرستان در رشته تکثیر و پرورش مشغول به تحصیل بود بعنوان کارآموز به یکی از شرکت‌های پرورش میگو معرفی و یک دوره کامل بعنوان کارگر مزرعه مشغول شد تا توانست دیپلم پرورش میگو را اخذ کند.
 
 بعد از گذراندن خدمت سربازی مجددا در مزرعه شیلات بعنوان دستیار یا کمک کارشناس، کارشناس خارجی (دکتر سیتهی از هند) مشغول به فعالیت شد در مدتی که در شیلات فعالیت داشت الفبای پرورش میگو را آموخت.
 
برازپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاقه به کار پرورش میگو سبب شد تا در رشته تکثیر و پرورش در دانشگاه علمی و کاربردی چابهار ادامه تحصیل دهم و در زمان دانشجویی برای نخستین بار در سال ۱۳۸۶ بعنوان کارشناس مزرعه در بخش خصوصی فعالیتم را آغاز کنم.
 
وی می گوید در سالهای گذشته در شرکت‌های مختلف سایت پرورش میگو فعالیت داشتم تا اینکه سال ۱۳۹۶ یک مزرعه که به علت بیماری لکه سفید میگو از کار افتاده بود را بعد از چند سال مجددا آماده سازی و برای یک سال اجاره کردم.
 
این پرورش دهنده میگو ادامه داد: سال بعد مزرعه را خریدم و تا کنون ۲ دوره پرورش میگو را انجام می دهم و ۱۶ نفر هم از اعضای نزدیک خانواده ام در این مزرعه مشغول بکار هستند.
 
وی به جوانان توصیه کرد که به جای روی آوردن به شغل های کاذب مشغول به پرورش میگو که سودآوری بسیار بالایی دارد شوند.
 
برازپور افزود: هم اینک ۲ مزرعه ۲۰ هکتاری پرورش میگو دارم که در هر مزرعه ۱۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.
 
وی بیان کرد: حدود ۳۷ تن میگو از ۲ مزرعه ۲۰ هکتاری برداشت کرده ام و به ۱۶ نفر کارگر ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق پرداخت می کنم.
 
سایت پرورش میگو گواتر راه، تلفن، اینترنت و آب ندارد
 
رئیس انجمن میگوی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سایت پرورش میگوی گواتر مشکلات زیادی دارد و بعد از گذشت سالها راه مناسب، آب، تلفن و اینترنت ندارد و برای یک کار کوچک اینترنتی و ثبت آمار و ارتباطی باید بیش از ۲۰۰ کیلومتر را طی کرد.
 
جواد حاج سیدجوادی افزود: در سالهای نه چندان دور سایت گواتر از رونق بسیار خوبی برخوردار بود، ولی در دهه گذشته به دلیل بروز بیماری و بدهی عمده مزارع به بانک ها این سایت کم فعالیت شد.
 
وی بیان کرد: در این منطقه زیرساخت پرورش میگو ضعیف است و به همین خاطر سرمایه گذاران بزرگ رغبت کمتری نسبت به سرمایه گذاری در این منطقه دارند و  عمده مشکلات سایت گواتر شامل سود جریمه‌های دیر کرد وام بوده که گاهی میزان بدهی تا ۱۰ برابر وام دریافتی شده است.
 
رئیس انجمن میگوی سیستان و بلوچستان نبود کارخانه خوراک میگو در استان را یک مشکل اساسی عنوان کرد و افزود: با وجود زیر ساخت‌های مناسب اما سرمایه گذاری در این زمینه نشده است.
 
وی ۲ بانده شدن راه چابهار به گواتر را خواستار شد و گفت: هم اینک ۲ خودروی سنگین همزمان نمی توانند از  این جاده از کنار هم عبور کنند.
 
سایت پرورش میگوی گواتر با چهار هزار هکتار مساحت چشم انتظار حضور سرمایه گذاران
 
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت:سایت پرورش میگوی گواتر با چهار هزار هکتار مساحت و ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار اراضی مفید و قابل کشت هم اینک ۶۶۰ هکتار تاسیسات زیربنایی دارد که به ۲ فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده و چشم انتظار حضور سرمایه گذاران است.
 
میران صداقتی ادامه داد: فاز شمالی ۱۰۷ مزرعه با تیپ ۲۰ هکتاری طراحی شده که هم اینک ۹۲ مزرعه با سطح مفید حدود هزار و ۴۱۰ هکتار به بهره برداری رسیده است.
 
وی بیان کرد: ۶ مزرعه ۲۰۰ هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا ۵۰ درصد با سطح مفید ۴۳۰ هکتار به بهره برداری رسیده است.
 
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تمامی زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است افزود: ۴۷ کیلومتر جاده دسترسی آسفالته، ۱۹ کیلومتر دایک حفاظتی به ارتفاع بیش از پنج متر، ۳۳ کیلومتر کانال آبرسانی، ۳۹ کیلومتر کانال زهکش و ۵۰ کیلومتر شبکه برق در سایت گواتر تا کنون اجرا شده است.
(یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸) ۰۹:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها