شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۷۴۹۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس اقتصاد

حاکمان امارات نقش اقتصادی ایران را درک کرده‌اند/ بهبود فضای تجارت بین دو کشور نسبت به ماه‌های قبل/ اکسپو دبی سکو پرتاب صادرات است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: با توجه به تغییر رفتار بازرگانان و فعالان اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس به نظر می‌رسد سایر کشورهای منطقه نیز به این نتیجه رسیده‌اند؛ کشوری که شمال خلیج فارس و دریا عمان را در اختیار دارد، راه ارتباطی به آسیای میانه و قفقاز است و یک بازار ۸۰ میلیونی دارد را نمی‌توان نادیده گرفت.

فرشید فرزانگان رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات در خصوص آخرین وضعیت تجارت بین دو کشور گفت: به نظر می‌رسد که این روزها فضا نسبت به گذشته بهتر شده است و حاکمان امارات به این واقعیت رسیده‌اند که نمی‌توانند کشوری با ظرفیت ایران را از معاملات و معادلات اقتصادی منطقه حذف کنند و راهی جز تعامل ندارند.
وی ادامه داد: با توجه به تغییر رفتار بازرگانان و فعالان اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس به نظر می‌رسد سایر کشورهای منطقه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که کشوری که شمال خلیج فارس و دریا عمان را در اختیار دارد، راه ارتباطی به آسیای میانه و قفقاز است و یک بازار ۸۰ میلیونی دارد را نمی‌توان نادیده گرفت.
فرزانگان ادامه داد: علاوه بر اخباری که در حوزه تعاملات مالی منتشر شده، سخت‌گیری‌های دولت امارات در دیگر حوزه‌ها نیز کاهش داشته است. به طور مثال در سال گذشته تعداد گردشگران ایرانی به دبی به یک سوم کاهش یافت و از سویی کاهش تعداد سفرهای تجاری نیز تاثیر زیادی بر روند اقتصادی دبی گذاشته است. بنابراین حاکمان این امیرنشین با درک این موضوع به دنبال کاهش روند سختگیری‌ها هستند. همچنین سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به دنبال عادی سازی روابط تجاری فارغ از مسائل سیاسی هستند.
رئیس اتاق ایران و امارات در خصوص فعالیت داوری اتاق گفت: در چند سال اخیر به دلیل تنش‌‌های سیاسی، وضعیت خوبی برای فعالان ایرانی که در امارات کسب و کار داشتد به وجود نیامده و مواردی داشتیم که پول تاجران بدون دلیل موجه بلوکه می‌شد و یا اجازه ثبت شرکت به بهانه تحریم‌ها را نمی‌دادند، همچنین با وجود رعایت همه قوانین تجارت بین‌الملل از پرداخت حق طرف ایرانی امتناع می‌شد. بنابراین اتاق با راه‌اندازی کارگروه داوری و استفاده از وکلای زبده بین‌المللی به دنبال احقاق حقوق بازرگانان ایرانی است و فعالیت خود را در این خصوص آغاز کرده است.
وی با اشاره به نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ که در فرودین ماه سال آینده در دبی برگزار می‌شود، گفت: اکسپو بزرگترین رویداد نمایشگاه جهان است که جمعیتی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند و با توجه به اینکه در وضعیت پیش آمده برای اقتصاد کشور، صادرات بهترین راه برای خروج  از رکود است بنابراین این نمایشگاه بهترین فرصت برای ارائه توانمندی‌های کشور است. باید توجه داشت که منطقه خلیج فارس بیشترین حجم واردات مواد غذایی در جهان را دارد از سوی دیگر تنها کشور منطقه که توانایی تولید مواد غذایی آن هم چند برابر نیاز خود را دارد ایران است.
فرزانگان افزود: به طور مثال تمام اجزاء وعده صبحانه در کشور ما تولید و ظرفیت صادرات آن وجود دارد، در حوزه مواد معدنی و صنعتی نیز با وجود هزارن پروژه صنعتی در این کشورها، می‌توانیم به راحتی نیاز آنها را تامین کنیم. اما باید در ابتدا خود را معرفی کنیم و توانایی خود را نشان دهیم پس نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ بهترین محل در این راستا است و اکنون که این اتفاق در نزدیکی ما رخ می‌دهد، می‌توانیم با قدرت بیشتری نسبت به دوره قبل که در میلان برگزار شد، شرکت کنیم.


(شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸) ۰۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها