جمعه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۴۸۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی احصا شدند/ هوشمند سازی کشاورزی در اولویت است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه توسعه کشاورزی هوشمند از اولویت های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است گفت:شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی احصا شدند و تحت حمایت قرار دارند.

کاظم خاوازی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات اموزش وترویج کشاورزی در نشست  خبری، اظهار کرد: پشتوانه علمی این سازمان دو هزار و 100 نفر هیئت علمی و 750 نفر پژوهشگر غیرهیئت علمی آن بوده و با داشتن 300 ایستگاه تحقیقاتی بزرگترین سازمان ترویجی در سطح کشور و منطقه است.
وی افزود: به طور غیرمستقیم بیش از 10 هزار نفر تحت فرمان بخش ترویج هستند و در 1300 مرکز جهاد کشاورزی سیاست‌های بخش کشاورزی  یافته‌های تحقیقاتی را دنبال و به عرصه انتقال می‌دهند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: حوزه های اصلی فعالیت سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی،  پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناورانه، آموزش و ترویج، نظارت و گواهی نهاده‌های مهم کشاورزی و ثبت کلیه بذور است.
خاوازی ادامه داد: حفظ ذخایر ژنتیکی کشور شامل بذور، جانوران و دیگر میکرواورگانیسم‌ها در این سازمان انجام می‌شود و ما پایش منابع تولید در بخش کشاورزی مانند خاک و اقلیم را در دستور کار داریم.
وی اضافه کرد: آنچه امروز در بخش پژوهش کشور به آن نیازمندیم و لازم است روی آن بیشتر کار شود انتقال پژوهشهای انجام شده به عرصه و به مرحله اجرا است که روزهای ملی مزرعه بستر مناسبی در این ارتباط هستند و ما می‌توانیم یافته‌های خود را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
رئیس سازمان تحقیقات اموزش وترویج کشاورزی در ارتباط با کشاورزی هوشمند، تصریح کرد: بارزترین بخش کشاورزی هوشمند آبیاری است که کارهای بزرگی در یک سال گذشته در این ارتباط انجام شده است.
خاوازی یادآور شد که شرکت‌های دانش بنیانی که می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند احصا شده‌اند و تحت حمایت قرار دارند تا بتوانند به این عرصه وارد شوند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد که  توسعه کشاورزی هوشمند از اولویت های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است و در دستور کار قرار دارد.
سه دلیل کاهش جمعیت شدید ماهیان خاویاری
بنابراین گزارش، مریم فلاحی کپورچالی رئیس موسسه تحقیقات بین المللی تاس ماهیان نیز در این مراسم دربراه کیفیت تولید خاویار و ماهیان خاویاری در ایران گفت: در حوزه پرورش تاسماهیان آنچه ما تولید می‌کنیم چیزی از دیگر کشورها کم ندارد و تولیدات ایران کیفیت مناسبی در مقایسه با دیگر کشورها دارد اما در بحث خاویار آن چیزی که در دنیا اصل شناخته می‌شود خاویار دریای خزر است نه خاویاری که به صورت پرورشی تولید شده باشد و تولید خاویار دریا به شدت کاهش یافته است.
مریم فلاحی ادامه داد: دلایل کاهش جمعیت تاس ماهیان صید قاچاق ماهیان خاویاری و از بین رفتن جایگاه های تخم ریزی آنها و آلودگی‌ها در دریای خزر است که تمام کشورهای حاشیه دریای خزر براساس توافقات بین المللی که دارند در حال کاهش این مخاطرات هستند.
وی اظهار داشت: درسال گذشته یک میلیون و 700 هزار رأی بچه تاس ماهیان از طرف ایران در دریای خزر رها شده و ایران به همراه سایر کشوره ابه دنبال احیای ذخایر این نوع از آبزیان هستند.
بنابراین گزارش، مطلبی مشاور رئیس سازمان تحقیقات در این ارتباط گفت: همه استانداردهای ماهیان خاویاری موجود در دنیا برای ایران است و ما 10 پتنت در این زمینه ثبت کرده‌ایم.
وی افزود: در حال حاضر کشورهای جدیدی مانند آلمان، فرانسه و چین به جمع تولیدکنندگان تاس ماهیان اضافه شدند اما تولیدات آنها در مقایسه با ایران کیفیت پایین تری دارد و ما حتی در بخش عمل آوری نیز جزو کشورهای پیشرو هستیم و برند ایران در بخش ماهیان خاویاری از گذشته شناخته شده است.

(جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها