جمعه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۴۸۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کمبود عرضه، قیمت قارچ را منطقی کرد / پیش بینی صادرات ۳۰ هزار تن قارچ تا پایان سال

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: با توجه به گرمای هوا و کمبود عرضه ناشی از راندمان پایین کامپوست‌های تولیدی، قیمت قارچ به نرخ منطقی خود در بازار رسید.

محمد حسن افشار رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی درباره آخرین تحولات بازار قارچ اظهار کرد: با توجه به گرمای هوا و کمبود عرضه ناشی از راندمان پایین کامپوست‌های تولیدی، هر کیلو قارچ بسته به کیفیت با نرخ ۱۲ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود.
وی نرخ تمام شده هر کیلو قارچ را ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: امسال قیمت منطقی هر کیلو قارچ با احتساب ۲۵ درصد سود حداقل ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان است که در چند ماه گذشته کاهش قدرت خرید خانوار و بازارسازی دلالان در میادین میوه و تره بار به منظور پایین نگه داشتن قیمت‌ها موجب شد تا تولیدکنندگان نتوانند با نرخ منطقی محصول خود را در بازار عرضه کنند.
افشار ادامه داد: با توجه به ضرر و زیان تولیدکنندگان، جلساتی با سازمان میادین برگزار کردیم که پس از رایزنی‌های مختلف، قیمت پایه قارچ در میادین میوه و تره بار را با افزایش نسبی به ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان رساندیم.
رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به اینکه قیمت قارچ با سایر محصولات پروتئینی قابل قیاس نیست، بیان کرد: اگرچه پروتئین قارچ ۴.۵ تا ۵ درصد و گوشت قرمز ۱۴ درصد است، اما قیمت این ۲ محصول پروتئینی با یکدیگر قابل قیاس نیست.
وی با اشاره به اینکه برخی واحد‌های تولیدی تنها با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، گفت: با توجه به کاهش صادرات ناشی از نبود ماشین‌های سردخانه دار در فصل تابستان، در تلاشیم تا با رفع موانع موجود، قارچ تولیدی را از مزرعه تا عراق با کامیون‌های یخچال دار صادر کنیم که این امر در تعادل بازار و افزایش تولید تاثیر بسزایی دارد.
افشار با اشاره به اینکه عراق بزرگترین مشتری قارچ تولیدی ما به شمار می‌رود، بیان کرد: بارفع موانع صادراتی پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۳۰ هزارتن قارچ به عراق و روسیه صادر کنیم.
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: شرایط تولید قارچ برای پرورش دهندگان باید اقتصادی باشد تا با افزایش حجم تولید، فشار بر مصرف گوشت قرمز و در نهایت منابع ارزی برای واردات کاهش یابد.

(جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها