پنج شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۴
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۸۷۴۶۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

بیماری نیوکاسل، قیمت مرغ را افزایش داد/حداکثر نرخ هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌ها ۱۵ هزار تومان

حجت گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ کاهش وزن لاشه ناشی از تنش های گرمایی، شیوع بیماری نیوکاسل و افزایش تلفات است.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است.
وی فروش مرغ با نرخ بالاتر از ۱۵ هزار تومان را تخلف صنفی دانست و گفت: با توجه به قیمت تمام شده تولید و احتساب سود منطقی برای مرغدار، فروش با نرخ‌های بالاتر اجحاف در حق مصرف کنندگان است.
حجت در واکنش به نرخ مصوب ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی ستاد تنظیم بازار برای فروش هر کیلو مرغ افزود: اگرچه ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب هر کیلو مرغ از ابتدای امسال را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد، اما در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، مرغداران به طور متوسط کمتر از این نرخ مرغ تولیدی خود را در بازار عرضه می‌کردند که این امر بدان معناست که خانوار‌ها در برخی ماه‌های سال کمتر از نرخ مصوب و برخی ماه‌ها بیش از نرخ مصوب، مرغ مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر این مسئله که قیمت مرغ تابع سیستم عرضه و تقاضاست، بیان کرد: از مسئولان ستاد تنظیم بازار به عنوان مرجع قیمت گذاری انتظار می‌رود در مواقعی که نرخ مرغ کمتر از قیمت مصوب است، با پرداخت یارانه، زیان تولیدکنندگان را جبران کنند و در غیر این صورت در مواقعی که عرضه به سبب کشش بازار کاهش می‌یابد، از نوسان قیمت و جبران زیان مرغداران جلوگیری نکنند.
به گفته وی، اگر مسئولان امر سیستم بازار تابع عرضه و تقاضا را قبول ندارند، جای این سوال مطرح است که زیان تولیدکننده را باید چه کسی پرداخت کند؟
حجت قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به کاهش وزن لاشه ناشی از تنش‌های گرمایی، شیوع بیماری نیوکاسل و نبود کارایی لازم واکسن‌ها و افزایش تلفات در واحد‌های مرغداری پیش بینی می‌شود که نوسان قیمت مرغ به سبب کمبود عرضه تا پایان مرداد ادامه یابد.
این مقام مسئول در پایان نرخ مصوب هرکیلو ذرت در بنادر را یک هزار و ۵۰۰ و کنجاله سویا را ۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هر کیلو نهاده دامی با احتساب ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان کرایه حمل به دست مرغدار می‌رسد.

(پنج شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها