چهارشنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۷۴۴۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

نقص‌هایی که به یکه تازی قیمت گوشت میدان می‌دهد

گران بودن گوشت قرمز در قطب دامپروری ایران به یکی از پرسش ها و چراها تبدیل شده زیرا سبب شده جای آن در برخی سفره ها خالی بماند و یا با حجم کوچک‌تر به دست کرمانشاهیان برسد که در این بین نگاه‌ها به سمت وجود چرخه‌ای معیوب در عرضه دام و تولید گوشت قرمز معطوف می شود.

«متقاضیان گوشت قرمز کم شده است، صف هایی که در گذشته در مقابل قصابی های شهر شکل می گرفت کاهش یافته و حجم گوشت مصرفی در سفره های مردم کوچک تر شده است.»
 
این جملات، سخنان مردم و قصابانی است که در واکنش به سوُال خبرنگار ایرنا، مبنی براینکه چرا گوشت قرمز کرمانشاه از دیگر شهرها گرانتر است، عنوان شد.
 
برخی از مشتریان کیفیت بالا و طعم لذیذ گوشت قرمز استان را عاملی برای گرانی آن عنوان کردند و برخی دیگر از نوسان قیمت در مراکز عرضه فرآورده های خام دامی و وجود واسطه ها گله مند بودند.
 
کرمانشاهیان کشتار سنتی را دوست دارند
 
چوبداری که در یکی از همین مراکز حضور داشت به ایرنا، گفت: چون گوشت را گران می خریم به ناچار آن را به قصاب گران می فروشیم.
 
محمدی ادامه داد: معمولا هرکیلو دام زنده را به قیمت تقریبی ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان می خریم و بارها اتفاق افتاده به هنگام فروش آن متحمل ضرر می شویم.
 
وی بالا بودن قیمت علوفه و مواد غذایی دام را عامل گران شدن گوشت قرمز دانست و افزود: دولت باید تسهیلاتی در این زمینه قرار دهد، کشتار کرمانشاه سنتی است و اکثر کرمانشاهیان می خواهند به صورت حضوری گوشت را انتخاب کنند و بر تکه شدن قطعات آن نظارت کنند، از همین رو، پای واسطه گران برای ارسال گوشت به مراکز عرضه باز می شود.
 
یک قصاب با هزینه های متعددی همچون پرداخت وجه به سلاخی، کشتارگاه و شهرداری مواجه است که این پرداخت ها در افزایش قیمت گوشت تاثیرگذار است.
 
مسئول یکی از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی به ایرنا، گفت: کشور ما از نظر منابع طبیعی، آبی، کشاورزی و دامپروری حاصلخیز است.
 
محمد یاری با بیان اینکه نمی توان از فعالیت دلالان به عنوان عامل اصلی بالارفتن قیمت گوشت یاد کرد، ادامه داد: صادرات بی رویه و غیرقانونی در گرانی گوشت نیز تاثیرگذار است که نیازمند نظارت و برخورد بهتر و بیشتر است.
 
این در حالی است ، این استان ۲ میلیون و ۹۰۰ رأس دام سبک، ۲۹۶ هزار دام سنگین دارد و سرانه مصرف گوشت قرمز آن ۱۳ کیلوگرم در سال است.
 
کرمانشاه ۳۶ هزار تن گوشت قرمز در سال تولید می‌کند که ۱۰ هزار تن آن مازاد است و توانایی صادرات ۳۰۰ هزار رأس دام سبک را دارد که با ممنوعیت ۲ ساله صادرات، هم اکنون بخشی از آن به صورت قاچاق انجام می‌شود.
 
نیمه صنعتی بودن کشتارگاه و دوری میادین دام
 
هم اکنون کشتارگاه زاگرس (ماهیدشت) پس از هزینه های بسیار به دلیل کارشناسی نامناسب و نبود آب بسته شده و دومین کشتارگاه که در نزدیکی بیستون واقع شده هم اکنون فعال است که به شهرداری تعلق دارد.
 
رییس اتحادیه قصابان استان کرمانشاه نیز بارها در گفت و گوهای خبری به ایرنا، این عامل را در گران شدن هزینه گوشت تاثیرگذار دانسته است.
 
حسن آمویی با بیان اینکه کشتارگاه بیستون نیمه صنعتی است، افزود: سلاخ ها در این مکان نیز مشغول به کار هستند که بی شک نبود آنها در عملکرد نامناسب کشتارگاه تاثیر می گذارد چرا که این کشتارگاه به صورت کامل صنعتی نشده از همین رو مجبور به پرداخت هزینه سنتی و صنعتی هستیم.
وی از دوری میادین دام به کشتارگاه به عنوان معضل دیگر یاد کرد و ادامه داد: یکی از میادین در جاده سراب نیلوفر(کیلومتر ۱۴ کرمانشاه) واقع شده و دیگری در جاده ماهیدشت قرار دارد که موجب افزایش هزینه های حمل و نقل می شود.
وی با بیان اینکه یکی از میادین به دام سنگین و گاوی و دیگری به گوسفندی تعلق دارد، اظهار کرد: از همین رو سلاخانی که به خرید دام سنگین اقدام می کنند فرصت خرید دام سبک را از دست می دهند و  به سمت واسطه روی آورده و هزینه ای به آنان پرداخت می کنند که همه این عوامل در افزایش قیمت تمام شده تاثیرگذار است.
وی یادآور شد، میزان هزینه های ذبح و جابجایی ثابت نیست و این هزینه ها به زمان، ساعت، شرایط محیط و نوع دام وابسته است.
 
با وجود اینکه دامپروری از قدمت طولانی در استان برخوردار است ودر شرایطی که ما از استان‌های تولیدکننده دام کشور هستیم، بالابودن قیمت گوشت قرمز در استان به پرسشی تبدیل شده که چرایی آن در مورد بررسی قرار می گیرد که در این بین وجود صادرات در گذشته،  افزایش تقاضا بر عرضه، احتکار، فعال بودن یک کشتارگاه و غیره به عنوان عوامل این گرانی اعلام شده است.
 
دولت در تامین نهاده های دامی کمک رسان بوده است
 
رییس بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا و در پاسخ به علت نوسان قیمت گوشت در قصابی های سطح شهر، اظهار داشت: معیار ارزیابی قیمت ها براساس نرخی است که از سوی سازمان صنعت و معدن و اتاق اصناف به ما ارایه می شود.
 
رامین پهلوانی ادامه داد: در چند سال گذشته شاهد صادرات بی رویه دام بودیم و نظارت ها در رده بالاتر بسیار ضعیف بود و از سوی دیگر نمی توان همه قصور را بر گردن دولت انداخت چراکه دولت در عرضه نهاده های دامی بسیار کمک رسان بود و نهاده ها را با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار دامداران گذاشته و از سوی دیگر با احتکار برخی سودجویان روبه رو شدیم.
 
وی معتقد است، یک جامعه هنگامی به یک الگو برای جوامع دیگر تبدیل می شود که همه مردم قانونمدار باشند، موافق این حرف نیستم ولی می توان گفت هنگامی که با گرانی و بالارفتن قیمت کالایی مواجه می شویم می توان از خرید آن به صورت موقت صرف نظر کرد نه اینکه برای خرید آن صف کشید و طمع بیشتر ورزید.
 
پهلوانی ادامه داد: روزی نیست که بالغ بر ۵۰ پرونده در خصوص گرانی و تخلف صنف گزارش ندهیم ولی باید بگویم هنگامی که به نزد قصاب می روم و فاکتور قیمت را بررسی می کنیم نمی توانیم از او بخواهیم که کم تر از قیمت خرید، گوشت را بفروشد.
 
تذکر و برخورد با متخلفان، "نان بریدن" نیست
 
وی با بیان اینکه به علت کمبود نیرو نظارت ها محدود است، افزود: از سوی دیگر خواهان همکاری مردم برای گزارش تخلفات و گرانفروشی و کم فروشی شده ایم ولی بارها اتفاق افتاده که به هنگام تذکر و اعمال جریمه برای فروشنده متخلف، با واکنش و اعتراض مردم در حمایت از فرد متخلف مواجه می شویم که از آن به عنوان«نان بریدن» یاد می کنند.
 
وی معتقد است، تخلف همواره در بازار وجود داشته، عده ای کالای خود را به قیمت منصفانه و قانونی عرضه می کنند و عده ای منافع شخصی خود را در نظر می گیرند ولی اذعان دارم که نظارت ها بیشتر از حد توان اعمال می شود ولی تا هنگامی که کارفرهنگی صورت نگیرد با همین مشکل مواجه می شویم.
 
این مسئول یادآور شد، به دنبال دست گرفتن و یاری هستیم و نباید مردم به جای همراهی، به ما معترض شوند.
 
توسعه دام های مولد دنبال می شود
 
در ادامه معاون بهبود تولیدات دامی استان کرمانشاه در این باره به ایرنا، با بیان اینکه جهاد کشاورزی متولی تولیدات دامی است، افزود: توسعه واحدهای غربالگری واحدهای صنعتی و روستایی، برنامه های اصلاح نژادی، ترکیب ژنتیکی و غیره همه اقداماتی است که در راستای افزایش جمعیت و در نتیجه تولید بیشتر گوشت قرمز است که توسط جهادکشاورزی دنبال می شود.
 
بهرام خانی، از توسعه دام های مولد و پرتولید به عنوان اقدامی دیگر یاد کرد و افزود: این اقدام ها علاوه بر تولید دام های مولد پرتولید در سطح استان، در بحث ترکیب ژنتیکی بسیار اثربخش است که افزایش بهره وری، افزایش تولید گوشت و افزایش تولید شیرخام را در پی دارد.
 
به گفته خانی، به این موارد در برنامه سه ساله توسعه استان با جزییات پرداخته شد و بحث اصلاح نژادی، ترکیب ژنتیکی و توسعه دام های دومنظوره با هدف افزایش جمعیت دنبال می شود که امید است با این روند بتوانیم حداکثر بهره را ببریم و جایگاه استان را در زمینه تولید گوشت ارتقا دهیم.
 
وی اضافه کرد، تولید گوشت قرمز استان کرمانشاه در سال گذشته ۳۶ هزار و ۴۵۰ تن بوده است.
 
واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی، قیمت را کاهش می دهد
 
در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: گمان می کنم اگر کشتارگاه فعال کنونی توسط شهرداری به بخش خصوصی واگذار شود و به فروش رسد قیمت گوشت پایین خواهد آمد.
 
هدایت حاتمی افزود: چرا که قیمت دام زنده با استان های دیگر برابری می کند اما این کاهش قیمت را در چرخه عرضه و قصابی ها شاهد نیستیم.
 
 وی خاطرنشان کرد: گران بودن دام زنده عملا پولی به دست دامدار نمی رساند، بلکه این سود عاید افرادی می شود که در تولید دام هیچ نقشی ندارند و بار اصلی این گرانی نیز به دوش مصرف کنندگان است.
 
۱۰هزار تن گوشت قرمز مازاد در استان داریم
 
حاتمی که در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به تازگی عنوان کرده بود، قیمت گوشت قرمز در این استان ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان گرانتر از میانگین کشوری است، افزود: سالیانه ۱۰ هزار تن گوشت قرمز مازاد در کرمانشاه تولید می شود.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه معتقد است، چرخه گوشت قرمز دارای سه بخش اساسی مسیر میدان دام تا کشتارگاه، مسیر داخل کشتارگاه و بعد از سردخانه تا قصابی است که هر مسیر به اصلاح نیاز دارد.
 
وی معتقد است، تا این سه مسیر یکپارچه نشود هیچ اتفاقی در تنظیم قیمت گوشت قرمز در استان رخ نخواهد داد.
 
به گفته حاتمی، اصلاح این چرخه ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد و همه باید برای اصلاح آن پای کار بیایند.
 
در ادامه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با ایرنا با بیان اینکه از بالابودن ۱۵هزار تومانی قیمت گوشت قرمز از میانگین کشوری در استان بی اطلاع هستم، افزود: این قیمت در استان تقریبا به میزان میانگین کشوری است، قیمت گوشت قرمز در کشور بالا است که استان ما از این مقوله جدا نیست.
 
محسن دارابی با بیان اینکه صادرات ممنوع است، افزود: هم اکنون وضعیت تورم در کرمانشاه کم تر شده و در سال گذشته رتبه یک کشور را داشتیم که امسال این امر رو به بهبودی است.
 
عرصه رقابت بین کشتارگاه ها فعال شود
 
محسن دارابی ادامه داد: کرمانشاه تنها یک کشتارگاه صنعتی دارد و باید فکری به حال کشتارگاه راکد ماهیدشت کنیم و اگر عرصه رقابت را برای کشتارگاه های دام سنگین در استان مهیا کنیم شاید قیمت گوشت قرمز را کنترل کرده و آن را کاهش دهیم.
 
وی ادامه داد: در برنامه ستاد تنظیم بازار قرار براین شد تا با شهردار کرمانشاه مبنی بر ایجاد بازارچه روز در هشت منطقه شهرداری کرمانشاه رایزنی و گفت و گو کنیم تا عرضه مستقیم انجام شود که در کوتاه کردن دست دلالان و واسطه گران موثر است.
 
هم اکنون هر کیلو گوشت گوساله نرمه پاک نشده به میزان ۹۵ هزار تومان، خورشتی با استخوان ۸۰ هزار تومان، چرخ کرده معمولی نیز ۸۰ هزار تومان اعلام شده است.
 
قیمت هرکیلو گوشت گوسفندی نیز ۱۰۵ هزار تومان است.
 
اکنون یک کشتارگاه صنعتی دام در شهر کرمانشاه و ۱۱ کشتارگاه سنتی و ۹ کشتارگاه مرغ در استان فعال است.
(چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها