چهارشنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۳
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۷۴۳۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
تسنیم
سرویس اقتصاد

سبد اقلام صادراتی کشور محدود است/چرا ایران فقط ۸۰ شرکت بزرگ صادراتی دارد؟

سرپرست سازمان توسعه تجارت با تاکید بر لزوم افزایش سهم تجارت خارجی کشور برای افزایش درآمدهای ارزی، از محدود بودن سبد اقلام صادراتی کشور انتقاد کرد.

محمدرضا مودودی در نخستین نشست مشترک هم‌اندیشی حمایت حقوقی و قضایی از تجارت خارجی کشور اظهار کرد: در شرایط فعلی جنگ اقتصادی و وضعیت تحریم‌ها، تنها راه موجود، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کشور برای خنثی کردن توطئه‌ها است.
 
سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: برهمین اساس باید سهم تجارت خارجی کشور را برای افزایش درآمدهای ارزی ارتقاء دهیم.
 
وی با بیان اینکه استراتژی اقتصادی در زمان جنگ اقتصادی با استراتژی در زمان صلح متفاوت است، گفت: به همین دلیل است که امروز و در شرایط جنگی، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی این است که اقداماتی که امروز در شرایط تحریم انجام می‌دهند بعدها پیگرد قانونی خواهد داشت یا نه.
 
مودودی با اشاره به جوان بودن صادرات در ایران گفت: 20 سال گذشته ما کمتر از 3 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و امروز صادرات ما به 50 میلیارد دلار رسیده است ولی علی‌رغم این افزایش صادرات، متاسفانه صادرات ما هم از نظر تعداد شرکت‌های صادرکننده و هم از نظر تنوع کالایی، بسیار محدود است.
 
سرپرست سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: هم اکنون تعداد اقلام صادراتی ما با ارزش بالاتر از 50 میلیون دلار، تنها 130 قلم است و این 130 قلم کالا، 37 میلیارد دلار از صادرات ما را تشکیل می‌دهد و این سبد صادراتی، بسیار محدود است.
 
وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های عمده صادراتی کشور حدود 80 شرکت است ولی تعداد این شرکت‌های عمده در کشور ترکیه 1600 شرکت است.
 
مودودی در پایان بر لزوم افزایش حمایت‌های قضایی و حقوقی از فعالان اقتصادی برای توسعه صادرات کشور حمایت کرد.
(چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸) ۰۹:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها