سه شنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۰
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۸۷۳۹۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس فرآورده های لبنی

دامداران شیرخام را گران می‌فروشند

کمتر از 2 ماه از افزاش نرخ مصوب محصولات لبنی نگذشته است که در چند روز اخیر برخی از برندها دست به افزایش قیمت زده‌اند. صنایع لبنی مقصر این افزایش قیمت را گران فروشی شیرخام توسط دامداران عنوان می‌کنند که هزینه تمام شده تولید را برای آنها افزایش داده است، موضوعی که به شدت از سوی دامداران تکذیب می‌شود.

در چند روز اخیر برخی از محصولات لبنی بالاتر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد. قیمت مصوب این محصولات اخیرا (۲۳ خرداد ماه سال جاری) در پی اعتراض صنایع لبنی و دامداران افزایش یافت و ابلاغ شد. پیش از تصویب افزایش قیمت محصولات لبنی و شیرخام، صنایع لبنی بارها اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده بودند و دلیل این اقدام خود را گرانی مواد اولیه تولید از جمله شیرخام عنوان می‌کردند.
 
  آن زمان، رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در گفت‌وگو با ایلنا درباره علت افزایش خودسرانه قیمت محصولات لبنی اظهار کرد: ما در مواد اولیه تولید بدون در نظر گرفتن قیمت شیر خام، افزایش ۱۴ درصدی داشته‌ایم. باید قیمت مصوب جدید با توجه به هزینه تولید در کارخانه‌ها به علاوه افزایش قیمت خرید شیرخام از دامداران تعیین شود.
 
 بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت خرید شیرخام از دامداران ۱۹ درصد و لبنیات حدود ۲۰ درصد افزایش یافت. به این ترتیب قیمت خرید هر کیلوگرم شیرخام با چربی ۳.۲ درصد را ۲۳۹۰ تومان درب دامداری تعیین شد که به ازای هر یک دهم چربی ٣٦ تومان به قیمت شیر اضافه می‌شود.
 
کمتر از ۲ ماه از نرخ‌های مصوب جدید نگذشته است که برخی از برندهای صنایع لبنی در غفلت دستگاه‌های ناظر بار دیگر شروع به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند. این افزایش قیمت درحالی است که آمار نشان می‌دهد در مواد اولیه تولید مورد استفاده در صنایع لبنی افزایش قیمتی رخ نداده است.
 
باکری: دامداران هر کیلو شیرخام را  ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان می‌فروشند
 
رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی ایران، در گفت‌وگو با ایلنا درباره دلایل افزایش قیمت برخی محصولت لبنی گفت: از پایان خرداد ماه مهمترین ماده اولیه تولید محصولات لبنی افزایش قیمت داشته است و این امر دلیل اصلی افزایش قیمت برخی محصولات لبنی بوده است.
 
وی این ماده اولیه را شیرخام عنوان کرد که بسیار بالاتر از قیمت مصوب به دست کارخانه‌های لبنی می‌رسد.
 
به گفته باکری؛ علی رغم تعیین قیمت ۲۳۹۰ تومان برای خرید هر کیلوگرم شیرخام؛‌ "دامداران شیرخام را کمتر از ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان به کارخانه‌ها نمی‌فروشند".
 
وی علت فروش افزایش قیمت شیرخام توسط دامداران را کاهش عرضه دانست.
 
باکری اظهار کرد: هر ساله با آغاز فصل گرما شاهد کاهش تولید شیر در دامداری‌ها هستیم که کاهش عرضه و افزایش قیمت را به دنبال دارد.
 
وی میزان کاهش عرضه شیرخام را ۱۰ درصد عنوان کرد.
 
مقدسی: گران فروشی شیر را تکذیب می‌کنیم
 
این سخنان در حالی است که احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران، در گفت‌وگو با ایلنا افزایش قیمت شیرخام توسط دامداران را به شدت تکذیب کرد.
 
وی با بیان اینکه "صنایع لبنی دروغ می‌گوید"، اظهار کرد: نرخ مصوب ۲۳۹۰ تومان برای هر کیلوگرم شیرخام توسط  دامداران اجرا می‌شود و تا امروز گزارشی از افزایش قیمت از هیچ ‌یک از استان‌ها نداشته‌ایم.
 
به گفته مقدسی؛ هر بار گران فروشی از سوی دامداران اتفاق افتاده با برخورد تعزیراتی کارخانه‌ها روبه‌رو شده است.
 
وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چگونه ممکن است که این بار کارخانه‌ها در برابر افزایش قیمت توسط دامداران سکوت کرده باشند و دست به شکایت و اقدام تعزیراتی نکرده باشند؟!
 
به گزارش ایلنا؛‌ دلیل افزایش قیمت لبنیات آن هم کمتر از ۲ ماه از اعلام نرخ مصوب جدید هر چه باشد نشان از عملکرد ضعیف دستگاه‌های نظارتی دارد که نه تنها در محصولات لبنی بلکه در تمام کالاها دیده می‌شود. تا زمانی که دستگاه‌های نظارتی خود را ملزم به انجام وظایفی که قانون بر عهده آن‌ها واگذار کرده ندانند، هر روز شاهد گران فروشی خواهیم بود.
(سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸) ۱۱:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها