یکشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۲۱:۳۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۷۳۴۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

ضرورت بازبینی بحث اخذ مالیات از صنعت‌گران

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با بیان اینکه سهم مالیات دهندگان در حوزه صنعت ۶۲ درصد و در بخش خدمات ۲۲ درصد است، خواستار بازبینی اخذ مالیات از صنعت‌گران شد

همایش بزرگداشت هفته صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در سالن همایش بانک ملی مرکزی استان مازندران برگزار شد.
در ابتدای این همایش آرمان خالقی مدیرکل خانه صنعت معدن و تجارت کشور اظهار کرد: فعالان اقتصادی در خط مقدم هستند و دولت به عنوان پیشتیبان و تأمین کننده خدمات است، با اسلحه خالی در هیچ نبردی موفق نخواهیم بود.
*چرخ اقتصاد را همه با هم بچرخانیم
خالقی بیان کرد: مسؤولیت‌پذیری در در برابر مسؤولیت مهم است وقتی ما در برابر مسؤولیت‌ها پاسخگو نیستیم، کارهای عجله‌ای خوب پیش نخواهند رفت، با بخش خصوصی هم باید همفکری شود، چرخ اقتصاد را همه با هم باید بچرخانیم.
وی از کسانی که در حمایت از تولید گام‌های خوبی برداشتند‌ تشکر کرد و گفت:  نباید تولید را به خاطر تخلف متوقف کنیم به اصل تولید خسارت وارد نکنیم، اگر خوب فکر کنیم حل مسائل به روال خودش پیش می‌رود ما باید خوراک دهیم نه اینکه در روندی که ایجاد می‌کنند، درگیر حوادث باشیم.
*باز کردن راه ارتباطات بین‌المللی گام محکم پیشرفت مازندران
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در استان مازندران کار خوبی برای ایجاد ارتباطات بین‌المللی و تجارت کشور ایجاد شده، اظهار کرد:  امیدوارم این کار ادامه پیدا کند و گام محکمی برای پیشرفت هر چه بیشتر استان مازندران باشد.
سپس سعید زرندی معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برای برون‌رفت از مشکلات در بخش صنعت، معدن و تجارت باید به حل مشکلات درون و برون سازمانی پرداخت.
* توجه به مشکلات درونی و بیرونی مهم است
 
وی افزود: در این شرایط تحریم نفتی باید فرصتی فراهم شود تا مشکلات بیرون از کشور حل شود، در درون کشور هم مشکلات کمبود منابع ارزی است باید اولویت‌بندی و جمع‌بندی بشود و ظرفیت‌های جدید فراهم شود.
*وجود تحرک در بازار صنعت‌گران
زرندی گفت: در حال حاضر یک مرکز صنعتی نیازهایش را عنوان می‌کند و مرکز بعدی مجری رفع نیاز می‌شود از این رو تحرک جدی بین صنعت‌گران به‌وجود آمده است و کمبود منابع ارزی را جبران می‌شود.
وی اعلام کرد: از استاندار توقع داریم تا کمک کند تا یک استان مرزی در صادرات گام بردارد، چرا که کمتر از دو درصد صادرات به کشورهای همسایه از ایران است در این زمینه استاندار  باید کمک کنند تا این رقم افزایش پیدا کند.
*ضرورت بازبینی بحث اخذ مالیات از صنعت‌گران
این مسؤول یادآور شد: توجه به بحث نقدینگی باید انجام شود با توجه به اینکه در  تمام کشورها تولیدکنندگان در  حوزه صنعت بخش کمی از مالیات را پرداخت می‌کنند و بیشترین درصد مالیات‌دهندگان تولیدکنندگان در بخش خدمات هستند، ولی در ایران سهم مالیات دهندگان در حوزه صنعت ۶۲ درصد و در بخش خدمات ۲۲ درصد است.
وی بیان کرد: باید اصلاح مالیات و ارزش افزوده صورت گیرد و باید مالیات ها را منعطف کنیم و اینکه طوری بیان نکنیم که صنعتگران ما متضرر شده و لطمه خوردند بلکه به انها بال و پر بدهیم‌.
* سرمایه‌های سردرگم مردمی باید به سمت تولید آورده شوند
زرندی گفت: سرمایه های مردمی را هم  را به سمت تولید بیاوریم، حدود ۹۰ درصد از نیازهای تولیدکنندگان از منابع در  سیستم بانکی تأمین می‌شود و کمتر از 10 درصد از بازار سرمایه تأمین می‌شود،  این نرخ باید شکسته و جا به جا شود و باید سرمایه‌های سردرگم مردمی را هم به سمت تولید بیاوریم.
* تولیدکنندگان تلاشگران جهادی هستند
در ادامه، عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنعت و معدن  مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تلاشگران عرصه تولید و صنعت به تعبیری تلاشگران جهادی در راه تولید و اشتغال هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه در هفته صنعت و معدن قرار داریم، یکی از سخت‌ترین کاری که امروز در کشور وجود دارد بحث تولید و ورود در عرصه تولید است بخصوص بخش صنعت و معدن است.
*تولیدکنندگان جانفشانان دفاع از کشور هستند
رضیان گفت: تولیدکنندگان و مجموعه دولتی با ارتباط فعال در این بخش می‌توانند موفقیت‌های خوبی کسب کنند، اگر در زمان جنگ ما جانمان را برای دفاع از کشور با اخلاص زیر پا گذاشتیم امروز تولیدکنندگان هم در این شرایط قرار دارند.
این مسؤول تصریح کرد: با همه مشکلات و چالش‌های پیش رو، هنوز پیشرفت‌های خوبی داریم، در بخش خودرو نگاه به این بوده که ما نتوانیم به زور رساندن ظرفیت تولید در خودرو برسیم ولی توانستیم ظرفیت تولید و تیراژش را به زمان سال ۹۶ برسانیم.
* اشکال در تأمین نقدینگی؛ از مشکلات جدی
وی خاطرنشان کرد:  تولید خودرو جدی در دستور کار قرار گرفت در این راه موفقیت پ‌های خوبی داشتیم، ایراد و اشکال در بحث تأمین نقدینگی یکی از مشکلات جدی است، نقد فروشی باعث شده تولیدکنندگان در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شوند.
 رضیان اعلام کرد: توقعاتی که از مجلس می‌رود به‌جا است، مجلس تلاش دارد در کنار تولیدکنندگان باشد، جنس مجلس از خود مردم بحث حذف سود مرکب و سود مضاعف را داشتیم که در این هفته با برطرف شدن ایرادات به صحن مجلس برمی‌گردد و نهایی می‌شود در این هفته اثرات خوبی خواهد داشت.
* بالا بودن قیمت ارز اثرات بدی دارد
عضو کمیسیون صنعت و معدن در مجلس شورای اسلامی بادآور شد: بالا بودن قیمت ارز برای تولیدکنندگان اثرات بدی داشته است.
وی از وزیر صنعت خواست پای کار تولیدکنندگان بیاید و گفت:  سیاست‌گذاری‌های بخش اقتصادی ما در حال حاضر به جهت اینکه در شرایط تحریمی قرار داریم باید بازبینی شود و قیمت ارز باید مدیریت شود.
* صنایع وابسته به بخش کشاورزی در استان باید تقویت شود
رضیان ادامه داد: استان مازندران شاید استانی کشاورزی باشد اما نگاه برنامه‌ریزان این است که صنایع وابسته به بخش کشاورزی را تفویت بدهیم در تولید فولاد و پتروشیمی به این نتیجه رسیدند که فلات مرکزی توانایی تولیدش را ندارد،با هدایت خط لوله گاز به مازندران شاید بتوانیم در این زمینه کاری انجام بدهیم.
* از ظرفیت استان در بخش معدن باید استفاده شود
این مسؤول اظهار کرد: موانع تولید در صورتی برطرف می‌شود که امورات را در اختیار تولیدکنندگان بدهیم تا قفل‌ها باز شود تولید تقویت شود فضای اشتغال رونق پیدا کند، همچنین استعدادهای خوبی در بخش معدنی مشاهده شده باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
* مشکلات ارزی؛ مهم‌ترین مشکلات
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مازندران اظهار کرد: بخش تولید و صنعت ما در بسیاری از حوزه‌ها درگیر رونق تولید است، موضوع مهم مشکلات ارزی است تولید کننده ما نمی‌داند امروز با چه قیمتی تولید کند و فردا با چه قیمتی عرضه کند.
* توجه به عدم مدیریت در بخش ارزش افزوده
عبدالله مهاجر تصریح کرد: موضوع جدی دیگر که باعث رنج تولیدکننده می‌شود عدم مدیریت در بخش ارزش افزوده است. دولت و مجلس و سازمان صنعت و معدن راهکار منطقی پیدا کنند.
وی یادآور شد: با اینکه استان ما، استانی معدنی است هنوز در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است هر چند حرف‌های بسیاری گفته شد اما در بخش استفاده کاری انجام نشده است.
* آمادگی کامل استان مازندران در حوزه صادرات
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران اضافه کرد: در حوزه صادرات آمادگی در استان به لحاظ مدیریت ظرفیت‌های خوبی داریم اما از آنها استفاده نشده است، اعتماد به بخش خصوصی باید انجام شود در تصدی‌گری دولت بازنده است‌.
این مسؤول خاطرنشان کرد: بخش خصوصی برای صادرات آماده است ولی تصمیم چگونگی  شرایط انجام کار با دولت است امروز بیش از ۸۰ درصد از اقتصاد وابسته به دولت است، که اگر به بخش خصوصی واگذار شود حتما اوضاع بهتر خواهد شد.
مهاجر گفت: در شرایط امروز همه ما باید در کنار هم قرار بگیریم تا از این بحران سربلند بیرون بیاییم، با توانمندی بخش خصوصی در کنار دولت برگ زرین دیگری را بخش خصوصی برای نظام ثبت می‌کند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران اظهار کرد: راه‌حل گذر از مشکلات در همین نزدیکی‌ها است، ولی ما خیلی عقبیم، سیستم بانکی ما پنج سال با سیستم تکنیکی بانک‌های دنیا فاصله دارد.
*اقتصاد در حال حاضر بی‌ثبات است
مجتبی رضوی افزود: این اقتصاد بی‌ثبات که ما تجربه می‌کنیم چه تحریم باشیم چه نباشیم، و چه نرخ افزایش پیدا کند چه کاهش یابد،  ثابت شدنش به تصمیم‌گیری‌های صحیح بستگی دارد، با نرخ گذاری‌ها یک رانت جدید ایجاد می‌کنیم.
*مشکلات داخلی ربطی به ترامپ و تحریم‌ها ندارد
وی خاطرنشان کرد: فساد مالی به شدت فراگیر شده است،  هر کسی  از راه می‌رسد جیب خودش را پر می‌کند، با تبیین سیستم ضد فساد قوی در کشور مشکلات حل می‌شود ربطی هم به آقای ترامپ ندارد، چینش محیط زیست بهم خورده،  آبی کم شده، تناسب جمعیت با زیر ساخت‌ها  وجود ندارد، همه اینها این نوید را می‌دهد که اگر خوب فکر کنیم تصمیم گیری درست می‌کنیم و خیلی تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نخواهیم گرفت.
این مسؤول افزود: ما تمرکزهای مالی قوی ایجاد کردیم بدون اینکه نظارتی داشته باشیم و در این زمینه باید با مردم صادق باشیم، دیگر دوره ای که بخواهیم چیزی را کتمان کنیم گذشته است، باید راستگو باشیم تا مردم صداقت را درک می‌کنند.
وی تصریح کرد: یک لایه از مدیریت این مملکت باید برداشته بشود و مدیران کارآمد جدیدی سر کار بیایند، ارز باید تک نرخی شود،  بحث تعیین تکلیف املاک تملیکی هم باید مورد بررسی قرار گرفته است چرا که این املاک که در حال نابودی است.
در این همایش محمد محمدپور عمران رئیس پنج ساله و مستعفی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با تأخیر حضور پیدا کرد و تریبونی برای صحبت کردن نداشت، رضوی رئیس خانه صمت هم در پایان صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که فرد جدیدی به سازمان صنعت معدن و تجارت استان مازندران به‌جای محمد محمدپورعمران بر روی میز خدمت خواهد نشست.
در پاین مراسم از واحدهای تولیدی و صنعتی برتر تقدیر و تشکر  و لوح یادبودی به آنها اهدا شد.

(یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸) ۲۱:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها