یکشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۳۳۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ثبت بیش از ۸۷۰۰ برند کود کشاورزی طی چهار سال

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: از سال ۹۴ تا تیرماه سال ۹۸، هشت هزارو ۷۸۲ برند کود کشاورزی از این موسسه شماره ثبت دریافت کرده اند.

« هادی اسدی رحمانی» افزود: در مدت مذکور یک هزار و ۱۰۹ شرکت با ۱۰ هزار و ۹۶۶ برند کودی در پایگاه جامع مواد کودی این موسسه تقاضای خود را ثبت کردند که از این تعداد چهار هزار و ۵۶۵ برند کودی تولید داخل و پنج هزار و ۹۴۷ برند وارداتی و ۴۵۴ مورد توزیعی بوده اند.
وی با بیان این که  شماره ثبت پنج رقمی برای کودهای تولید داخل و وارداتی و ۶ رقمی برای انواع کودهای توزیعی تخصیص می یابد اظهارداشت: این کودها برای دو سال اعتبار دارند از این رو شرکت ها پس از دو سال باید نمونه کود خود را برای موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی ارسال کنند، تا مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در صورتی که نمونه کود ارسالی، حائز شرایط و کیفیت باشد، شماره ثبت کود تمدید می شود.
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۲۰ درصد برند کودهای کشاورزی که از این موسسه تقاضای ثبت کرده اند معادل دو هزارو ۱۸۴  مورد رد شده اند و عمده دلایل رد این برندهای کودی به عدم تطابق ادعاهای متقاضیان ثبت با درصد عناصر غذایی موجود و یا در موارد نادر به آلوده بودن کودها به فلزات سنگین باز می شود.
اسدی رحمانی ادامه داد: تا پایان سال ۹۷ حدود هشت هزار و ۴۹۵ برند کود شیمیایی، یک هزارو ۸۹۸ برند کود آلی و ۱۲۸ برند کود زیستی برای ثبت به این موسسه ارسال شده است.
وی تصریح کرد: برای اعتبارسنجی کودهای کشاورزی دربازار نیز شماره پیامکی هم اختصاص یافته که مشتریان این کودها می توانند شماره ثبت روی بسته بندی های کود را به سرشماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۲۴ ارسال و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.
وی با بیان این که با اجرای برنامه ثبت و کنترل کیفی کودهای کشاورزی از سوی موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی، میزان عدم تطابق نمونه کودهایی که شرکت ها برای ثبت معرفی می کنند، کاهش یافته است ، گفت: در سال ۹۴ حدود ۳۶ درصد از نمونه کودهایی که برای ثبت معرفی شدند دارای عدم تطابق به لحاظ میزان موجودی عناصر غذایی و یا آلودگی به فلزات سنگین بوده اند که این میزان در سال ۹۷ به ۱۲ درصد کاهش یافته و از عرضه این کودها به بازار جلوگیری شده است.
وی افزود: کاهش عدم تطابق نشان می دهد که تولید کنندگان و یا وارد کنندگان کودهای کشاورزی، کیفیت کودهای خود را افزایش داده اند.
اسدی رحمانی درباره امکان وجود کودهای تقلبی در بازار اضافه کرد: در بازار ممکن است کودهای کشاورزی تقلبی، فاقد شماره ثبت و یا کم کیفیت وجود داشته باشد که این امر توسط گروه های نظارت و کنترل کیفیت مواد کودی که در سازمان های جهاد کشاورزی مستقر هستند شناسایی و از بازار و مراکز عرضه کود، جمع آوری می شوند.
وی ادامه داد: گاهی افراد سودجو ممکن است مشخصات و شماره ثبت یک برند کودی معتبر را تقلب کرده و کودهای کم کیفیت را از این طریق به بازار عرضه کنند، از این رو کشاورزان باید حساسیت لازم را در خرید کودها داشته باشند و در صورت مشاهده،موارد را به سازمان جهاد کشاورزی استان یا موسسه تحقیقات خاک و آب گزارش کنند.
اسدی رحمانی اظهار داشت: موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی، برنامه کنترل کیفی مواد کودی را با جدیت دنبال کرده و با کمک سازمان تعزیرات حکومتی شناسایی و برخورد با متخلفان را دستور کار دارد و کارگروه های نظارت و کنترل استان ها نیز،مراکز و فروشگاه های عرضه کودهای کشاورزی در استان ها را به طور مستمر بررسی می کنند و نمونه کود ها را به طور تصادفی از فروشگاه ها جمع آوری کرده و برای این موسسه ارسال می کنند تا مورد آنالیز و ارزیابی قرار گیرد.
وی گفت: رضایت کشاورزان زمانی حاصل می شود که کودهایی که دریافت می کنند مطابق با مشخصات روی بسته بندی ها بوده و از کیفیت لازم برخوردار باشند.

(یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸) ۱۳:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها