جمعه / ۴ مرداد ۱۳۹۸ / ۲۱:۲۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۷۲۷۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

سبوس ۵۰ درصد گران شد

قائم مقام اتحادیه خوراک دام با بیان اینکه وزارت صنعت بدون دریافت نظر کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی قیمت سبوس را ۵۰ درصد افزایش داد گفت: ۳۰ درصد انواع جیره دامی سبوس است و این امر منجر به افزایش قیمت دوباره فرآورده‌های لبنی و گوشت می‌شود.

مهدی مسعودی قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان کشور اظهار کرد: اخیرا کارخانجات آردسازی کشور موج  افزایشی نرخ فروش سبوس گندم به عنوان یکی از نهاده‌های پرمصرف در بخش دامپروری را به راه انداخته و شاهد آن هستیم که متاسفانه مسئولین وزارت صمت نیز در این امر بدون کارشناسی همت مضاعف می‌نمایند.
وی افزود: در جنگ نابرابر اقتصادی فعلی بسیاری از مشکلات به دلیل جابجایی ارز و واردات نهاده‌های دامی گریبانگیر جامعه هدف این بخش و مسئولین ذیربط در وزارت جهاد کشاورزی است و نهاده دامی سبوس گندم که به عنوان ضایعات تولید آرد در کارخانجات آردسازی کشور است می‌تواند با نرخ کنونی 8400 ریال کمک مناسبی در مدیریت هزینه‌های تولید بخش دامپروری و تولید محصولات دامی نماید.
قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان کشور ادامه داد: سبوس گندم در اسفند ماه سال 97 با فشار کارخانجات آردسازی بر دولت با افزایش نرخ 60 درصدی مواجه و از مبلغ 5200 ریال به 8400 ریال افزایش قیمت داشته است و اینک جای تامل است که چگونه وزارت صمت بدون بررسی کارشناسی و دریافت نظرات متولی این امر یعنی وزارت جهاد کشاورزی افزایش دوباره 50 درصدی نرخ را از 8400 به 12500 ریال را در دستور کار قرار داده‌اند.
وی اظهار داشت: اینک با توجه به اینکه سبوس گندم به طور میانگین 30 درصد انواع جیره‌های دامی را تامین می‌نماید افزایش نرخ آن می‌تواند موجب افزایش سایر هزینه‌های بخش دامپروری و به طبع آن افزایش نرخ محصولات و فرآورده‌های دامی و پروتئینی و فشار اقتصادی بیشتری بر جامعه را در پی داشته باشند.
مسعودی گفت: این نهاده به عنوان ضایعات بخش آردسازی در مقایسه با جو و ذرت که اینک با قیمت 13500 ریال عرضه می‌گردد فاقد ارزش غذایی مطلوب و صرفا به عنوان حجم دهنده جیره‌های غذایی و تامین فیبر مورد مصرف است .
این مقام مسئول اظهار داشت: این امر غیرکارشناسی و شتابزده از سوی وزارت صمت در راستای حمایت از بخش دامپروری کشور در سال رونق تولید نیست و از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواسته شده که برای جلوگیری از این امر اقدام کند.

(جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸) ۲۱:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها