جمعه / ۴ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۲۷۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سطح کشت گلخانه در کشور به ۵۸۰۰ هکتار رسید

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته سطح کشت گلخانه در کشور ۳۳۰۰ هکتار بود ولی امسال این رقم به ۵۸۰۰ هکتار رسیده است.

محمد رضا طلایی اظهار داشت: طولانی بودن فرآیند صدور مجوز جهت احداث گلخانه از جمله موانع رشد گلخانه در کشور بود که امسال با ارائه دستورالعملی از سوی وزیر جهاد کشاورزی تسهیل شد.
وی بیان داشت: سازمان های جهاد کشاورزی و نظام مهندسی و منابع طبیعی و شرکت های تابعه استان ها در این خصوص فعال هستند و در قم نیز به کمتر از ۱۰ روز کاهش پیدا کرده و استعلام های غیر ضروری برای صدور مجوز احداث گلخانه به طور کلی حذف شده است.
معاون وزیر جهاد همچنین با اشاره به اینکه در قالب اعتبارات استانی بودجه های خوبی برای طرح های گلخانه ای پیش بینی شده است، اظهار کرد: فارغ از منابع اشتغال روستایی و تسهیلات بانکی کارآفرینی، یک خط اعتباری نیز توسط بانک کشاورزی با سود ۱۵ درصد مختص توسعه گلخانه ها به وجود آمده که ظرفیت بسیار خوبی است.
طلایی گفت:‌ دولت در استان ها می تواند از محل کمک های فنی اعتباری بخشی از این سود را تقبل کند تا زمینه اشتغال فارغ التحصیلان رشته کشاورزی فراهم شود.
وی با بیان اینکه برای تسریع در ایجاد گلخانه تصمیم های خوبی گرفته شده است، خاطرنشان کرد: گلخانه از نظر اقتصادی بویژه در شرایطی که با چالش های آبی مواجه هستیم، تاثیر زیادی در پایداری بازار کشاورری کشور دارد.
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه خوب قم در حوزه گلخانه بیان کرد: در سال ۹۷ بیش از پنج برابر سهمیه تعیین شده برای قم در این استان گلخانه ایجاد شد و امسال نیز ۱۲۰ هکتار سهمیه در نظر گرفته شده که با برنامه ریزی صورت گرفته به طور حتم این سطح تحقق پیدا خواهد کرد.
طلایی گفت: سطح گلخانه های قم به نسبت ظرفیت های کشاورزی آن سطح بالایی است، برخی از استان ها ساختار گلخانه ای را از قبل داشتند ولی در قم به علت برخی محدودیت ها این طرح با تاخیر آغاز شده ولی در صورت تداوم این روند می توان سطح گلخانه ها را تا پنج سال آینده تا ۲ هزار هکتار نیز افزایش داد.
وی گفت: با توجه به حمل و نقل و ترابری خوبی که در استان وجود دارد، این سطح از گلخانه ظرفیت مناسبي  را برای اشتغالزایی و موضوع های دیگر ایجاد می کند.
وی میزان اشتغال زایی در هر گلخانه قم را چهار تن ذکر کرد و یادآور شد: سطح گلخانه های در حال بهره برداری قم ۴۹ هکتار است و بیش از ۶۰ هکتار نیز در حال احداث است.

(جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸) ۱۱:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها