دوشنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۱۹۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ماشین‌آلات کشت زعفران در کشور بومی سازی شد

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: دستگاه کاشت زعفران را در کشور بومی سازی کردیم، امسال به دنبال این هستیم که برداشت این گیاه دارویی را هم به صورت مکانیزه در دستور کار قرار دهیم.

کامبیز عباسی در رابطه با تامین ماشین آلات کشت زعفران در کشور اظهارداشت: در حوزه زعفران مکانیزاسیون توفیقات بسیار خوبی داشته و نزدیک به ۱۵۰۰ هکتار کشت زعفران در سال زراعی جدید به صورت مکانیزه انجام شده است.
وی افزود: دستگاه کاشت زعفران را در کشور بومی سازی کردیم و در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم تا به دست کشاورزان برسانند و این روند به درستی انجام شد.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تصریح کرد: یکی از حوزه هایی که وزارت جهاد کشاورزی نگران نوع کشت آن بود، حوزه کشت زعفران بود که موفق به تامین این ماشین آلات شدیم. امسال به دنبال این هستیم که برداشت این گیاه دارویی را هم به صورت مکانیزه در دستور کار قرار دهیم و ماشین مورد نیاز این گیاه را که خاستگاه آن در ایران است به صورت بومی تولید کنیم.
عباسی با اشاره به عملکرد حوزه مکانیزاسیون در زمینه کشاورزی حفاظتی اذعان داشت: ما در حوزه کشاورزی حفاظتی هم توفیقات خوبی داشتیم. در حال حاضر ماشین آلات کشت حفاظتی و خاک ورزها بسیار تکثیر پیدا کردند.
وی افزود: حدود ۲۰ سازنده کشت مستقیم و خاک ورز حفاظتی عمده در کشور داریم که یک تکنولوژی نوین و ماشین جدید برای برهم نخوردن سطح خاک است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تاکید کرد: به کمک این تکنولوژی سهم عمده ای از مزارع کشور ما آتش زده نمی شود و بخش عمده ای از آن توسط همین خاک ورزها شخم زده می شود.
وی افزود: این ماشین آلات نقش بسیار مهمی را در کاهش ریزگردها، ارتقا مواد آلی خاک و کاهش مصرف سوخت دارند. ما با کمک کشاورزی حفاظتی در هر هکتار ۷۵ لیتر صرفه جویی گازوئیل داشته ایم.
عباسی ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه نفت کشور هیچ زمانی سوخت مورد نیاز ما را به صورت کامل تامین نمی کند، مجبوریم بخشی از سوخت خود را از حوزه های غیر کشاورزی مانند خودروها تامین کنیم. کشاورزی حفاظتی باعث شده نیاز ما به سوخت کاهش پیدا کند و با همان میزانی که سهمیه داریم، بتوانیم نیاز بخش را برطرف کنیم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه تا امروز حدود ۳ میلیون هکتار از اراضی را تحت پوشش کشاورزی حفاظتی قرار داده‌ایم، ابراز امیدواری کرد در این حوزه هم بتوانیم توفیقات خوبی داشته باشیم.

(دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸) ۱۶:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها