یکشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۵
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۸۷۱۶۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس فرآورده های لبنی

شیرخشک دردسرساز!

صنایع لبنی کشور و به تبع آن استان مرکزی این روزها در تامین مواد اولیه خود با چالش‌های جدی مواجهند. همزمان با افزایش قیمت‌ها، لبنیات نیز از قافله گرانی‌ها جا نماند و هر روز یکی از اقلام این بخش گران شد.

‌کافیست از فروشندگان اقلام لبنی دلیل این افزایش‌های هر روزه را بپرسید و تنها پاسخی که دریافت می‌کنید این است که کارخانجات و شرکت‌های تولیدکننده قیمت را بالا می‌برند و تولیدکننده نیز به گران شدن مواد اولیه اذعان دارد.
 
اراک یکی از قدیمی ترین شرکت‌های صنایع لبنی را در خود جای داده است که کار خود را در پایان فروردین 1355 آغاز کرده و تا امروز با همه دشواری‌ها سرپا ایستاده، اما از نوسانات اخیر بی بهره نمانده است.
 
مدیرعامل شرکت صنایع لبنی اراک در خصوص وضعیت تولیدی شرکت در شرایط کنونی به ایسنا گفت: متاسفانه مشکل کنونی در حوزه تولید اقلام لبنی، تامین مواد اولیه است. علیرغم اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مدام اعلام می‌کنند شیر خام بیش از مصرف در کشور تولید می‌شود و در واقع با مازاد تولید مواجه هستیم، اما اصلا چنین چیزی واقعیت ندارد.
 
حامد امینی مصلح‌آبادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمامی صنایع لبنی کشور علیرغم وجود بازار، با ظرفیتی کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالند، دلیل این کاهش تولید را وجود مشکلاتی در تامین شیرخام دانست که باید وزارت جهاد کشاورزی در قبال این مشکل بزرگ تصمیم‌گیری کند.
 
وی تصریح کرد: از طرف دیگر فعالیت کارخانجات‌ تولید شیر خشک یکی از موانع فعالیت کامل صنایع لنبی در کشور است، اخیرا ارز 4200 تومانی برای واردات کره برداشته شده و همین امر باعث افزایش شدید قیمت کره شد و البته این شرایط مورد توجه شرکت‌های تولید شیر خشک نیز قرار گرفت.
 
امینی مصلح‌آبادی اضافه کرد: این شرایط توجیهی شد که کارخانه‌های تولید شیر خشک، شیر خام را با حجم بالا دریافت کنند، کره یا خامه شیر را استحصال کنند و بفروشند و ماده باقی‌مانده پس از استحصال خامه یا کره را به شیر خشک تبدیل کنند که این روند باعث ایجاد چالش بزرگی برای صنایع لبنی شده است.
 
وی با اشاره به تفاوت حجم اشتغالزایی صنایع لنبی با شرکت‌های تولید شیر خشک بیان کرد: مجموع پرسنلی که در حوزه صنایع لبنی استان مرکزی فعالند، بالای 500 نفرند درحالی که در یک واحد تولید شیر خشک استان حدودا 20 نفر فعالیت دارند، اما حجم دریافتی شیر این واحد برابر با چند کارخانه تولید صنایع لبنی است در حالی که از نظر اشتغال، توجیه اقتصادی و ارزش افزوده تولیدات صنایع لبنی مزیتی بیشتر از صنایع تولید شیر خشک دارند.
 
مدیرعامل شرکت صنایع لبنی اراک با تاکید بر اینکه دولت باید به این چالش بزرگ توجه داشته باشد و شرایط را مدیریت کند تا شیرخام تولیدی در اختیار صنایع لبنی قرار گیرد، گفت: در حال حاضر خامه استحصال شده توسط شرکت‌های تولید شیر خشک به صورت فله و در کیسه‌های 5 تا 10 کیلویی به روسیه صادر می‌شود که توجیه اقتصادی برای کشور ندارد چراکه صنایع لبنی به شیر بسیاری نیاز دارند و باید بواسطه تعداد اشتغال و ارزش افزوده ای که نسبت به واحدهای تولید شیرخشک ایجاد می کنند، برای دریافت شیر خام در اولویت قرار گیرند.
 
وی قیمت هر کیلوگرم شیرخام را 2600 تومان بیان کرد و افزود: این قیمت نسبت به ابتدای سال 600 تومان معادل 30 درصد افزایش یافته است. اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده محصولات لبنی شیر است به طوری که 70 درصد بهای تمام شده محصول تولید شده را شیر خام در بر می‌گیرد و این افزایش قیمت‌ها 100 درصد در روند تولید تاثیر دارد به طوری که افزایش 30 درصدی قیمت شیر، بهای تمام شده محصول را  22 درصد افزایش داده است.
 
امینی مصلح‌آبادی تصریح کرد: بازار این افزایش را در نظر نگرفته و در واقع از بازار عقببیم و این شرایط چیزی جز زیان برای ما به همراه ندارد. تنها راه برون رفت از این مشکلات تعادل در عرضه و تقاضاست و پیشنهاد می‌شود که واحدهای تولید شیر خشک زمانی فعالیت کنند که مازاد شیر خام در کشور وجود داشته باشد.
 
وی در خصوص تغییر میزان تولید پس از افزایش قیمت‌ها بیان کرد: این شرکت کاهش تولید چندانی نداشته است، اما طبق آمار به طور متوسط بین 20 تا 30 درصد کاهش تولید در کشور رقم خورده است و متاسفانه کمبود شیر خام در بازار محسوس است و لازم است در این شرایط وزارت جهاد کشاورزی به جای مقاومت در این قضیه چاره‌ای برای تامین شیر خام صنایع لبنی بیندیشد و حتی مانع صادرات خامه فله شوند تا حجم خرید شیر توسط شرکت های تولید شیرخشک کاهش یابد یا افزایش تولید در صنایع لبنی به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.
(یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸) ۱۴:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها