جمعه / ۲۸ تیر ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۱۲۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

«دیار کریم خان زند»؛ میزبان دومین جشنواره آلبالو

دیار کریم خان زند برای دومین سال میزبان جشنواره ای منحصر به فرد در غرب کشور است، جشنواره ای که به یُمن یکه تازی آن در تولید و برداشت آلبالو در استان و غرب کشور هر ساله برگزار می شود.

زنگنه به شهر شکوفه های گیلاس نیز شهره است و استعدادهای طبیعی ویژه ای در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد و دروازه ورودی ملایر از سمت پایتخت کشور است.
دیار کریم خان زند با تولید سالانه بیش از سه هزار و ۸۰۰ تن آلبالو از سطح ۵۰۰ هکتار در جایگاه نخست استان همدان ایستاده است که ۴۵۰ هکتار آن بارور است و پیش بینی می شود با وجود بارندگی های خوب امسال میزان برداشت آلبالو به بیش از چهار هزار تن برسد.
چراغ نخستین جشنواره آلبالو را 'گروه رادیویی «موج جوونی» از رادیو جوان روشن کرد و به صورت زنده روی آنتن رفت تا هموطنانمان از هر دیاری در سراسر کشور شنونده توانمندی و دسترنج مردمانی باشد که از خاک، زمرد برداشت می کنند و نعمت خدادادی را با سور و سات جشنواره ای وزین شکرگزارند.
امسال برای دومین سال عوامل رادیو جوان با هنرمندی و خلاقیت جوانانش با موج جوونی بار دیگر لبخند را برای لبان مردمان دیار کریم خان زند نشاند و با صدایی رسا و امیدوارانه باز هم این شعر را سر دادند: «ما مسافریم، مهمون سفره هاتون و مهمون دستهاتون، مهمون دل بزرگ و لبخند شیرینتون. رو در روی شما می‌شینیم و از شما یاد می‌گیریم، عشق و هنر و زندگی رو، ما با سر پرشور و موجی از جوونی به شهرتون میاییم».
شهری که در گردشگری و جاذبه های تاریخی و طبیعی بی نظیر است، به گفته معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر می تواند قطب مهمی برای ماندگاری گردشگران باشد تا بتوانیم با استفاده از این ظرفیت ها ملایر را از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کنیم.
قدرت الله ولدی عصر پنجشنبه در این جشنواره با بیان اینکه وجود آب و هوای مناسب و امکانات ویژه رونق تولید و توسعه گردشگری را به دنبال دارد افزود: هدف ما این است ماندگاری گردشگران را از چند ساعت به ۴۸ ساعت در این شهرستان افزایش دهیم.
به جای فرش قرمز، چشممان زیر پای سرمایه گذار است
وی جذب سرمایه گذار را عامل مهمی در توسعه به ویژه گردشگری خواند و اعلام کرد: چشم ما زیر پای سرمایه گذاران است و آمادگی کامل داریم تمامی زمینه ها را برای ورود سرمایه گذاران آسان سازی کنیم.
فرماندار ویژه ملایر با اشاره به ظرفیت های گردشگری و بوم گردی این شهرستان به ویژه در شهر زنگنه گفت: در راستای جذب سرمایه گذار، آمادکی داریم مجوزهای بی نام صادر کنیم و برای کوتاه کردن بروکراسی اداری، مجوزهایی که لازم است سرمایه گذار بگیرد، از قبل آماده شود.
ولدی خواستار حضور تمامی هموطنان به شهر ملی مبل و منبت و شهر جهانی انگور شد و ادامه داد: ۲ جشنواره مهم مبل و منبت از ۲۱ تا ۲۹ مرداد و جشن انگور در اوایل مهر در این شهرستان برگزار می شود.
وی با اشاره به فعالیت بیش از چهار هزار هنرمند در صنعت مبل و منبت و تولید بیش از ۶۰ درصد مبلمان منبت کشور در ملایر تاکید کرد: برای راحتی خریداران مبل و منبت در این شهرستان، تسهیلات ویژه با سود چهار درصد به تمامی خریداران با باز پرداخت سه ساله اعطا می شود.
معاون استاندار همدان همچنین کیفیت و فرآوری محصول آلبالوی زنگنه را ویژه دانست و ابراز امیدواری کرد: با همکاری جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت بتوانیم کارگاه ها و کارخانه های فرآوری آلبالو را در این منطقه ایجاد کنیم تا مردم بتوانند عایدی بهتری داشته باشند.
شاید در کنار مبل و منبت و انگور و دهها ظرفیت دیگر بتوان آلبالو را یکی از برندهای مهم این شهرستان نام برد، برندی که به گفته نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نام این شهرستان را به واسطه زحمات و تلاش های باغداران و کشاورزان آن پرآوازه کرده است.
صنایع تبدیلی آلبالو؛ ظرفیت مغفول در توسعه زنگنه
محمد کاظمی گفت: ملایر به واسطه تولید سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تن انگور، اشتغالزایی بالا و فعالیت یک سوم جمعیت این شهرستان در حوزه انگور، زمینه مهمی برای توسعه گردشگری به شمار می رود.
وی اشتغال را مهمترین دغدغه در کشور برشمرد و تاکید کرد: باید تلاش کنیم با استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای منطقه در شرایطی که با تحریم ها و جنگ اقتصادی دشمن مواجه هستیم، در راستای توسعه اشتغال حرکت کنیم.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم ضمن دعوت از سرمایه گذاران به این شهرستان گفت: در سه سال گذشته در بخش تولیدات صنعتی، توسعه مبل و منبت، انگور و ایجاد ظرفیت های لازم برای گردشگری خوب عمل کرده ایم.
کاظمی با بیان اینکه بسیاری از جاذبه های گردشگری ملایر همچون آلبالو، شهر زیرزمینی سامن و تپه نوشیجان ناشناخته مانده و به خوبی معرفی نشده است، با اشاره به توانمندی های منطقه زنگنه در حوزه گردشگری و کشاورزی، خواستار ورود سرمایه گذاران به این منطقه شد.
وی حضور مستمر نمایندگان ملایر در بین مردم، سرکشی به روستاها و دیدار چهره به چهره با مردم در فضای وحدت و همدلی را از افتخارات برشمرد و ابراز امیدواری کرد: در زمینه باز تولید واحدهای صنعتی تعطیل شده همچون کیان کرد بتوانیم حرکت کنیم و در رونق اشتغال پایدار موفق باشیم.
در این چارچوب اما دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی برگزاری جشنواره آلبالو را درگاهی برای توسعه کمی و کیفی این منطقه می داند که در حوزه توسعه گردشگری و بوم گردی زنگنه می تواند اثرگذار باشد.
حجت الاسلام احد آزادیخواه آلبالو را برند کشاورزی زنگنه دانست و افزود: برند اصلی و معنوی این منطقه، کریم خان زند است که تاریخی سرشار و غیر قابل انکار و تمدن و شکل مدیریتی برای مردم دارد.
آلبالو؛ بِرَند کشاورزی زنگنه
وی ظرفیت بوم گردی و گردشگری زنگنه، وجود دره های پر آب، تولید محصولات کشاورزی و آب و هوای مساعد را برای ورود سرمایه گذاران و گردشگران مساعد دانست و گفت: توسعه باغداری در این منطقه یک امکان ویژه و یک شغل پر درآمد است.
دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با اشاره به ظرفیت ویژه بخش زند در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی بیان کرد: در این حوزه هیچ اقدامی انجام نشده است و می طلبد سرمایه گذاران ورود جدی داشته باشند.
حجت الاسلام آزادیخواه خاطرنشان کرد: با وجود ظرفیت های موجود و زیرساخت های مهیا، در میدان عمل اثبات می کنیم برای جذب سرمایه گذاران در راستای پیشبرد برنامه های مدیریتی اگر نیاز باشد خودمان برای اخذ مجوزها و کوتاه کردن بروکراسی اداری وارد می شویم و نمی گذاریم سرمایه گذار اذیت شود.
وی ادامه داد: قول می دهیم آن چنان شرایط و زمینه ها را برای ورود سرمایه گذاران مهیا کنیم که خودشان مُبلّغی برای دیگر سرمایه گذاران شوند.
بخشدار زند نیز با برشمردن تمامی توانمندی ها، امکانات و ویژگی های این منطقه، زنگنه را در تمامی فصل های سال مساعد برای ورود مسافران و گردشگران دانست.
حمیدرضا امیدی آلبالو، گیلاس، انگور، شیره انگور و مشتقات آن، لواشک، عسل کوهی، گردو، بادام، زردآلو و سایر محصولات باغی را از جمله سوغات های این منطقه عنوان کرد و افزود: در فرآوری آلبالو و ایجاد صنایع تبدیلی به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم.
شرایط بخش زند برای ورود سرمایه گذار مساعد است
وی بخش زند را در حوزه بوم گردی و گردشگری نیز کم نظیر دانست و بیان کرد: سد کلان نیز ظرفیتی عمده برای توسعه گردشگری است که سرمایه گذار آن تعیین شده است.
امیدی یادآور شد: با توجه به شرایط مستعد این بخش در حوزه اشتغال و تولید، سال گذشته ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستایی پرداخت شده است.
امسال نیز دومین جشنواره آلبالو با حضور پرشور بیش از ۲ هزار ملایری در پارک کریم خان زند شهر زنگنه آغاز شد و باز هم رادیو جوان بسیار پر انرژی و شاد آغاز گر این جشنواره بود و صدای ساز و دهل و توانمندی های مردم این خطه را از طریق موج جوونی به گوش هموطنان رساند، موج جوونی که عصر جمعه نیز در دومین روز برگزاری جشنواره میهمان خانه های ایرانیان است و میزبان مسافران و گردشگران تابستانی در زادگاه کریم خان زند.
در نخستین روز از برگزاری دومین جشنواره آلبالو در کنار برگزاری غرفه های متنوع فروش سوغات زنگنه، صنایع دستی، پخت آش محلی، انواع سبزیجات و گیاهان دارویی، آلبالو و فرآورده های آن و سایر محصولات کشاورزی، پرواز پاراگلایدر بر فراز آسمان زنگنه، منوچهر برزگر، حشمت الله سرمستی و مراد قنبری به عنوان سه کشاورز نمونه در تولید و برداشت آلبالو تجلیل شدند.
اینکه ملایر مهمترین شهر باغی در غرب کشور است، ۲۹ درصد از باغ های استان همدان و ۳۵ درصد تولید را به خود اختصاص داده، رتبه نخست تولید آلبالو، انگور و بادام، رتبه دوم تولید گیلاس، رتبه سوم تولید گردو را دارد و حدود ۲۰ درصد از تولید کشمش کشور را دارا است و با قرار گرفتن در جایگاه دوم تولید کشمش ایران، از دیگر استعدادهای بارز و برجسته این شهرستان در حوزه کشاورزی است که می تواند رونق تولید و اشتغال را بیش از گذشته در سال رونق تولید رقم بزند.

(جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸) ۱۳:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها