چهارشنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۱۰۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

باغ‌های رهاشده، قابل برگشت به چرخه تولید چای هستند

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به حمایت‌های دولت تدبیر و امید از صنعت چایکاری، گفت که با استمرار این حمایت‌ها ، باغ‌های رها شده، قابل برگشت به چرخه تولید چای هستند.

حبیب جهانساز در حاشیه بازدید رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از برخی کارخانجات چایسازی لاهیجان در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: ۶۰ درصد مطالبات چایکاران توسط صاحبان کارخانه ها و ۴۰ درصد نیز توسط دولت پرداخت می شود که امسال تاکنون ۸۳ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است در حالی که در سال های گذشته این پرداختی ها تا اسفند هر سال هم طول می کشید.
وی با اشاره به اینکه برخی از کارخانه ها نیز بالاتر از مبلغ نرخ تضمینی بابت هرکیلوگرم برگ سبز به کشاورزان پرداخت می کنند خاطرنشان کرد: برگشت چایکاران به باغ های چای و احیاء باغ های رها شده باید منجر به افزایش تولید چای داخلی به ۳۵ هزار تن در سال افزایش یابد که اگر رسیدگی به باغ های چای نظیر شخم و به زراعی و نیز حمایت کافی از باغداران انجام شود و پرداخت به موقع مطالبات ادامه یابد؛ باغ های رها شده نیز به چرخه تولید بر می گردند و تحقق این موضوع قابل دسترسی است.
وی یادآور شد: سال گذشته ۱۱۲ هزار تن برگ سبز از باغ های کشور برداشت و از آن ۲۵ هزارتن چای خشک استحصال شد که امسال تاکنون ۶۷ هزار تن برگ سبز از چایکاران خریداری شده است.
وی آمارهای مختلف در مورد واردات چای و نیاز داخلی را واقعی ندانست و تصریح کرد: طبق برآوردی که در کشور صورت گرفته؛ سال گذشته ۶۷ هزار تن چای خارجی وارد شده و ۲۵ هزارتن هم چای خشک در داخل تولید شده که البته نیاز مصرف داخلی خیلی کمتر از رقمی است که بیان می شود.
به گفته جهانساز، تا قبل از سال ۱۳۷۱ چایکاری در گیلان رونق داشت و این محصول از نظر درآمدی جزو درآمدهای انحصاری در بخش کشاورزی در گیلان محسوب می شد و باغ ها روبه توسعه بود و ۳۲ هزار هکتار باغ چای وجود داشت ولی هم اکنون سطح زیر کشت این باغ ها به ۱۹ هزار هکتار رسیده و حدود شش هزار هکتار باغ چای هم وجود دارد که با حمایت های دولت قابل برگشت به چرخه تولید است.
۹۰ درصد باغ های چای کشور در گیلان است
هر سال بیش از ۱۵۰ کارخانه برای خرید تضمینی برگ سبز، با سازمان چای به عنوان نماینده دولت قرارداد می بندند؛ برای فصل زراعی جاری، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۳۶ هزار ریال و برگ سبز درجه دو، ۲۲ هزار ریال تعیین شد.
برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان (رشت) قرار دارد و این شهرستان به عنوان پایتخت چای ایران مشهور است.

(چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸) ۱۴:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها