سه شنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۷۰۶۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس سرویس عمومی

هشدار درباره طغیان مگس زیتون/ بخش دولتی باغداران را تنها گذشته است/ نمایندگان به داد نرسند صنعت زیتون نابود می‌شود

رئیس شورای ملی زیتون ایران گفت: جمعیت آفت مگس زیتون طغیانی شده و پیگیری ما برای کمک سازمان حفظ نباتات کشور برای مبارزه با این آفت تا امروز به نتیجه نرسیده است ، بیم این می‌رود امسال باتوجه به شرایط مساعد آب وهواى شاهد نابودی کامل باغ های زیتون در برخی مناطق باشیم.

 مهدی عباسی  با اعلام این مطلب، ‌افزود: شانه خالی کردن سازمان حفظ نباتات کشور از کمک به باغداران برای مبارزه با آفت مگس زیتون در حالی است که مقصر ورود این آفت غیربومی به کشور سازمان حفط نباتات است.

وی یادآور شد: در سال 83 با سکوت سازمان حفظ نباتات بود که مجوز ورود میوه خام از کشورهای سوریه، عراق و ترکیه داد شده و این تصمیم آغاز مصیبت برای باغ‌های زیتون کشور بود.

عباسی با بیان اینکه از زمان این اتفاق تا امروز اقدام مناسبی در کشور برای مبارزه با مگس زیتون صورت نپذیرفته است، اظهار کرد: هر سال که جمعیت مگس زیتون کم شد تنها به خاطر شرایط آب و هوایی بود و نه اقدام موثر سازمان حفظ نباتات و دستگاه‌های مسئول!

به گفته وی؛ سازمان حفظ نباتات به باغداران زیتون گفته است که خود باید برای مبارزه با این آفت اقدام کنند درحالی که مکانیزم مناسبی در کشور برای مقابله با این آفت غیربومی در اختیار باغداران نیست.

عباسی با اشاره به تورم بالای بخش کشاورزی، افزود: تورم بالا در بخش کشاورزی و شرایط نامساعد اقتصادی همراه با نبود مکانیزم مناسب، مبارزه موثر با آفت مگس زیتون را برای باغداران تقریبا غیرممکن کرده است.

رئیس شورای ملی زیتون ایران درباره نتایج طغیان این آفت بر تولید زیتون و روغن زیتون کشور هشدار داد و تصریح کرد: گزارش‌ها از تله‌های نصب شده در باغات زیتون نشان می‌دهد جمعیت این آفت در برخی مناطق وحشتناک است.

عباسی در پایان از نمایندگان مجلس گیلان، زنجان، قزوین و گلستان که بیشترین درگیری با آفت مگس زیتون را دارند خواست تا با توجه به وظایف نظارتی خود بر عملکرد دستگاه‌های دولتی، این مشکل را در مجلس مطرح و  دولت را وادار به کمک به باغداران کننده تا از نابودی باغات زیتون کشور جلوگیری شود.

(سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸) ۱۱:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها