سه شنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۰۵۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

دلالان آتش به خرمن گندم‌‌ها زدند/ تهدید برنامه خرید تضمینی دولت

کشاورزان گندم‌کار اردبیلی می‌گویند: دلالان زودتر از گندم‌‌ها به مزارع رسیدند و پیشنهادهای بیشتر از 150 تومان در هر کیلو بیش از خرید تضمینی دولت مطرح می‌کنند که می‌تواند برنامه خرید تضمینی دولت را به هم بریزد.

در حالیکه برداشت گندم در این استان به تازگی آغاز شده اما دلالان زودتر از آنها عرصه و میدان را گرفته‌اند و با پیشنهادهای اغواکننده باعث می‌شوند برنامه خرید تضمینی گندم از سوی دولت کم‌ اثرتر شود.

عباس عیدی کشاورز گندم‌کار در شهر اردبیل به خبرنگار فارس گفت: برداشت گندم خود را شروع کرده‌ام و در حالیکه نرخ خرید تضمینی دولت کیلویی 1700 تومان است اما دلالان پیشنهادهای کیلویی 1800 تومان تا 1850 تومان می‌دهند و خیلی از کشاورزان راغب هستند تا گندم خود را به دلالان بدهند.

وی ادامه داد:‌ دلالان علاوه بر آنکه گرانتر می‌خرند پول کشاورزان را هم نقداً پرداخت می‌کنند در حالیکه در خرید دولتی پرداخت پول به بعد موکول می‌شود که احتمال دارد یکی دو ماه هم طول بکشد.

این کشاورز گندم‌کار شهر اردبیل که 10 هکتار گندم و جو کاشته است، گفت: برای تحویل گندم‌ها باید آنها را بار بزنیم و با کامیون‌های دو تن بعد از طی مسافت حدود 15کیلومتر به نزدیک‌ترین مرکز خرید تضمینی ببریم.

به گزارش فارس، پیش از این در استان‌های جنوبی کشور هم که برداشت گندم زودتر آغاز شده بود زنگ هشدار هجوم دلالان به مناطق گندم‌کار و قاچاق آن به کشورهای حاشیه اطراف نواخته شد.

از سال گذشته بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم شرایط قاچاق را تسهیل خواهد کرد اما دولت هیچ توجهی نکرد و علی‌رغم تلاش برخی از نمایندگان مجلس و اصرار کارشناسان نرخ خرید تضمینی گندم فراتر از کیلویی 1700 تومان نرفت. در حالیکه این کالای اساسی در کشورهای اطراف ما کیلویی 2500 تومان به فروش می‌رود و طبیعی است که این تفاوت قیمت مسیر قاچاق را به سمت این کشورها هموار خواهد کرد.

در حال حاضر هم برخی نمایندگان مجلس تقاضای بالا بردن نرخ خرید تضمینی گندم را مطرح کرده‌اند که اگرچه چند ماهی است از زمان برداشت گذشته و حدود 5میلیون تنی هم خرید تضمینی صورت گرفته اما آنها تأکید دارند که جلوی ضرر را هر موقع بگیرید سود است و اکنون هم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم دیر نیست.

(سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸) ۱۰:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها