دوشنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۲
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۷۰۵۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

خرید تضمینی گندم به ۵ میلیون تن رسید

معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید تضمینی حدود پنج میلیون تنی گندم از ۳۱ استان کشور خبر داد و گفت: گرچه میزان خرید تضمینی حدود هشت درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش یافته است، اما هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و قطعاً میزان خرید تضمینی گندم امسال به اندازه پارسال خواهد بود.

حسن عباسی معروفان گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون حدود پنج میلیون تن از این محصول استراتژیک از کشاورزان خریداری شده است که ارزشی بالغ بر ۸,۵۰۰ میلیارد تومان داشته و تاکنون مبلغ ۷,۲۰۰ میلیارد تومان آن معادل ۸۹ درصد مطالبات را پرداخت کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه سال گذشته در همین تاریخ پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده بودیم، خاطرنشان کرد: گرچه میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته هشت درصد کمتر شده است اما با توجه به اینکه اوج خرید تضمینی گندم در تیر و مرداد ماه انجام می‌شود، امیدواریم این کاهش نسبی جبران شده و حتی ممکن است خرید تضمینی گندم بیشتر از پارسال شود و به حدود ۱۰ میلیون تن هم برسد، اما مسلماً خرید تضمینی گندم به اندازه پارسال خواهد شد.
معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره دلایل کاهش نسبی خرید تضمینی گندم گفت: سیل در استان‌های پر تولیدی همچون گرگان، گنبد، خوزستان و… بخشی از گندم تولیدی را از بین برد و از سوی دیگر ممکن است کشاورزان مقداری از این محصول را برای خودشان برداشته باشند.
عباسی معروفان ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث کاهش خرید تضمینی گندم از سوی دولت شده باشد، این است که امسال برای نخستین بار به کارخانه‌ها و صنایع هم اجازه خرید گندم از کشاورزان داده شد که البته با وجود معرفی کردن سامانه‌ای به آن‌ها، برخی از صنایع به‌روز نیستند و به همین دلیل آمار دقیقی از خرید آن‌ها در دست نیست.
وی با بیان اینکه به کشاورزان توصیه می‌کنیم گندم را به سیلوهای دائمی تحویل دهند تا کرایه حمل را هم خودشان دریافت کنند، گفت: با توجه به رصد دائمی و روزانه‌ای که روی گندم‌های خریداری شده داریم کیفیت گندم امسال ۱.۲ درصد از نظر گلوتن، پروتئین و عدم سن‌زدگی بالاتر از سال گذشته است و به همین دلیل از نظر کمی و کیفی هیچ نگرانی بابت خرید تضمینی گندم و تأمین این محصول استراتژیک برای کشور نداریم.

(دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸) ۱۳:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها