شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۸ / ۲۲:۱۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۷۰۲۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

طرح تعریض کانال سوئز و ورود خروس ماهی‌ها، بحران جدید ماهیگیران در سواحل لبنان

طرح تعریض کانال سوئز به ضرر ماهیگیران لبنانی تمام شده و ورود خروس ماهی به سواحل این کشورباعث شود تا تعداد ماهی‌های متعارف در این منطقه کم شده و ماهیگیران عملا دست خالی به برگردند.

اگرچه خروس ماهی در ظاهر زیباست اما این ماهی‌ها که به آنها عقرب ماهی نیز گفته می‌شود، نه تنها گوشتخوار هستند بلکه سمی بوده و در حال از بین بردن منابع ماهی و مرجانی در سواحل لبنان هستند.
حسن یونس،‌یکی از ماهیگیران لبنانی که حدود 30 سال است در سواحل لبنان در حال شنا و ماهیگیری است، می‌گویدهرگز چنین چیزی را شاهد نبوده چرا که گونه‌های ماهی بومی سواحل لبنان در حال ناپدید شدن هستند و خروس ماهی مهاجم در حال گرفتن جای آنها هستند.
وی می‌گوید: بارها و بارها نه فقط من بلکه برای همه اتفاق افتاده است که ما به دریا می‌رویم و دست خالی برمی‌گردیم چرا که ماهی خیلی کم است.
با این حال اما شاهد حضور تعداد زیادی خروس ماهی که بومی دریای سرخ و اقیانوس هند- آرام هستند در سواحل منطقه هستیم.
این ماهی‌ها در زمینه خوردن دیگر ماهیان بسیار فعال بوده است.
یک ماهیگیر دیگر می‌گوید این ماهی شبیه به نسل‌کشی است و دیگر ماهیان را می‌خورد و تقریبا هر چیزی که در اطرافش باشد را از بین می‌برد.
خروس ماهی با دیگر ماهی‌ها همزیستی نداشته و جایی زندگی می‌کنند که در واقع ماهی‌های متعارف در آن منطقه حضور دارند.
آنها همه چیز را می‌خورند و حتی اگر چیزی برای خوردن پیدا نکنند به همنوع خواری روی می‌آورند.
کارشناسان می‌گویند: گسترش تعداد خروس ماهی در سواحل لبنان دلایلی دارد که از جمله آنها طرح تعریض کانال سوئز است که دریای سرخ را به مدیترانه وصل می‌کند.
در واقع تعریض کانال سوئز باعث شده است که خروس‌ماهی‌ها بتوانند با عبور از این کانال از دریای سرخ به دریای مدیترانه راه پیدا کنند.
دیگر دلیل حضور خروس ماهی‌ها در سواحل لبنان گرم شدن آب‌ها به دلیل تغییرات جوی در زمین است.
هجوم این نوع ماهی به سواحل لبنان در حال از بین بردن لایه‌های مرجانی و منابع ماهی در این منطقه است.
این شرایط در حالی اتفاق می‌افتد که آب‌های لبنان به دلیل ماهیگیری بیش از حد و آلودگی پیش از این هم با مشکل کمبود ماهی مواجه بودند.
البته ممکن است بتوان برای این مسئله یک راه حل ارائه داد و این راه حل خوردن این ماهی‌هاست.
فعالان محیط زیست در لبنان می‌گویند: زندگی ماهیگیران و نجات اکوسیستم دریایی در این منطقه به روی آوردن مردم به خوردن خروس ماهی‌ها بستگی دارد.
یکی از این فعالان محیط زیست می‌گوید: علیرغم تمام مشکلات اما خروس ماهی یکی از خوشمزه‌ترین ماهی‌ها در آب‌های لبنان است و ما در حال تشویق ماهیگیران و مردم به گسترش استفاده از این ماهی‌ها در سبد غذایی و درخواست آنها در رستوران‌ها و بازارهای ماهی هستیم.

(شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸) ۲۲:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها