شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۰۱۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید ۱ میلیون اصله نهال برای توسعه و نوسازی توتستان‌ها

رئیس مرکز نوغانداری کشور گفت: تولید یک میلیون اصله نهال توت در سال ۹۹ برای توسعه و نوسازی توتستان های کشور و تامین غذای کرم ابریشم، برنامه ریزی شده است.

عدیل سروی، رئیس مرکز نوغانداری کشور با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: ما به دنبال آن هستیم که امسال دو میلیون قلمه توت را تولید و در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و پیش بینی می کنیم از این میزان قلمه، یک میلیون نهال توت برای سال آینده تامین شود.
وی افزود: برای نوسازی توتستان های قدیمی نیز، تسهیلات پیش بینی کرده ایم.
رئیس مرکز نوغانداری، سطح توتستان های کشور را ۱۴ هزار و ۶۰۰ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: بعضی از این توتستان ها برای تامین توت خوراکی هستند و عمر مفید آنها بیش از ۳۵ سال است و باید نوسازی شوند.
سروی تصریح کرد: برای نوسازی توتستان ها باید تولید نهال توت اصلاح شده را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه نوغانداری یک حرفه و میراث کهن فرهنگی و اقتصادی است، گفت: اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده از ویژگی های مهم این حرفه است؛ به طوری که زنجیره ای از تولید تخم نوغان تا تولید پیله، صنایع ابریشم کشی، قالیبافی، منسوجات و صنایع دستی را در این حوزه داریم.
رئیس مرکز نوغانداری کشور ادامه داد: پرورش کرم ابریشم بیماری مشترک با انسان ندارد و یک فعالیت اقتصادی است که در طول فعالیت های کشاورزی انجام می شود و برای کشاورزی درآمدزایی ایجاد می کند.
وی به حمایت های دولت از نوغانداری اشاره کرد و اذعان داشت: امسال دولت حمایت های خوبی از پرورش کرم ابریشم داشته است که از جمله می توان به تامین و توزیع نهال توت رایگان، به میزان ۱۶۵ هزار اصله در سطح کشور اشاره داشت.
سروی افزود: امسال برای نخستین بار، سازمان دامپزشکی نیز شبکه های مراقبت بیماری های کرم ابریشم را در سطح کشور تشکیل و فعال کرده است.

(شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸) ۱۷:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها