پنج شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۹۸۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سود محصول سیب‌زمینی قصرشیرین در جیب دلالان و سودجویان

نبود شرایط ایده آل برای انبار محصول سیب زمینی و همچنین بازاریابی مناسب باعث شده تا کشاورزان قصرشیرینی گرفتار دلالان و سودجویان شده و این گونه سود محصولشان در جیب واسطه ها برود.

شهرستان قصرشیرین یکی از قطب‌های کشاورزی استان کرمانشاه است که آب و خاک و شرایط اقلیمی مناسب این شهرستان برای تولید و کاشت انواع محصولات کشاورزی و باغی بسیار مطلوب است.
هم اکنون قصرشیرین در زمینه برخی از محصولات همچون خرما، انگور یاقوتی، لیمو شیرین، مرکبات و محصولات گلخانه ای… سرآمد است و به گونه‌ای که این محصولات را با برند قصرشیرین می‌شناسند.
مشکلی که هست نبود شرایط مناسب و ایده آل برای انبار و ذخیره سازی محصولات کشاورزی و همچنین نبود کارخانجات فرآوری و بسته بندی محصولاتی است که با هزار زحمت توسط کشاورزان و باغداران به عمل می‌آید.
به عنوان نمونه این روزها که زمان برداشت سیب زمینی است حدود ۱۸۰ کشاورز سیب زمینی کار این شهرستان محصول خود را برداشت کردند و مجبور شدند تا به شرایطی تن بدهند که محصولشان با توجه به دمای بالای ۴۴ درجه‌ای تیرماه این منطقه، روی دستشان باد نکند و از این رو مجبورند تا گرفتار واسطه‌ها شوند زیرا به اعتقادشان سود کم‌تر، بهتر از این است که محصولشان در گرما کیفیت لازم را از دست دهد و به اصطلاح فاسد شود.
اگر سردخانه و یا انباری برای ذخیره سازی محصول سیب زمینی کاران وجود داشت کشاورزان حاضر نبودند تا محصولشان را با قیمت بسیار پایین روانه بازار کنند.
قصرشیرین با وجود ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان متأسفانه هیچ گونه کارخانه فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی ندارد و اینگونه از نبود صنایع تبدیلی وبسته بندی و سردخانه رنج می‌برد و همین مساله کشاورزان این منطقه را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.
یکی از سیب زمینی کاران قصرشیرینی گفت: تمام سال را منتظر لحظه فروش محصولم هستم که با توجه به اینکه هیچ گونه خرید تضمینی در زمینه محصول سیب زمینی وجود ندارد، سیب زمینی کاران بسیار متضرر می‌شوند.
احمدی افزود: در مجموع ۲ هکتار زمین دارم که مخارج خانواده پنج نفری من از همین محل تامی ن می‌شود و نبود سردخانه و دمای بالای هوا باعث شده تا محصولم را به دلالان بفروشم.
دیگر سیب زمینی کار قصرشیرینی گفت: از مسئولان می‌خواهم فکری به حال کشاورزان و باغداران این منطقه بکنند و از بخش خصوصی بخواهند تا در این منطقه سرمایه گذاری کند که یک سردخانه و یا انباری احداث کنند و کرایه آن را از ما کشاورزان بابت ذخیره سازی محصول بگیرند و ما از این امر استقبال می‌کنیم تا مجبور نباشیم که محصولاتمان به خاطر گرما با نرخ بسیار ناچیز به فروش برسانیم.
مرادی افزود: من هزینه بسیار زیادی را بابت دستمزد کارگرانی که برای برداشت محصول در زمین من مشغولند پرداخت می‌کنم و با توجه به پایین بودن قیمت محصول سیب زمینی، تنها از زحمات چندین ماهه خود نصف هزینه‌های کاشت و تولید به دستم می‌رسد.
اینک این کشاورزان و دیگر سیب زمینی کاران و کشاورزان شهرستان‌های گیلانغرب و سرپل ذهاب نیز که شرایطی مشابه با کشاورزان و باغدران قصرشیرینی دارند منتظر حمایت مسئولان هستند تا مشکلاتشان حل شود و گرفتار افراد سودجو و واسطه‌ها نشوند و اینگونه دست دلالان از سفره کشاورزان قطع شود.
تولید ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن محصول سیب زمینی از مزارع شهرستان قصرشیرین
مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین از برداشت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن سیب زمینی از سطح ۶۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.
اردشیر نورمحمدی افزود: میانگین برداشت سیب زمینی در هر هکتار ۲۵ تن و امسال بهترین رقم محصول سیب زمینی در این شهرستان برون بود که همچنین ارقام دیگر سانتا و آگریا نیز در این شهرستان کشت شد.
وی اظهار داشت: عملیات برداشت محصول سیب زمینی در قصرشیرین از اوایل خرداد آغاز شد و هم اکنون پایان یافته است.
نبود سردخانه مهم‌ترین مشکل سیب زمینی کاران قصرشیرین
مسئول زراعت اداره جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: در این شهرستان و شهرستان‌های گیلانغرب و سرپل ذهاب انبار و سردخانه ذخیره محصولات کشاورزی وجود ندارد و این مشکل عمده‌ای است که با آن روبرو هستیم.
مهدی مرادی افزود: نبود سردخانه و انبار نگهداری محصولات و جلوگیری از صادرات محصول سیب زمینی باعث شده تا سیب زمینی کاران، گرفتار واسطه‌ها شوند.
وی ایجاد شرایط برای صادرات محصولات کشاورزی و باغی از مرزهای شهرستان و همچنین ایجاد کارخانجات بسته بندی و صنایع تبدیلی را راهی برای رغبت هرچه بیشتر کشاورزان و باغداران جهت افزایش تولیدات کشاورزی و باغی دانست.
ایجاد اشتغال پایدار در قصرشیرین باعث ثبات و امنیت بیش از پیش پایدار این منطقه مرزی و همچنین جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان به کلان شهرها و افزایش درآمد مردم می‌شود.
یکی از راه‌های ایجاد اشتغال استفاده بهینه از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی منطقه است که البته مستلزم اتخاذ راهکار درست و اصولی، احداث سردخانه، صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات و حذف واسطه گری است که امید است با حمایت بیش از پیش دولتمردان این امر محقق شود.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، دارای ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است.

(پنج شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸) ۱۴:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها