پنج شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۶۹۷۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

نگرانی از شیوع بیماری لکه سفید در سایت میگو گمیشان

شیوع بیماری لکه سفید در تعدادی از مزارع پرورش میگوی گمیشان در شمال غربی استان گلستان تولیدکنندگان منطقه را نگران کرد.

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان گلستان اظهار داشت با مثبت شدن نتایج نمونه برداری اولیه، شیوع بیماری لکه سفید در ۶ مزرعه سایت گمیشان محرز است و از این تعداد دو مزرعه در حال اضطرار قرار دارد.
دکتر محسن عبدالوند گفت: باوجود تراکم مزارع پرورش میگوی گمیشان هنوز بخش زیادی از آن مصون از بیماری مانده اند.
وی افزود: هم اکنون دو اکیپ بیماری یاب و پایش و اکیپ قرنطینه در محل مستقر هستند و عملیات پایش و بیماری یابی مزارع میگو بصورت لحظه ای در حال انجام است و اکیپ قرنطینه نیز فعالیت های قرنطینه ای را آغاز کرده و در برخی موارد معدوم سازی آغاز شد.
خبرنگار ما در تماس با معاون فرماندار گمیشان اطلاعات بیشتری را جویا شد که سید علیرضا حسینی در پاسخ گفت: عملیات معدوم سازی میگوهای بیمار و قرنطینه مزارع مبتلا در سایت میگوی شهرستان با جدیت در حال انجام و اوضاع تحت کنترل است.
حسینی اظهار داشت: تعداد انگشت شماری از مزارع گرفتار بیماری شده اند که این چند مورد نیز شناسایی و عملیات قرنطینه و معدوم سازی میگو ها اجرایی شد.
بیماری لکه سفید بعنوان جدی ترین بیماری ویروسی تاثیر گذار در انواع گونه های میگو معرفی شده که عامل آن بیماری باکولوویروس است.
هر چند ۲۲ سال پیش در اثر شیوع بیماری لکه سفید افزون بر ۸۰ درصد از میگوهای پرورشی مزارع ژاپن و چین را از بین برد اما گفته شده لکه سفید میگو درقاره کهن آسیا جنبه اپیدمی دارد.
این درحالیست که کارشناسان پرورش میگو با افزودن عصاره گیاهان داروئی، ویتامین ها، مشوق های ایمنی زا به غذا و همچنین اصلاح باکتریایی به موفقیت هایی دست یافته اند.
از آنجایی که میگوهای آلوده به این ویروس پلاکهای سفید رنگی را از خود به جای می گذارند که دلیل آن رسوب و عدم جذب کلسیم است؛ این بیماری لکه سفید نامیده می شود.
به گزارش ایرنا سایت پرورشی گمیشان واقع در شمال غرب گلستان تنها مجتمع تولید میگو در شمال ایران است.
به گفته کارشناسان شیلات گلستان؛ میگوی تکثیری در مجتمع پرورشی گمیشان از گونه 'وانامی' است، این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز در این منطقه پرورش و به وزن ۱۵ گرم می رسد، از استخرهای مجتمع پرورش میگوی گمیشان به طور متوسط سه و نیم تن در هکتار می توان میگو برداشت کرد.
هم اینک سطح زیرکشت ۳۲ مزرعه پرورش میگوی شهرستان گمیشان افزون بر ۶۵۰ هکتار است، طبق سند آمایش و چشم انداز امکان توسعه این طرح تا ۴۰ هزار هکتار، تولید ۷۵ هزار تن میگو و ۲۵ هزار تن ماهی قزل آلا وجود دارد.
این ظرفیت در مجموع برای ۳۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.
وجود چنین ظرفیتی در پرورش میگو گمیشان و شهرستانی که شغل عمده ساکنان آن به دلیل همجواری با دریای خزر ماهیگیری بوده، فرصتی برای هدایت سرمایه گذاری ها در صنعت شیلات و پرورش آبزیان بویژه میگو است.

(پنج شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸) ۱۱:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها