چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۸ / ۲۰:۱۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۹۷۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بخش کشاورزی سالانه به ۴.۷ میلیون تُن کود نیاز دارد

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به نیاز سالانه بخش کشاورزی به نزدیک به پنج میلیون تن کود گفت: مصرف تنها ۲.۲ میلیون تن کود در سال های گذشته سبب کاهش عناصر غذایی خاک و پایین آمدن کیفیت تولید محصول‌های کشاورزی شده است.

هادی اسدی رحمانی روز چهارشنبه در نشست تهیه نقشه‌های حاصلخیزی خاک حوضه دریاچه ارومیه و ارائه بسته‌های مدیریتی پایدار خاک در ارومیه افزود: سالانه میانگین سرانه مصرف کود در اراضی آبی کشور، ۸۳ کیلوگرم در هر هکتار بوده در حالی که در دنیا این میزان بیش از ۱۳۰ کیلوگرم در هر هکتار است.
وی طراحی سامانه ملی تناسب اراضی کشاورزی و تهیه نقشه کربن آلی خاک را از جمله دستاوردهای مهم این موسسه برشمرد و گفت: اولین قدم برای تهیه نقشه‌های تناسب اراضی، تدوین الگوی کشت است.
رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور بیان کرد: اجرای طرح تناسب اراضی کشاورزی از چهار سال قبل به سفارش معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان آغاز شد که در این زمینه تناسب اراضی کشاورزی در پهنه‌ای به وسعت حدود ۶.۵ میلیون هکتار و برای حدود ۷۰ نوع محصول زراعی و باغی اراضی انجام شده است.
اسدی اضافه کرد: تعیین تناسب اراضی برای محصولات باغی در عرصه‌های تحت پوشش شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور از دیگر دستاوردهای مهم مؤسسه است که به سفارش معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفته و این دستاورد پژوهشی برای توسعه باغات در عرصه‌های تحت پوشش شبکه‌های فرعی آبیاری کاربرد دارد.
وی در بیان اهمیت دستاورد تحقیقاتی این مؤسسه تحت عنوان نقشه کربن آلی خاک کشور افزود: نقشه کربن آلی خاک کشور اطلاعات پایه و مبنایی برای آمایش سرزمین، مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست را در اختیار تصمیم گیرندگان در سطوح مختلف مدیریتی در کشور قرار می‌دهد.
وی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده در بیش از ۷۳ درصد از اراضی کشاورزی کشور میزان کربن آلی خاک زیر یک درصد است که در مجموع نیمی از خاک‌های کشور دچار کمبود عناصر مغذی هستند.
وی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده در بیش از ۷۳ درصد از اراضی کشاورزی کشور میزان کربن آلی خاک زیر یک درصد است که در مجموع نیمی از خاک‌های کشور دچار کمبود عناصر مغذی هستند. اسدی بیان کرد: در زمینه ارتقای کیفیت مواد کودی کشور از طریق ثبت و کنترل کیفی انواع کود فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است و تا کنون مؤسسه بیش از ۱۰ هزار تقاضا برای ثبت فرمول برند کود داشته است که برای نزدیک به هشت هزار فرمول برند، شماره ثبت صادر شده است.
وی با اشاره به دستاورد مؤسسه در زمینه تعیین برآورد کودی گیاهان زراعی و باغی بیان کرد: هر ساله به سفارش معاونت‌های زراعت و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برای بیش از ۴۰ گیاه زراعی و باغی برآورد کودی گیاهان زراعی و باغی از سوی مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور تهیه و ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: برآورد به دست آمده با توجه به سطح زیر کشت گیاهان مهم زراعی و باغی و عملکرد مورد انتظار برای آنها که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود و توسط بخش‌های تحقیقاتی مؤسسه بر اساس میزان و نوع کود مورد نیاز برای هر محصول و به تفکیک هر استان انجام و ارائه می‌شود.
** آذربایجان غربی نیازمند بانک اطلاعاتی کاملی از بخش کشاورزی است
رییس سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: باید بانک اطلاعاتی دقیقی از وضعیت کشاورزی استان، تعداد قطعات زمین، مالکان، موقعیت جغرافیایی و نوع کودهای مصرفی و اطلاعات توصیفی و مکانی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید وجود داشته باشد.
رسول جلیلی افزود: آذربایجان غربی دارای یک میلیون اراضی قابل کشت است که بر روی ۵۰۰ هزار هکتار طرح کاداستر اجرا می‌شود و نقشه‌های خاک شناسی و حاصلخیزی آنها توسط مرکز تحقیقات مدیریت می‌شود.
وی اضافه کرد: در این زمینه سه تا چهار هزار نمونه خاک بررسی و تجزیه می‌شود تا نیازهای خاک استان و نیازهای کودی آن بررسی شود و بعد نوع کشت مشخص شود.
جلیلی گفت: بررسی دما و اقلیم مناسب برای کشاورزی استان در راستای تهیه دستورالعمل لازم برای این بخش نیز در حال انجام است.
وی بیان کرد: همه این اقدامات در جهت تهیه یک دستورالعمل مدیریتی برای جهاد کشاورزی استان است تا برای کشت حداقل پنج محصول توسط مرکز تحقیقات برنامه‌ای در راستای افزایش بهره‌وری تولید تهیه و انجام می‌شود.
** نظارت بر تولید، توزیع و واردات محصولات کشاورزی ضروری است
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر مساله نظارت بر واردات، تولید و توزیع محصولات کشاورزی گفت: این شهرستان قطب تولید و توزیع تخمه آفتابگردان و کدو آجیلی کشور است و در راستای رونق تولید باید از تولید داخلی و کشاورزان حمایت شود.
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر مساله نظارت بر واردات، تولید و توزیع محصولات کشاورزی گفت: این شهرستان قطب تولید و توزیع تخمه آفتابگردان و کدو آجیلی کشور است و در راستای رونق تولید باید از تولید داخلی و کشاورزان حمایت شود.
تقی کبیری در جلسه تهیه نقشه‌های حاصلخیزی خاک حوضه دریاچه ارومیه و ارائه بسته‌های مدیریتی پایدار خاک استان افزود: ۳۰ تا ۴۰ درصد تخمه کشور را کشاورزان این منطقه تولید و ۷۰ درصد آن در کشور توزیع می‌شود و بیش از ۲۰ هزار نفر از این مسیر معیشت می‌کنند.
وی اضافه کرد: در سال‌های قبل واردات تخمه به کشور از چین موجب متضرر شدن بسیاری از کشاورزان در شهرستان خوی شده بود که با پیگیری نمایندگان آذربایجان غربی و بررسی‌های انجام شده در عرض ۱۵ ماه موفقیت حاصل شد و تعرفه آجیلی آفتابگردان از پنج درصد به ۵۵ درصد افزایش یافت زیرا این محصول کالای لوکس محسوب می‌شود.
کبیری افزود: ظرفیت‌های توسعه اقتصادی فراوانی در آذربایجان غربی وجود دارد و توجه به بخش خصوصی به ویژه در زمینه تحقیقات لازم است.
نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید در استان به سمت خصوصی سازی حرکت کرد زیرا محققان اصلی حوزه کشاورزی استان در این بخش هستند.
وی اضافه کرد: تعامل بین جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات هر چند جزء یک زیر مجموعه هستند، بسیار کم است و تا زمانیکه این ارتباط تنگاتنگ نباشد جهاد کشاورزی نخواهد توانست بدون تحقیقات تنفس کند.
کبیری با اشاره به اینکه تحول کشاورزی کشور باید از استان شروع شود، اضافه کرد: جهاد کشاورزی در توسعه بحث کشاورزی باید با این مرکز همکاری داشته باشد و اگر این ارتباط اتفاق بیافتد میزان تولیدات چندین برابر می‌شود.
وی اظهار داشت: هزار کیلومتر مرز فرصت و نعمتی استثنایی برای استان است تا با تعامل‌های تحقیقاتی انجام شده با کشورهای خارجی و همسایه بتواند به یافته‌های تحقیقاتی بسیاری در توسعه کشاورزی دست یابد.
سالانه ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی تولید می‌شود که سیب درختی و چغندرقند مهمترین تولیدات این استان محسوب می شود.

(چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸) ۲۰:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها