چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۹۵۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

گندم محصولی راهبردی در تامین امنیت غذایی

گندم به عنوان یک محصول راهبردی در تامین امنیت غذایی کشور در کردستان قوت لایموت بیش از ۸۵ هزار بهره‌بردار است که توجه به تحقق انتظارات این افراد، ضرورتی دو چندان در سال جاری دارد.

سال زراعی ۹۸ - ۹۷ حدود ۵۹۲ هزار هکتار از اراضی استان کردستان با رعایت اصول کاشت از جمله کشت مکانیزه در تاریخ کاشت توصیه شده قبل از وقوع بارندگی‌ها، مصرف بذور گواهی شده و یا بوجاری و ضدعفونی بذور خود مصرفی و مصرف بیش از ۲۰ هزار تُن کودهای پایه به کشت گندم اختصاص یافت.

هم اکنون بیش از ۸۵ هزار بهره بردار به صورت مستقیم از کاشت، داشت و برداشت گندم در این استان ارتزاق می‌کنند و وزارت جهاد کشاورزی در راستای برنامه‌های اقتصادی دولت برای حمایت از این تولید کنندگان اقدامات گسترده‌ای از مراحل کاشت، داشت و برداشت انجام داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به بارندگی‌های مناسب در پاییز و زمستان گذشته ضمن استقرار مطلوب مزارع، زمینه برای رشد مطلوب بهاره محصول در این استان فراهم شد.

محمدفرید سپری اظهار داشت: در ادامه و با آغاز فصل داشت، روند مطلوب بارش‌ها در ماه‌های اسفند و فروردین نیز ادامه پیدا کرد و همزمان با آن، انجام عملیات به زراعی رشد بهینه مزارع را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: مصرف حدود ۳۳ هزار تُن کود سرک، مبارزه با علف‌های هرز مزارع در سطح ۱۰۲ هزار هکتار علیرغم وقوع مستمر بارندگی‌ها و سختی کار سمپاشی، مبارزه با آفت سن در مراحل مادر و پورگی ۱۳۰ هزار هکتار، و مبارزه با بیماری‌های مزارع و سایر عملیات فصل داشت، از جمله عملیات به زراعی در این استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به وقوع سرما و پوشش برف دیرهنگام بهاره در اوایل اردیبهشت امسال افزود: این پدیده باعث شد بخشی از مزارع نقاط مرتفع استان، خسارتی را متحمل شوند.

سپری گفت: در ادامه فصل، با توجه به آبشویی عناصر غذایی ناشی از بارندگی‌ها، کاهش بارندگی‌ها در ماه‌های اردیبهشت و خرداد و علائم سرمازدگی در حدود ۳۸ هزار هکتار از مزارع، محلول پاشی انجام شد.


بیش از یک میلیون تن گندم در کردستان تولید می‌شود

وی اظهار داشت: با توجه به اقدامات انجام شده تولیدی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن برای مزارع گندم استان پیش بینی می‌شود که به منظور برداشت این میزان محصول از مزارع ۱۷ اکیپ بخش خصوصی از کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها و اداره امور فن آوری های مکانیزه کار نظارت بر آن را عهده دار هستند.

سپری افزود: این کارشناسان کار و عملکرد صحیح کمباین‌ها را با تعیین میزان افت و ریزش نظارت می‌کنند تا شاهد کاهش تلفات ناشی از ریزش محصول در مزارع باشیم.

وی یادآور شد: کاهش هر یک درصد از تلفات ناشی از ریزش کمباین‌ها در استان با پیش بینی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی صورت گرفته، به میزان ۱۱ هزار تن گندم معادل ریالی ۱۷ میلیارد تومان را عاید گندمکاران استان می‌کند.

ظرفیت ذخیره گندم کردستان به ۸۵۰ هزار تن رسید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در خصوص وضعیت خرید گندم در استان نیز اظهار داشت: با توجه به احداث سیلو و اضافه شدن مراکز خرید جدید در سال جاری، ظرفیت ذخیره سازی گندم استان با ۷۰ هزار تن افزایش به ۸۵۰ هزارتن رسیده است.

سپری خاطر نشان کرد: ۶۰۰ هزار تن از این میزان مربوط سیلوها و ۲۵۰ هزار تن نیز مربوط به انبارهای تعاون روستایی، کارخانجات آرد و انبارهای بخش دولتی و خصوصی است.



۹۴ مرکز عهده‌دار خرید تضمینی گندم کردستان است


وی افزود: تعداد مراکز خرید نیز امسال از ۸۴ مرکز سال گذشته به ۹۴ مرکز افزایش یافته است که امر بازرسی و بازدید از امکانات کلیه این مراکز توسط گروه مربوطه انجام تا نسبت به رفع ایرادات احتمالی اقدام شود.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه دولت قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم با افت پایه چهار درصد مفید و یک درصد غیرمفید ۱۷ هزار ریال تعیین شده است که متناسب با پاکی محموله گندم تحویلی امکان پرداخت وجه تا ۱۷ هزار و ۵۱۰ ریال نیز برای هر کیلوگرم وجود دارد.

پول گندم در کم‌ترین زمان ممکن به حساب کشاورزان واریز می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در امسال به منظور تکریم زحمات کشاورزان و جلوگیری از خروج گندم از شبکه خرید دولتی، برخلاف سال‌های گذشته وجه گندم تحویلی کشاورزان در کمترین زمان ممکن به حساب آنها واریز می‌شود.

سپری اضافه کرد: همچنین جهت جبران هزینه‌های حمل محصول تا سیلوهای بخش دولتی به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی ۱۰۰ ریال به کشاورزان قابل پرداخت است.

وی افزود: پیشنهاد اختصاص ۱۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به بخش خصوصی از جمله شبکه شرکت‌های تعاونی روستایی نیز در دست پیگیری است که به محض تحقق این مهم اطلاع رسانی لازم انجام می‌گیرد.

هم اکنون برداشت گندم در تمامی نقاط کردستان آغاز شده و دست اندرکاران حدود ۴۰ هزار تُن از این محصول را به صورت تضمینی خرید کرده‌اند، میانگین خرید تضمینی گندم در این استان روزانه حدود ۶ هزار و ۲۰۰ تُن است.

(چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸) ۱۰:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها