چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۶۹۴۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ضرورت اصلاح قوانین و تدوین برنامه راهبردی دامپزشکی

رفیعی پور خواستار اصلاح قوانین و تدوین برنامه راهبردی دامپزشکی برای برون‌رفت از مشکلات دامپزشکی شد.

علیرضا رفیعی پور در سمینار راهکار‌های برون رفت از مشکلات فعلی مجموعه دامپزشکی، خواستار اتخاذ اقداماتی نظیر ایجاد کمیته دائمی با حضور نمایندگان دامپزشکی، بخش صنعت و دانشگاه، استفاده از نظرات مشورتی همه همکاران دامپزشکی در تمام ادوار، ورود به اصلاح قوانین دامپزشکی، تدوین برنامه راهبردی دامپزشکی شد.
رفیعی پور گفت: اگرچه سازمان دامپزشکی کشور در ادوار مختلف در زمینه ساختاری و نیروی انسانی مکفی مشکل داشته و اصلی‌ترین مشکل آن تامین اعتبار لازم است، اما بنا نیست این کمبود‌ها موجب سستی و انجام نشدن وظایف اخلاقی و حرفه‌ای ما در خدمت به ذی نفعان دامپزشکی شود. کما اینکه سازمان دامپزشکی کشور در بسیاری از بحران‌های گذشته و حال تنها بوده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بروز آنفلوانزای پرندگان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ موجب شد حتی خواصی که به اهمیت دامپزشکی در حفاظت از بهداشت و امنیت غذایی جامعه وقوف لازم را نداشتند به حمایت از برنامه‌های این سازمان و ستاد ایجاد شده در مقابله با این بیماری بپردازند، افزود: با وجود این اتفاق، اما میزان تولید به اندازه‌ای افزایش یافته است که مرغ و تخم مرغ از کشور نیز صادر می‌شود.
رفیعی‌پور گفت: در صورت عدم همکاری، امروز تولید صنعت مرغ تخمگذار کشورمان به صفر رسیده بود و هم اکنون نیز شاهد تلفات گسترده واحد‌های پرورش دهنده مرغ گوشتی بودیم. این تجربه نشان می‌دهد اگر در موارد مشابه که نمونه دیگر آن در سیل مهلک اخیر در بسیاری از استان‌ها رخ داد، همه ارگان‌ها با هدف دفاع از جان و مال انسان‌ها و سرمایه‌های آن‌ها در عرصه تولید همدلی داشته باشند، کمبود اعتبارات و تحریم‌های خصمانه نمی‌تواند مانع انجام وظایف در حق ذی‌نفعان شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور، به تجربه تلخ و همیشگی تامین واکسن لازم برای دامداران و به ویژه مرغدارانی اشاره کرد که فارغ از کیفیت واکسن‌ها به دلیل کمبود واکسن، به عزای از دست رفتن دام‌های خود می‌نشستند.
وی در ادامه با ابراز خشنودی از به ثمرنشستن تلاش‌های مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی در فراهم کردم مقدمات تولید بذر‌های لازم برای تولید واکسن‌های دامپزشکی در کشورمان گفت: این وابستگی به واکسن‌ها به گونه‌ای بوده که الزاما واکسن‌های وارداتی با کیفیت بالایی هم نبوده و همین امر بیشتر به سود جریان‌های حامی واردات واکسن که در شرایط کنونی تحریم‌ها نیز دلسوز حال تولیدکنندگان داخلی نبوده اند و نیستند، رقم خورده است.
رفیعی‌پور با اشاره به دستاورد‌های مهم بخش کشاورزی در حوزه تولید فراورده‌های پروتئینی کشور، تصریح کرد: خوشبختانه ایران با وجود قرار داشتن در کریدور پرمخاطره انواع بیماری‌ها؛ به دلیل برخی اقدامات مانند افزایش همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی؛ ارتقای تعامل و سطح همکاری با وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و بهداشت و سازمان محیط زیست، نسبت به گذشته و استفاده بیشتر از خرد جمعی، انواع بیماری‌ها از ۳۰ تا ۷۵ درصد کاهش یابد.
وی با اشاره به مشکلات ساختاری و سیستمی برون سازمانی و در مجموعه دامپزشکی اظهار داشت: این موضوع می‌تواند یکی از مشکلات اساسی مجموعه دامپزشکی باشد؛ چرا که این امر یک حقیقت است که ساختار سازمانی فرآیند‌های هر سازمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خطوط و مسئولیت و اختیار را مشخص می‌کند.
رفیعی پور یک بعد این مشکل را عدم ارتباط و قرابت بین دانشگاه با صنعت و دولت برشمرد و گفت: بخش زیادی از این تعامل برمبنای آموزش نیروی انسانی مورد نیاز دولت است که بی ارتباط به کیفیت و شیوه‌های آموزشی نیست.

(چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸) ۰۹:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها