سه شنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۹۳۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

توان تولید ۵۰درصد از نیاز کشور به ذرت وجود دارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در زمینه تولید ذرت به عنوان نهاده‌ دامی به دلیل آب بر بودن مشکلات بیشتری وجود دارد اما می‌توان به صورت برنامه‌ریزی شده و با استفاده از طرح‌های تشویقی و مکانیزاسیون بیش از ۵۰درصد نیاز کشور را تامین کرد.

سیدعلاءالدین خادم عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص امکان خودکفایی در تولید نهاده‌های دامی، گفت: معمولا محصولاتی مانند سویا، ذرت و جو به عنوان نهاده‌های دامی از کشورهای دیگر به میزان متفاوت وارد می‌شوند.

خودکفایی در تولید جو قابل دسترس است

نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در صورتی وجود برنامه می‌توان در زمینه محصولی مانند جو به خودکفایی برسیم، ادامه داد: در زمینه تولید ذرت به عنوان نهاده‌ دامی به دلیل آب بر بودن مشکلات بیشتری وجود دارد اما در عین حال در برخی ازمناطق که شاهد مشکل کم آبی نیستیم می‌توان به صورت برنامه‌ریزی شده، تشویقی و مکانیزه بیش از 50درصد نیاز کشور را تامین کرد.


کشت سویا در کشور فراگیر نیست

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان کشت سویا وجود دارد اما دارای مشکلات بیشتری در مقایسه با سایر محصولات است،تصریح کرد: کشت سویا در کشور صورت می‌گیرد اما فراگیر نیست، هر عملی در زمینه تغییر کشت برای کشاورزان نیاز به زمینه سازی فرهنگی دارد.

خودکفایی در تولید نهاده‌های دامی به پرداخت یارانه‌های خاص نیاز دارد

وی با بیان اینکه اگر قصد داریم شرایط را به سمت خودکفایی در تولید نهاده‌های دامی ببریم به پرداخت یارانه‌های خاص و ابزار تجهیزی بیشتر نیاز داریم، گفت: می‌توان بذر نهاده‌های دامی، سموم و کود مورد نیاز کشت نهاده‌های دامی را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان متقاضی قرار دارد.

اگر بخش کمی از ارزی که به منظور واردات نهاده‌ها از کشور خارج می‌شود را در زمینه فراهم کردن کشت آنها صرف کنیم انگیزه برای حرکت به سمت خودکفایی شکل می‌گیرد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در حال حاضر با وجود شرایط دشوار ارز از کشور خارج می‌شود و از کشورهای دیگر با قیمت‌های بیشتر نهاده وارد می‌کنیم، خاطرنشان کرد: اگر بخش کمی از ارزی که به منظور واردات نهاده‌ ا از کشور خارج می‌شود را در زمینه فراهم کردن کشت آنها صرف کنیم انگیزه برای حرکت به سمت خودکفایی شکل می‌گیرد.

(سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸) ۱۳:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها